Dit is de reden dat jouw nieuwsbrief niet wordt geopend
Dit is de reden dat jouw nieuwsbrief niet wordt geopend
7 februari 2019 

Dit is de reden dat jouw nieuwsbrief niet wordt geopend

De belangrijkste reden waarom mensen je nieuwsbrief niet openen?

Omdat de ontvangers je nieuwsbrief totaal niet interessant vinden. Even hard gezegd.

Heb je vooraf goed nagedacht over de juiste boodschap voor de doelgroep?

Relevantie is alles!

Helaas heeft niet iedereen interesse in jouw product. Al denken we soms van wel. We zijn trots op de werkzaamheden die we dagelijks verrichten. En daarom willen we dat het liefst breed uitdragen. Om relevant te zijn voor de mensen op jouw e-maillijst heb je goede marketingfunnels nodig. Dat begint bij goed segmenteren.

gemiddelde funnel

Dit is een voorbeeld van een gemiddelde marketingfunnel. We nemen ons product Phoenix even als voorbeeld. Al het verkeer door 1 funnel duwen is niet aan te raden!

Tijdens het afgelopen IMU Event in oktober sprak Martijn een uur lang over funnels en het belang van segmentatie.

Het fragment over segmentatie en relevantie kun je hier direct terugkijken:

Of lees de uitgebreide samenvatting hieronder.

Segmentatie op basis van productbehoefte

Het is niet aan te raden om de volle 100% van je e-maillijst op dezelfde manier te informeren. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde behoefte. Denk aan ouderen die reclame ontvangen voor babyproducten. Of mensen in een huurwoning die informatie toegezonden krijgen over het verbouwen van hun huis. Ken je doelgroep en weet waar ze naar op zoek zijn. Bepaal goed welke behoefte je voor welke mensen vervult.

funnel behoefte

We herkennen bovenstaande 3 behoeften bij mensen die interesse hebben in Phoenix. Daarvoor bouwden we dus 3 aparte funnels.

Een database kan je helpen om relevanter te worden. Je gebruikt ‘m om selecties te maken op basis van product- of klantbehoefte. Een database bespaart je ook veel onnodige kosten en bij de klant verdwijnt er minder in de (digitale) prullenbak.

Segmentatie op basis van bedrijfsgrootte

Als beginnend ondernemer heb je vast weleens een e-mailnieuwsbrief ontvangen die niet relevant was. Zo ontvangen start-ups vaak informatie en aanbiedingen waar ze de komende jaren helemaal nog niet aan toe zijn. Zorg voor een marketingfunnel die leidt naar een product dat ook bij het type en de grootte van het bedrijf past. Bij segmenteren op basis van bedrijfsgrootte kun je producten bijvoorbeeld indelen op basis van ZZP, MKB, MKB+ of Enterprises.

Segmentatie op basis van omzet

Naast bedrijfsgrootte op basis van het aantal medewerkers, kan ook omzet een belangrijke segmentatiefactor zijn. Als je denkt dat je oplossingen van > € 50.000 aan bedrijven met een omzet van € 3.000 per maand kunt verkopen, dan wens ik je veel succes. Bij segmentatie op basis van omzet kun je ook kijken naar historische facturatie- en betaalgegevens. Goed betalende klanten upgraden met nieuwe mogelijkheden zou een strategie kunnen zijn.

funnel omzet

Omdat onze klanten variëren van beginnende tot gevorderde ondernemers hebben we ook 3 funnels opgezet op basis van omzet.

3 tips om relevant te zijn voor je lezer

De segmentatievoorbeelden heb ik net besproken. Maar waar let je nu op bij het maken van goede marketingfunnels? Hieronder 3 tips die je helpen om relevant te zijn!

Stem de content op de juiste klantfase af

In Nederland is de gemiddelde open rate van een nieuwsbrief 22%

De mail die ik vlak voor het IMU Event stuurde naar iedereen die bij het event aanwezig zou zijn, had een open rate van meer dan 90%! Logisch, iedereen in de funnel had een ticket gekocht. De mail was dus superrelevant. Het is belangrijk om te bepalen welke content voor het gekozen segment relevant is. En op welk moment.

Beantwoord daarom voor jezelf de volgende vragen:

  • Wat is er nodig om de doelgroep te raken?
  • Wat doe ik als ze interesse tonen?
  • Welke aanvullende content met USP’s stuur ik als ze ons overwegen?
  • Wat kan ik doen nadat de keuze op ons is gevallen?

Relevant zijn begint met het maken van een goede contentkalender per fase van het klantproces.

Blijf herhalen en logisch nadenken

Grappig feitje: wij bieden Tonny’s e-book Winnen in Google aan als gratis download. Mensen vullen hun e-mailadres in en ontvangen direct een mailtje waarmee ze het boek kunnen downloaden. Pretty straightforward, toch? Na een paar dagen sturen we een mailtje met “Heb je het e-book al gelezen? Wat vond je ervan?” Wat blijkt? Slechts 55% van de mensen die heeft aangegeven het ebook te willen ontvangen, opent daadwerkelijk de mail met de download link. We kwamen er dus achter dat het ‘Al gelezen?’-mailtje voor 45% van de ontvangers niet relevant was. Mind was blown 🙂

Doe dus niet teveel aannames en blijf controleren en logisch nadenken of de stappen die je doorloopt in je funnel aansluiten bij wat je lezer doet. (Nu sturen we de mensen die nog niet gedownload hebben eerst een mailtje met een reminder. Het aantal downloads schoot omhoog!)

Houd de marketingfunnel menselijk

Tegenwoordig zijn er veel marketing automation tools. Handig, maar mensen doen nog steeds graag zaken met mensen. Als iemand midden in de nacht je bestand downloadt, stuur hem dan niet 1 minuut later een volgende e-mail. Dit schreeuwt namelijk ‘automatisch gegenereerd bericht!’ Zelfs als jouw naam onderaan de e-mail staat. Je kunt geautomatiseerde berichten beter overdag versturen. Gewoon persoonlijk contact opnemen mag natuurlijk ook.

funnel check

Wij doorlopen met onze mailings bovenstaande flow. Na het downloaden -van in dit geval de SEO checklist- wordt minstens 6 uur gewacht tot het 10 uur ’s ochtends is, voordat de volgende actie plaatsvindt. 

En, was deze blog een beetje relevant voor je? 🙂

Over de schrijver
Ik verzorg de content op IMU.nl. Ik ben elke dag druk bezig om ons blogoverzicht, de online marketing bioscoop en social mediakanalen vol te pompen met waardevolle blogs en video’s. Ik schrijf, film en edit en ook de gastblogs lopen via mij. Dit alles terwijl ik een witte alpaca aai en thee drink uit een augurkenpot.
Reactie plaatsen