arrow_drop_up arrow_drop_down
9 december 2015 

Wat zijn de e-mailmarketingtrends voor 2016?

Na de online marketing trends voor het nieuwe jaar, is het zeker de moeite waard om ook naar de trends voor e-mailmarketing te kijken. Het innovatieve, relevante en betrouwbare hulpmiddel heeft zijn kracht te danken aan ontwikkelingen op het gebied van automatisering, personalisering en leverbaarheid. Nu is het de uitdaging om e-mails op de toekomst voor te bereiden – op basis van eisen van zowel de markt als de ontvangers. De volgende e-mailmarketing trends zullen in 2016 zijn onmisbaar als je up-to-date wilt blijven. Ze zullen de toekomst van e-mail bepalen.

1. Real-time content

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat het over eén kam scheren van ontvangers weinig opleverd. Inspelen op unieke behoeften, interessen en gewoontes van de ontvangers heeft veel meer effect. Als afzender moet je wel wat flexibiliteit tonen. Een goede marketing e-mail weet wat de klanten willen nog voordat zij dit zelf weten. Om mailings perfect op de ontvanger af te stemmen, zijn gegevens uit verschillende systemen en de user tracking van toepassing.

Met deze informatie kun je relatief goed voorspellen welke ontvangers zich voor welke inhoud zouden kunnen interessen. Personalisatie is natuurlijk niet nieuw, maar is nog niet eerder zo doelgericht ingezet als tegenwoordig.

Een goed voorbeeld zijn de real-time gegenereerde productaanbevelingen. Deze zijn gebaseerd op het werkelijke gedrag van individuen. Zo kun je behalve op algemene voorkeuren ook op actuele gebeurtenissen inspelen. Webwinkelklanten worden bijvoorbeeld herinnerd aan hun artikelen in de winkelwagen. Of ze krijgen een overzicht toegestuurd met producten die andere klanten met gelijke interesses gekocht hebben. De tijdsfactor van deze informatie maakt de inhoud relevanter voor de klanten, wat ook de kans vergroot dat zij iets zullen kopen.

2. Mobile first

Wanneer het om internetgebruik gaat, worden mobiele eindapparaten steeds meer de standaard. Aangezien de online-infrastructuur zich nog altijd verbeterd, zal ook het aandeel van eindapparaten toenemen.

Daarom is e-mail ook lang niet meer alleen een desktop-medium. Hiermee bedoel ik dat responsive design als vanzelfsprekend zal moeten worden behandeld. In het zich voortdurend veranderende e-mail-landschap zou de aandacht van het ontwerp van een mailing moeten verschuiven van desktop naar eindapparaten.

Dit betekent niet dat de weergave op desktop-apparaten niet belangrijk meer is. Interessant is dat vele op mobiele apparaten gerichte responsive designs vaak ook de leesbaarheid op de desktop verbeteren. Dit ligt meestal aan een voldoende lettergrootte, genoeg lege ruimtes en gebruikersvriendelijke call-to-actions, die groot genoeg zijn om bijvoorbeeld met de duimen op een smartphone te klikken.

Bij de gebruikers bespeuren we een trend waarbij het gaat om snel kunnen sorteren. Ontvangers überhaupt aanzetten tot het openen van de e-mails lijkt steeds moeilijker te worden. Het besluit om een e-mail wel of niet te openen gebeurt namelijk in een fractie van een seconde. De toename in het gebruik van smartwatches heeft hier ook invloed op. Het lijkt erop dat hoe kleiner het scherm, hoe eerder er besloten wordt of een e-mail nog wel op een mobiel apparaat wordt weergegeven. Want hoe kleiner de display, hoe beknopter de informatie. Waar je als afzender de ontvangers altijd nog mee kunt overtuigen zijn: een uniek bericht, betrouwbaarheid en – tijdloos en te vaak onderschat – relevantie.

3. Gekoppelde systemen

Diegenen die zich met online marketing bezighouden hebben waarschijnlijk met veel verschillende tools en systemen te maken. Deze afzonderlijk van elkaar gebruiken is complex en verwarrend. De laatste belangrijke trend heeft daarom te maken met het verbinden van die verschillende tools met behulp van plug-ins die de systemen aan elkaar koppelen. Op deze manier kan iedereen zijn eigen e-mailmarketing in elkaar zetten, in plaats van afhankelijk te moeten zijn van een all-in-1-tool. Er zal een compleet individuele ‘custom-marketing-oplossing’ ontstaan.

Met plug-ins kan e-mailmarketing software voor verschillende doeleinden gebruikt worden en biedt het voordelen voor iedereen. E-commerce-handelaren kunnen bijvoorbeeld hun bestaande klantengegevens synchroniseren met een e-mail-adressenlijst. Zo kunnen producten uit de webwinkel direct in de e-mails overgenomen worden. Dit versnelt het opstellen van nieuwsbrieven aanzienlijk, omdat er geen ontvangers handmatig toegevoegd hoeven te worden. Door de overname van ontvangerskenmerken en groepen uit de webwinkel databank kunnen de e-mails bovendien veel preciezer naar verschillende segmenten verstuurd worden.

Ook voor de dienstverleningsector zijn geïntegreerde systemen handig. Je kunt bijvoorbeeld klantgegevens uit de CRM met het adresboek vergelijken. Daardoor kunnen klanten per e-mail individueel aangesproken worden. Naast het overdragen van kenmerken en groepen uit de CRM kan informatie uit de e-mailmarketing software ook in de CRM terug overgedragen worden, zodat je in eén blik kunt zien welke klant welke e-mail ontvangen heeft.

Ook voor bloggers worden gekoppelde tools interessant. Ten eerste kun je met e-mailmarketing software een nieuwsbrief aanmelding direct in een blog integreren. De blog-inhoud kan bovendien ook met een plug-in gemakkelijk in de e-mails overgenomen worden – zowel met tekst, afbeeldingen en links. Dat betekent dat content-nieuwsbrieven heel snel uit bestaande inhoud samengesteld kunnen worden. Door ontvangerssegmentatie al bij de aanmelding te laten beginnen, kunnen verschillende nieuwsgroepen heel gemakkelijk onderhouden worden.

Over het algemeen neigt de ontwikkeling van e-mailmarketing een bepaalde richting in te slaan: e-mails worden steeds individueler en persoonlijk relevanter. Van de afzender vraagt dit flexibiliteit en effectiviteit. Inspelen op ontvangers en hen relevante inhoud op het juiste moment van hoge kwaliteit ter beschikking stellen. Newsletter2Go stelt kostenloze e-mailmarketing software ter beschikking waarmee je altijd up-to-date bent en je ontvangers daadwerkelijk kunt bereiken. Registreer nu en ontvang maandelijks 1.000 e-mail-credits gratis. Een leuk begin van het nieuwe jaar!

Over de schrijver
Maaike Reynaert (1989) woont sinds een jaar in Berlijn en werkt als freelance journalist en redacteur/marketeer Nederland bij Newsletter2Go. Newsletter2Go biedt een e-mailmarketing software aan, waarmee iedereen in slechts enkele minuten een professionele nieuwsbrief kan opstellen en verzenden.
Mari

Door

Mari

op 9 December 2015

Inderdaad! Ook responsive heeft grote voordelen op desktop-apparaten

Reactie plaatsen