Online business starten

Online business starten in 8 stappen

Het starten van je eigen online business is niet moeilijk en kan vrij snel. Je moet je dan wel focussen op het zetten van de juiste stappen. Als je weet wat je moet doen en in welke volgorde moet werken dan kun je heel snel een business opzetten die je ook daadwerkelijk inkomsten oplevert. Ik heb hieronder enkele stappen voor je op een rijtje gezet.

Waarom een online business starten?

Dankzij het internet heeft de maakbaarheid van het leven een hele nieuwe dimensie gekregen. Dit is de tijd van de vrije internetondernemer die volledig zelfstandig en zelfs vanuit zijn slaapkamer de hele wereld kan bereiken.

Wat voor passie, hobby, interesse of expertise je ook hebt. In elke markt kun je via het internet supersnel een doelgroep bereiken en een succesvolle business runnen.

Traditionele media hebben niet meer het alleenrecht op publicatie. Een blog of zelfs een Twitterprofiel kan tegenwoordig meer lezers hebben dan een krant. Een YouTube video, gemaakt met je eigen camera, kan vaker bekeken worden dan een televisieprogramma. Een vlogger kan meer invloed hebben dan een minister en een social media ‘influencer’ kan de goede naam van een bedrijf maken of kraken.

Een e-book is binnen enkele minuten te publiceren en middels een webinar, podcast of livestream kun je voor duizenden mensen spreken zonder een zaal te hoeven huren of ‘airtime’ te hoeven kopen. Op het internet kun je zo groot zijn als je wilt, je kunt een op duizenden communiceren en toch persoonlijk blijven.

De directe ruil van uren tegen euro’s zoals bij de gemiddelde baan speelt op het internet geen rol, want met een goede website of webshop maakt het niet uit of je per dag 10, 100, 1.000 of 10.000 producten verkoopt. Je kunt je website zo automatiseren dat je geld verdient terwijl je niet eens bij een computer in de buurt bent.

Het is de afgelopen jaren zelfs nog interessanter geworden dan voorheen om via het internet te gaan ondernemen. Een goede website is allang geen luxeartikel meer en er komen steeds meer handige tools voor de minder technische ondernemers.

Stap 1: Een geschikte niche

De eerste stap is het kiezen van een goede niche. Een niche is een deelmarkt en je doet er zeker op het internet goed aan om deze zo specifiek mogelijk te houden.

Hoe specifieker je bent, des te sneller je succes behaalt. Mensen hebben specifieke vraagstukken en zoeken dus ook naar specifieke oplossingen in Google. Hoe directer jij met je content en producten aansluit op die vraag, des te sneller men je vindt en des te makkelijker ze overgaan tot aankoop.

Ga bij jezelf na; 

  • Waar heb jij een passie voor?
  • Waar heb je verstand van?
  • Welke problemen kun jij oplossen?
  • Waar zie jij kansen voor een online business?

In deze video geef ik je een aantal stappen voor het bepalen van je niche en het maken van je marketingplan:

Stap 2: Een goed product

Bij deze stap lopen de meeste startende internet ondernemers vast, het maken van een product wordt als een groot probleem gezien en daardoor is dit zo’n groot struikelblok. Wanneer je niks te verkopen hebt dan kun je ook niks verkopen en dus ook geen geld verdienen.

Heb je geen fysiek product? Denk dan eens na over digitale producten. Maak bijvoorbeeld een online cursus, een coachingprogramma of schrijf een e-book over jouw expertise. In deze video vertel ik je iets over het werken met digitale producten:

In de video laat ik onze Huddle software zien, hiermee kun je snel je eigen ledensite met e-learning en een niche community opzetten.

Ben je zelf geen schrijver? Dan kun je ook een e-book met Private Label Rights kopen, dat betekent dat je de rechten op een e-book koopt zodat je er mee kunt doen wat je wilt. Dit is minder ideaal dan een eigen product maar het geeft je wel een snelle start.

Heb je zelf geen product? Dan kun je ook geld verdienen als affiliate of bijvoorbeeld met dropshipping gaan werken.

Stap 3: De verkooppagina

Zodra je een product hebt dan is het belangrijk dat je klant deze ook ergens kan kopen. In plaats van direct een volledige website of webshop te maken kun je er ook voor kiezen om je online business eerst zo simpel mogelijk te houden. Maak bijvoorbeeld alleen één salespage.

Een salespage heeft als enige doel het verkopen van je product. Zo’n pagina is meestal opgebouwd aan de hand van de AIDA formule zodat het een goede verkooptekst is. Het schrijven van goede teksten noemen we ook wel copywriting.

In de video laat ik onze Phoenix software zien, hiermee kun je snel je eigen landingspagina’s en marketingfunnels maken.

Werken met sales webinars

Wanneer je geen tijd hebt voor een salespage dan kun je er ook voor kiezen om te gaan werken met sales webinars. Maak simpelweg een aanmeldpagina voor je webinar, vul een virtuele zaal, geef een waardevolle presentatie en verkoop op het einde jouw product.

Stap 4: Het betaalproces

Wanneer je bezoeker op je salespage besluit om je product te kopen dan zal deze naar een betaalpagina gaan. Deze betaalpagina is eigenlijk de belangrijkste pagina op je website, want dát is de pagina waarop jouw bezoeker daadwerkelijk besluit om de financiële transactie naar jou wel of niet te maken.

Naast je betaalpagina kun je hier ook denken aan het toevoegen van een upsell. Wanneer je meerdere producten hebt dan kun je deze direct aan je klanten aanbieden. In onderstaande video leer je meer over betaalpagina’s en upsells:

In de video laten wij onze Plug&Pay software zien, hiermee kun je snel je eigen betaalpagina’s en upsells maken.

Stap 5: Adverteren

Wanneer je een salespage met betaalproces (of bijvoorbeeld een webshop) hebt opgezet, dan kun je je gaan focussen op het krijgen van bezoekers.

Je kunt dat bijvoorbeeld doen via Google Adwords. Door gericht te adverteren op specifieke keywords in Google weet je zeker dat je de juiste bezoekers ontvangt. Zo kun je jouw business relatief klein, maar succesvol houden.

Je kunt precies zien hoeveel je per klik op je advertentie betaalt (CPC) en hoeveel een bezoeker je gemiddeld oplevert (ROI). Wanneer je per bezoeker meer verdient dan dat je aan advertentiekosten kwijt bent, dan heb je een effectief proces wat je heel snel op kunt schalen.

Naast SEA kun je ook denken aan social media advertenties op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Hier zul je een minder gerichte doelgroep hebben maar je bereik is veelal groter en je kunt zo heel snel aan je eerste leads en klanten komen.

Stap 6: Marketing funnel

Onderzoek wijst uit dat gemiddeld slechts 2% van nieuwe bezoekers op een website of webshop bereid is om bij het eerste bezoek een aankoop te doen. Dat betekent dus dat 98% niet bereid is. In deze 98% zitten veel potentiële klanten als je ze weet op te warmen.

Om een bezoeker om te zetten in een betalende klant is er vertrouwen nodig en vertrouwen moet je winnen. Veelal is dat een proces in verschillende fasen waarin je op een consistente manier een steeds sterkere band opbouwt met je doelgroep.

Door bijvoorbeeld eerst iets gratis weg te geven, bouw je een gevoel van wederkerigheid op. Dit is een van de principes van Cialdini. Hoe meer je geeft, hoe meer de ontvanger geneigd is om je iets terug te geven. Hiervoor gebruik je meestal een opt-in pagina waarop je bezoekers zich aan kunnen melden voor je mailinglijst.

In de 21ste eeuw kom je als bedrijf eigenlijk niet meer weg zonder e-mail marketing. Of je nu fysieke producten verkoopt, een dienstverlener bent of in een traditionele branche actief bent. Een marketingfunnel met een passende weggever zal je bedrijf enorm laten groeien. Je laat zeker potentiële klanten links liggen als je hier niks mee doet.

In deze video geven wij meer tips over het gebruik van een marketingfunnel:

Stap 7: SEO & Content

Wanneer je marketingfunnel en salesproces goed staat dan heb je als het ware een rode loper uitgelegd voor je bezoekers. Naast advertenties wordt het dan ook nuttig om naar andere bezoekersmethoden te kijken zoals bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO) en content marketing. Bij content marketing kun je denken aan blogs, YouTube video’s, podcasts, social media posts enzovoorts.

In onderstaande video geven leer je meer over SEO en hoe je meer gratis bezoekers uit Google kunt krijgen:

In de video laat Martijn onze Phoenix software zien, hiermee kun je snel je eigen website maken en domineren in Google.

Stap 8: Affiliate marketing

Deze stap kun je ook eerder al toepassen maar ik ben er persoonlijk wel fan van om eerst een website op te zetten zodat je daar op de achtergrond al aan kunt bouwen en je alvast een basis legt voor je positie in de zoekmachines.

Met affiliate marketing kun je snel verkopen maken zonder dat je echt hoef te investeren. Affiliates promoten jouw product in ruil voor een commissie (no cure, no pay). Je betaalt affiliates dus van het geld dat zij zelf voor je verdienen. Je gebruikt hiervoor speciale affiliate software.

Affiliate marketing kan je helpen om snel grote hoeveelheden bezoekers naar je website, funnels en salesproces te krijgen zonder dat je daar in hoeft te investeren. Op deze manier kun je jouw online business snel opschalen.

Boek over het starten van een online business

Wil je meer leren over het starten van je online business? Bestel dan ons boek ‘De Online Marketing Tornado‘ waarin je de ultieme handleiding voor het starten van je eigen online business vindt.