arrow_drop_up arrow_drop_down
12 november 2014 

Inbox by Gmail: handig voor ondernemers?

Inbox by Gmail is op 22 oktober geïntroduceerd als een nieuwe e-maildienst, ontworpen door het team dat tevens verantwoordelijk is voor Gmail. Maar er zijn meer overeenkomsten; net als in de beginperiode van Gmail is ook Inbox momenteel alleen via een invite (uitnodiging) te gebruiken. Dit vergroot de hype rondom Inbox, de dienst die ervoor moet zorgen dat je postvak in opgeruimd en efficient wordt.

Hoe werkt Inbox?Uiterlijk Inbox by Google

Inbox heeft als doel een leeg postvak in en doet dat onder andere door minder belangrijke e-mails te bundelen, net als bij Gmail. Waar Gmail echter slechts drie tabbladen (Sociaal, Reclame en Updates) heeft, beschikt Inbox over meer – en dan vooral specifiekere – tabbladen. Dit zorgt ervoor dat e-mails veel gerichter worden ingedeeld, iets wat ik erg fijn vind. Je kunt zelf wat sleutelen aan de tabbladen, waaronder de optie om in te stellen hoe vaak je zo’n tabblad wilt zien, bijvoorbeeld slechts éénmaal per dag. Dit werkt naar behoren en maakt je postvak in een stuk persoonlijker en georganiseerder.

Waar je bij maildiensten als Gmail een voor jouw belangrijke e-mail van een ster kan voorzien, kun je hem bij Inbox vastpinnen. Ook heb je de optie om een herinnering in te stellen, zo is op het onderstaande voorbeeld te zien. Tevens kun je een e-mail snoozen, zodat hij op een bepaald tijdstip weer tevoorschijn komt. Je kan ook instellen dat je een e-mail pas weer wilt zien als je op een bepaalde locatie bent, je werk of een specifieke winkel bijvoorbeeld. De mogelijkheden zijn te uitgebreid om hier allemaal te bespreken. Wie geïnteresseerd is, verwijs ik door naar deze supportpagina van Google.

Herinnering opslaan Inbox

Daarnaast is de webversie van Inbox voorzien van sneltoetsen, net als bij Gmail. Deze werken goed, al dien je ze wel eerst in je hoofd te krijgen. Tip: je kunt ze te allen tijde tevoorschijn halen door ‘Shift + ?’ in te drukken. Een ander (visueel) detail is het feit dat Inbox kleine voorbeelden van foto’s, video’s, orderbevestigingen en documenten laat zien onder de e-mail. Wat betreft de orderbevestigingen: ik ben er de afgelopen weken achter gekomen dat Inbox alleen een voorbeeld laat zien als er een echte bijlage bij de e-mail zit.

Orderbevestigingen binnen Inbox Google

Toch kent Inbox ook minpunten. Op zich niet geheel onbegrijpelijk, gezien het feit dat de dienst net gelanceerd is en nog in een invite-only stadium verkeert. Inbox is vooralsnog beperkt qua mogelijkheden, zeker als je naar de concurrentie kijkt. Zo is de website (inbox.google.com) op de pc alleen te gebruiken in de Chrome-browser. Of dit uitgebreid gaat worden naar bijvoorbeeld Safari of Firefox is nog onbekend, maar als Inbox daadwerkelijk een succes wil worden, lijkt het mij een noodzakelijke stap. Ook de optie om een automatische handtekening in te stellen (iets wat in bijvoorbeeld Gmail wel kan) ontbreekt op moment van schrijven. Daarnaast kunnen momenteel alleen normale Gmail-gebruikers Inbox uitproberen. Mensen met een Google Apps for Work-account kunnen er nog niet mee aan de slag, wanneer dit gaat veranderen is nog onduidelijk.

Mogelijkheden en gevaren voor de marketeer

De komst van Inbox brengt nieuwe kansen voor MKB’ers en marketeers met zich mee, al geldt dit ook voor nieuwe gevaren. Inbox maakt gebruik van verschillende tabbladen en geeft jouw e-mail automatisch een plekje. Als de gebruiker ziet dat jouw e-mail niet in de juiste bundel staat, wordt de kans dat hij hem ongelezen wegveegt groter. Je dient er dus voor te zorgen dat Inbox jouw e-mail goed kan scannen en hem in de correcte bundel plaatst. Hier kun je voor zorgen door de e-mail persoonlijk en relevant te maken.

Sneltoetsen Inbox

Zo geef ik je als tip mee om de afzender van jouw e-mail een persoonlijke naam mee te geven. Stel, jouw bouwbedrijf verstuurt wekelijks een nieuwsbrief naar geïnteresseerden. De kans dat jouw e-mail opvalt in Inbox is een stuk groter als je de afzender ‘Bouwbedrijf Blom – wekelijkse nieuwsbrief’ noemt, in plaats van ‘nieuwsbrief’. Inbox zou laatstgenoemde in de verkeerde bundel of zelfs de spam-map kunnen plaatsen. Daarnaast zal de gebruiker een persoonlijk ogende e-mail ook meer waarderen dan een standaard nieuwsbrief.

Inbox leert van het gedrag van de gebruiker binnen de app en kan jouw e-mail dus een betere status geven als hij ziet dat de gebruiker hem vaker dan gemiddeld opent. Er voor zorgen dat jouw e-mail opvalt is altijd belangrijker geweest, maar lijkt met de komst van Inbox nóg noodzakelijker te zijn geworden.

Voordelen van Inbox

  • Handige sneltoetsen
  • Focust zich op een lege inbox, wat verrassend goed werkt
  • Biedt voor de marketeer kansen om je e-mail (weer) op te laten vallen
  • Opties als het instellen van een herinnering of het snoozen van een e-mail

Nadelen van Inbox

  • Vooralsnog alleen op uitnodiging te gebruiken
  • Werkt op pc’s alleen in de Chrome browser
  • Beperkt qua mogelijkheden (minder personalisatie dan bij concurrerende maildiensten)
  • Alleen beschikbaar voor normale Gmail-gebruikers
  • Onderneem je als marketeer geen actie, dan zal jouw niet-persoonlijke e-mail minder opvallen

Nieuwe features Inbox van Google

Verkrijgbaarheid

Je dient momenteel een uitnodiging te hebben om Inbox te kunnen gebruiken. Uitnodigingen komen wel steeds breder beschikbaar en de kans dat je er – met bijvoorbeeld wat speurwerk op internet – een te pakken krijgt neemt met de dag toe. Daarnaast kun je een e-mail sturen naar inbox@google.com, dan krijg je een invite toegestuurd als Google de volgende ronde de deur uit doet. Je kunt Inbox ook zonder invite gebruiken, zo ontdekte WonderHowTo. Deze optie is echter niet goedgekeurd door Google en brengt de nodige risico’s met zich mee, vandaar dat ik hem dan ook afraad.

Conclusie

Inbox is voor zowel de gewone als de zakelijke gebruiker een interessante nieuwkomer, met zowel plus- als minpunten. Voor de particuliere gebruiker wordt e-mail overzichtelijker gemaakt, met als doel een leeg postvak in. Functies als het instellen van herinneringen en bundelen van minder belangrijke e-mail zijn welkome toevoegingen, al zal een marketeer hier minder blij mee zijn. Hij moet namelijk meer uit de kast halen om ervoor te zorgen dat zijn e-mail wel opvalt, en niet met een veeg wordt gearchiveerd.

Het uiterlijk van Inbox is wellicht wat wennen, maar zowel de app als de pc-versie werken goed en bieden enkele handige extra’s. De acties die je in de apps kunt toepassen met een enkele veegbeweging zijn doordacht en laten je efficiënter werken. De pc-versie van Inbox beschikt – net als Gmail – over vele sneltoetsen, die je in staat stellen snel handelingen uit te voeren. Wel is de dienst nog beperkt qua mogelijkheden, al ligt het in de lijn der verwachting dat er binnenkort een grote update uit zal komen die nieuwe functies toevoegt.

Houd je niet zo van verandering en ben je tevreden met je huidige e-mail client, dan ben je wellicht minder geïnteresseerd in Inbox dan mensen die alles wat nieuw is willen proberen. Wanneer je je bezig houdt met marketing, bijvoorbeeld nieuwsbrieven,  is Inbox zeker interessant en wellicht zelfs noodzakelijk. Het biedt namelijk de mogelijkheid om je nieuwsbrieven op te laten vallen in de menigte, met alle voordelen vandien. Dit vereist echter wel wat actie, en wanneer je die niet onderneemt wordt de kans dat jouw e-mail ongelezen in de digitale prullenmand belandt steeds groter.

Hoe denk jij over Inbox? Ben je blij dat de dienst orde schept in de chaos die e-mail heet? Of ben je als marketeer juist bang dat jouw nieuwsbrieven sneller ‘zomaar’ worden weggeveegd? Ik hoor het graag in de reacties hieronder.

Over de schrijver
Rens Blom (1997) is een freelance (tech)journalist en eerstejaars student aan de School voor Journalistiek.
Erik Hermeler

Door

Erik Hermeler

op 29 January 2015

Ik gebruik hem al een tijdje en moet nog steeds wennen. Soms heb ik het idee dat het niet overzichtelijker is aangezien ik sneller over oudere e-mails heen kijk maar wellicht dat dit de komende maanden wat beter went. Ik gebruik de nieuwe Gmail nu 1 of 2 maanden pas.

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 29 January 2015

Ik gebruik sowieso geen Gmail dus heb mezelf er niet zo in verdiept. Wel heb ik even meegekeken en ik vind het niet heel overzichtelijk. Maargoed, kan aan mij liggen. Verder ben ik wel fan van alle Google producten ;-)

Reactie plaatsen