Role based e-mailadressen en marketing gaan niet samen
Gaan role based e-mailadressen en e-mailmarketing samen?
20 oktober 2014 

Gaan role based e-mailadressen en e-mailmarketing samen?

In een Facebookgroep stelde een medeondernemer een vraag over aWeber, een autoresponder-programma. Hij ondervond, net als zijn klanten, een probleem. Op zijn website had hij een formulier geplaatst dat hij in aWeber had gemaakt. Na plaatsing kreeg hij reacties van potentiële klanten die zich wilden inschrijven, maar dat niet konden. Ze kregen een melding dat ze een ander e-mailadres moesten gebruiken. Hij kwam erachter dat het vooral om info@ e-mailadressen ging.

Roled based e-mail adressen

Hoewel het mij vreemd in de oren klonk, ging ik toch kijken of aWeber mogelijk een update had gedaan met een instelling die er voor zou zorgen dat iemand geen “info@ e-mailadres” kon gebruiken. Nergens kon ik een dergelijke instelling vinden en ging op zoek op Google. Daar deed ik een interessante ontdekking over zogenaamde role based e-mailadressen.

Wat zijn role-base e-mail adressen?

Een role based e-mailadres is een algemeen e-mailadres dat veel bedrijven gebruiken voor verschillende afdelingen. Een aantal voorbeelden:

  • info@
  • contact@
  • no-reply@
  • support@
  • admin@
  • webmaster@
  • billing@
  • compliance@

Het is eenvoudig om die e-mailadressen voor je bedrijf aan te maken. Ook al ben jij de enige die ze gebruikt, het suggereert dat je meer bent dan MKB. Juist autoresponders als aWeber en Mailchimp vallen erover. Andere autoresponders als Getresponse en Your Mailinglist Provider lijken er geen probleem mee te hebben.

aWeber is in vergelijking tot Mailchimp strenger, en weigert al bovengenoemde soorten role based e-mailadressen. Mailchimp geeft daarentegen aan het “niet zo leuk te vinden” maar staat desondanks een aantal soorten toe.

Waarom worden role based e-mailadressen geweigerd?

Een role based e-mailadres zoals support@bedrijfsnaam.com is van toepassing op een afdeling en in de ogen van aWeber en Mailchimp dus een groep mensen. Volgens beide bedrijven kan een groep zich niet inschrijven voor een nieuwsbrief, dat kan alleen een persoon. Omdat niet duidelijk te achterhalen is of er één persoon achter zit, weigeren ze dit soort e-mailadressen.

Spam via mailing

Een afdeling bestaat uit meerdere mensen die allemaal toegang hebben tot het e-mailadres van de afdeling. Het is dus heel eenvoudig om anoniem in te schrijven op een lijst, maar een volgende persoon kan dit weer als spam ervaren.

Mailchimp zegt hierover:

“While we allow the majority of group addresses to be imported to your MailChimp list, there are a few specific addresses associated with high bounce rates and spam complaints….”

Vertaling:

“Hoewel we het toelaten dat je groepsadressen importeert in je Mailchimp lijst, zijn er een aantal adressen die worden geassocieerd met een hoge bounce rate en spam-klachten….”

Mailchimp accepteert niet dat je dit soort adressen importeert. Dat heeft te maken met aangekochte lijsten. Een groot deel van aangekochte adressenbestanden bestaat uit role based e-mailadressen. Volgens aWeber zijn dit e-mailadressen zijn die je op contactpagina’s vindt, oftewel adressen die je het meest vindt op samengestelde lijsten of zogenaamde “harvested” lijsten. De vraag is of de personen achter deze adressen een opt-in hebben gedaan en daarmee toestemming hebben gegeven.

Waarom is het een voordeel dat role base e-mailadressen worden geweigerd?

Een confirmed opt-in is voor Mailchimp en aWeber uitermate belangrijk. Voor aWeber nog belangrijker dan voor Mailchimp. Waar de eerste het importeren van adressen niet toelaat, is het bij de tweede mogelijk om lijsten te importeren. Dit is voor veel mensen een reden om te werken met Mailchimp. Je kunt eenvoudig zelf mensen toevoegen en lijsten importeren om je mailinglijst te vergroten.

Voor mij persoonlijk is dit juist een reden om met aWeber te werken. Ze zijn streng, dat is een feit, maar ze beschermen e-mailadressen en daarmee ook mij als ondernemer die de lijst beheert. Ik kan natuurlijk mijn hele adressenbestand in Mailchimp zetten en deze mensen gaan mailen, maar ik schiet er niets mee op als men de mail niet opent of wanneer er dagelijks uitschrijvingen zijn of klachten over spam. Dan is het overigens bij Mailchimp ook snel afgelopen met je account.

Deze strengheid heeft verschillende grote voordelen in mijn ogen:

  • Het houdt je lijst zuiver
  • De spam-klachten zijn nihil
  • De bounce rate is laag

Een e-maillijst opbouwen is lastig, maar niet onmogelijk. Het houdt je als online ondernemer scherp om steeds weer te zoeken naar de juiste manier om waarde te bieden aan je lezer. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat iemand zich inschrijft op je lijst. (afbeelding 2)

Zie jij het ook als een voordeel dat role-based-emailadressen worden geweigerd?

Over de schrijver
Met je blog deel je kennis en geef je waarde waar je lezers echt wat aan hebben. Het is mijn visie om van iedereen een kennisdeler te maken, zodat we met elkaar meer vrijheid en meer keuzemogelijkheden creëren voor onszelf en de ander.

Door

Nathan Veenstra

op 20 October 2014

Ik kende de term "role based e-mailadressen" voor dit blog nog niet eens. Maar achteraf snap ik wel wat het zijn. Fijn dat je deze uitleg geeft en zeker iets om over na te denken, vanuit beide perspectieven. Voordat je e-mailadressen aanmaakt dus stilstaan bij de noodzaak (of misschien juist wel niet) van een 'info@', en aan de andere kant voor je e-maillijst nadenken over welke tool je gaat inzetten i.v.m. de uitsluiting van de 'role based e-mailadressen'. Dank je wel voor dit verhelderende artikel Esther!

Door

Esther Molenaar

op 21 October 2014

Klopt Nathan! info@ staat misschien wel mooi en professioneel. Alleen wordt het internet ook steeds persoonlijker. Een e-mailadres met je eigen naam is helemaal niet verkeerd. Ik vind het zelfs prettig. Weet ik meteen met wie ik te maken heb.

Door

Arnoud

op 21 October 2014

Hoi Esther, Ik zie de voordelen wel. Als jouw prospect zich niet persoonlijk wil of kan inschrijven, dan mag je je ook afvragen welke waarde die prospect heeft. Communiceren met een n.n. (nomen nescio) lijkt mij niet duurzaam.

Door

Esther Molenar

op 21 October 2014

Mee eens Arnoud. Je wilt inschrijvingen die je op termijn ook wat opleveren. Aan anonieme inschrijvers heb je niets. Die komen alleen maar halen.

Door

Chris Rommers

op 27 January 2015

Sterk artikel -- dit zijn echt van die dingen die je graag weet vóórdat je een keuze maakt voor een e-mail marketing tool. Persoonlijk vind ik de maatregel van Aweber aan de strenge kant. Zeker voor de Nederlandse markt. Kijk maar eens naar je eigen, dagelijkse (gewone) e-mailverkeer. Met hoeveel kleine ondernemers communiceer je die info@ als hun primaire, of zelfs enige e-mailadres gebruiken? Dat zijn waarschijnlijk veel. Ik heb eens even gekeken naar een klein e-mailmarketingbestand dat we zelf hebben. Het gaat om een vers, actueel en 100% opt-in bestand van 553 adressen. Even zoeken in dat bestand op "info@" levert 70 resultaten op. Dat is ruim 12,5%. En dat is fors. Hoeveel van die mensen hadden de moeite genomen een ander e-mailadres in te voeren als ze daar om gevraagd zouden worden? Ik gok slechts een fractie. En zijn die info@-adressen dan anonieme en/of gedeelde mailboxen? Nee hoor. Omdat veel van onze klanten zich op deze lijst hebben ingeschreven, ken ik hun situatie en weet ik dat het voor een heel groot deel om ZZP-ers gaat. Dit is iets wat je natuurlijk ook vrij makkelijk op het adressenbestand van je reguliere mailprogramma kunt uitproberen. Zoek daarin eens op info@ en kijk wat dat oplevert. Je kunt dan -- omdat het relaties van je zijn -- niet alleen oordelen over de hoeveelheid, maar ook over de context. Begrijp me goed: e-mail marketing providers kunnen (bijna) niet streng genoeg zijn. Maar bestaat je doelgroep bijvoorbeeld uit kleine ondernemers, dan lijkt me dat een zeer legitieme reden om te kijken naar een oplossing die net een tandje minder strikt is dan Aweber.

Door

Chelsea Bosters

op 27 January 2015

Klopt Chris, zo denk ik er precies ook over > ''Persoonlijk vind ik de maatregel van Aweber aan de strenge kant. Zeker voor de Nederlandse markt. Kijk maar eens naar je eigen, dagelijkse (gewone) e-mailverkeer. Met hoeveel kleine ondernemers communiceer je die info@ als hun primaire, of zelfs enige e-mailadres gebruiken? '' Er zijn op Marketingmed ook enorm veel zzp'ers en die gebruiken gewoon hun info@ mailadres.

Reactie plaatsen