Opt-in Pagina verbeteren? (meer aanmeldingen op je nieuwsbrief)
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 januari 2013 

Opt-in Pagina verbeteren? (tips voor meer opt-ins)

Opt-in pagina’s gebruik je om je mailinglijst / nieuwsbrief op te bouwen. Een opt-in is een aanmelding op je mailinglijst en een opt-in pagina is zodoende een pagina die je louter gebruikt om opt-ins te verzamelen. Het percentage mensen dat zich inschrijft op een opt-in pagina noemen we de opt-in ratio en je begrijp dat hoe hoger die ratio is, des te groter je mailinglijst groeit (met dezelfde inspanning). Bij deze wat tips om je opt-in ratio te verhogen:

Tip 1: Geef iets waardevols weg

opt-in-formulier-ebookNog te vaak kom ik op een website waar boven het opt-in formulier een tekst zoals “meld je aan voor onze nieuwsbrief” staat. Dat is natuurlijk geen wervende tekst want waarom zou iemand dat doen? Geef je bezoekers een goede reden om zich aan te melden op je nieuwsbrief. Dat kun je al heel makkelijk doen door een beloning te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book, video, concrete tips, gratis consult, kortingsbon enzovoorts. In mijn ervaring werkt een e-book of ander pdf document nog vaak het beste. Je maakt hier echt gebruik van de kracht van wederkerigheid (een van de beïnvloedingswapens van Cialdini).

Tip 2: Maak het laagdrempelig

Een opt-in ratio kan gigantisch stijgen wanneer je ook maar het kleinste detail aanpast. Vaak gaat de ratio omhoog wanneer de drempel voor de bezoeker omlaag gaat. Zo merk je bij een aanmeldformulier (bijvoorbeeld naast een gratis e-book) al een aanmerkelijk verschil tussen de tekst “direct toegang” en “verzenden” of nog erger “aanvragen” in de downloadknop. Mensen willen niks aanvragen, mensen willen iets hebben en nog liever gisteren dan vandaag.

Tip 3: Verschillende vormen van opt-in formulieren

Je kunt er voor kiezen om op verschillende manieren of op verschillende plekken in je website opt-ins te verzamelen. Als je naar deze website kijkt dan zie je naast de opt-in pagina’s bijvoorbeeld verschillende vormen:

Opt-in formulieren in website

Zo’n formulier kan je ontzettend veel extra opt-ins opleveren omdat het alleen gezien wordt door de echte kwalitatieve bezoekers. Dat zijn namelijk de bezoekers die je hele blogbericht uitlezen en na het lezen van zo’n blog zullen ze veel eerder geneigd zijn zich aan te melden. Enkele statistieken:

resultaten-opt-in-formulier-onder-blog

Je moet deze opt-ins wel zien als een extraatje op je normale score. Deze opt-ins zijn namelijk afkomstig van mensen die niet gekozen hebben voor een van mijn eerste 2 opt-in opties (zie het rijtje hierboven). Zo heb ik met mijn laatste twee blogs toch 18 extra opt-ins gescoord als bonus op de normale score.

Tip 4: Splittesten van je Opt-in Pagina

Zoals bovenstaande tips zijn er nog tientallen te geven maar ik denk dat het slimmer is om zelf te gaan testen welke details voor jou het verschil maken. Dit doe je door je opt-in pagina te gaan “splittesten”.

Ik zal een voorbeeld laten zien: Voor mijn e-books gebruik ik opt-in pagina’s, zo ook voor mijn e-book over dropshipping. Ik heb daarvoor 2 varianten gemaakt en dat ziet er zo uit:

Opt-in pagina's splittesten

Je ziet dat de opt-in pagina’s identiek zijn op 1 aspect na. De tweede mist alleen het logo bovenaan de pagina. Het is belangrijk dat je altijd maar 1 aspect per keer verandert bij het splittesten anders kun je namelijk nooit zeker weten waar de stijging of daling in opt-in ratio vandaan is gekomen. Ik test deze opt-in pagina’s nu tegen elkaar via Google Content Experiments in Google Analytics.

De resultaten zijn als volgt:

resultaten-opt-in-pagina-splittest-wig

Wat zegt dit?

Zoals het nu lijkt lijkt de eerste variant het beste te werken. Dit tot mijn eigen verbazing want als je het mij vooraf had gevraagd dan zou ik gedacht hebben dat de tweede beter zou werken. Dit omdat je bij de tweede variant het opt-in formulier meteen in beeld hebt en bij de eerste variant moet je (op de meeste computers) nog even naar beneden scrollen. Nu loopt dit experiment nog en je ziet dat er ook nog niet zoveel bezoekers zijn geweest (net pas aangezet). Het kan nog alle kanten opgaan en er kan dus nog geen conclusie getrokken worden maar het is al wel interessant om te zien.

Casestudy van “vroeger”

Ik kwam deze video van bijna 2 jaar geleden tegen in mijn YouTube account waarin ik laat zien hoe ik opt-in pagina’s in combinatie met Google Adwords gebruik. Ik gebruik nog steeds dezelfde strategie en je zult in deze video ook iets van het bovenstaande herkennen:

Winnen van je concurrent? Ga voor effectiviteit!

Het is super leuk om dit soort dingen in de gaten te houden en hiermee te spelen. Als je het goed doet dan is internet marketing echt een spel wat je elke dag weer opnieuw kunt spelen. Besef je dat een verdubbeling van je opt-in ratio ook een verdubbeling van de groei van je mailinglijst betekent zonder dat je hiervoor meer bezoekers naar je website hoeft te gaan trekken.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
arny

Door

arny

op 9 January 2013

Waardevolle tips hoor Tonny, bedankt! Is het nieuwe optin formulier ook in het Winst Model toe te passen, dus voor mijn site? Vriendelijke groet Arny

Tonny Loorbach
Marco

Door

Marco

op 9 January 2013

die optin onderaan de blogberichten is gemaakt met optinskin?

davy pelssers

Door

davy pelssers

op 11 January 2013

Aan de source code te zien is die bottom opt-in inderdaad gemaakt ahv optin skin:600 ? 600: true);"> Meer tips over Internet Marketing? Meld je aan voor updates van dit blog en ontvang tevens direct het gratis e-book: "Internet Succes Formule"leuke plugin..ga ik dan ook maar eens gebruiken..want dit is een nette opt-in die me bijkomend serieus wat email subscribers kan opleveren! Bedankt voor de nuttige tips Tonny.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 11 January 2013

Klopt is Optinskin, we werken druk aan een eigen variant met meer designopties en wat meer gebruiksvriendelijkheid maar dat is voor het Winstmodel :)

Freke Schoemaker
Tonny Loorbach
Dominique

Door

Dominique

op 11 January 2013

Waardevolle tips, Tonny. Door opt-in pagina's te splittesten kan je je conversie verhogen en zo je omzet verhogen zonder dat je je traffic verhoogt. Ik vroeg me het volgende af: Wat zorgt volgens jullie voor de meeste inschrijvingen op een opt-in pagina? 1. Het weggeven van een gratis ebook of pdf document. 2. Dezelfde inhoud als het gratis ebook, maar dan in de vorm van een email cursus die automatisch wordt verstuurt via email marketing? In het tweede geval ontvangt de klant dan bijvoorbeeld een week lang elke dag een email met waardevolle informatie. Zo is er toch meer kans om een vertrouwensrelatie op te bouwen? Een ebook is direct gedownload, maar misschien heeft de klant niet meteen tijd om het te lezen en vergeet hij het. Of zouden de meeste bezoekers de waarde van een ebook toch hoger inschatten dan een emailcursus? Wat is jullie mening hierover of ervaring hieromtrent? Groet, Dominique

davy pelssers

Door

davy pelssers

op 11 January 2013

hey Dominique ondertussen al gestart met een nieuw project? keep me posted ! cheers Davy

Dominique

Door

Dominique

op 11 January 2013

Hey Davy! Niet echt gestart met een nieuw project, eerder een herpositionering van een project waar ik mee bezig was ;-) En jij, grootse plannen met je website in 2013? Wat converteert naar jouw mening het beste op opt-in pagina's: het weggeven van een ebook of een emailcursus? Groet, Dominique

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 11 January 2013

Leuk dat jullie een gesprekje beginnen op mijn blog, goed voor m'n SEO! ;)

Dominique

Door

Dominique

op 11 January 2013

En dan nog wel een gesprekje over opt-in pagina's! ;-)

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 11 January 2013

Je moet het altijd testen maar uit eigen ervaring zou ik zeggen het e-book/pdf document. In alle tests die ik heb gedaan kwam dat altijd het beste uit. Je kunt het echter nooit zeker weten want elke website is weer anders en heeft weer ander publiek.

Dominique

Door

Dominique

op 11 January 2013

Ja, ik zou ook zeggen dat een ebook beter converteert op een opt-in pagina ... Als ik de content weggeef in de vorm van een emailcursus heb ik natuurlijk wel al een 7tal mails voor mijn emailsequence waar ik een vertrouwensrelatie kan opbouwen en een ebook kan promoten om inkomsten te genereren. Maar de enigste manier om zeker te zijn, is inderdaad om het te testen. Will do! ;-)

Chalid

Door

Chalid

op 16 January 2013

Goeie tips wederom! Direct aanpakken en toepassen in de praktijk!

Amro

Door

Amro

op 21 January 2013

Eeuwenoud maar oh zo belangrijk. Ik ben een tijdje niet geweest maar je blog ziet er weer wat mooier uit. Je ziet dat het fijne hem toch zit in de details!

Frans

Door

Frans

op 8 February 2013

Interessante en leuke optie dominique. Denk dat dat zeker wel kans van slagen heeft! Maar zoals al gemeld, je weet het pas / komt er pas achter door het te doen en te testen. @Tonny: Thanks weer voor je blog. Weer nuttige tips.

tp

Door

tp

op 10 March 2013

he tonny, waardevolle tips, dank je. Q: welke simpele OPT IN in plugin adviseer je voor WP site? ik heb een standaard WP theme site, geen winstmodel. ben benieuwd. gr tp

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 29 September 2013

Ik zou het eerlijk gezegd niet durven zeggen aangezien ik alleen met het Winstmodel werk en wij onze eigen plugins daarvoor ontwikkelen. Er zijn er vast genoeg!

Arjan Gout

Door

Arjan Gout

op 30 September 2013

Mooi en leerzaam artikel weer! Toch een vraagje. Over de opt-in optie op diverse plekken op de website zetten. En over het feit dat de aanvraag voor elk e-book gepaard gaat met het opnieuw moeten invullen van naam & e-mailadres. Terwijl al die mensen - ongeacht hoe ze binnenkomen - op dezelfde verzamellijst terechtkomen. Hoe voorkom je dat bezoekers geïrriteerd raken, doordat ze telkens van GetResponse een melding krijgen dat ze al zijn ingeschreven? Kortom, wat is de meerwaarde van het telkens opnieuw de gegevens laten invullen, terwijl je daar niet iets (nieuws) mee doet?

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 30 September 2013

Goede vraag maar dat hoeft bij ons niet, wanneer je 1 van mijn e-books download krijg je ze direct allemaal (op dezelfde pagina). Meerdere malen inschrijven is dus niet nodig.

robin

Door

robin

op 10 March 2014

Erg interesant artikel, ik had een website waar ik maar 230 nieuwsbrief inschrijvingen had gescoord op 20.000 bezoekers. en ik wist niet wat ik er aan kon verbeteren. Maar dankzij dit artikel ben ik weer een stapje verder bedankt.

Reactie plaatsen