Inbox by Gmail: potentieël of niet?
26 juni 2015 

Inbox by Gmail: Klein verschil of groot potentieel?

Inbox by Gmail, de e-mail client van Google, was sinds de introductie in 2014 alleen toegankelijk op uitnodiging. Sinds kort is Inbox voor elke Gmail gebruiker na het downloaden van de app toegankelijk via smartphone en browser.

Het principe van Inbox richt zich op een georganiseerde weergave; door een nieuwe indeling en toevoeging van handige knoppen heeft de gebruiker in een handomdraai een nette en opgeruimde mailbox. Nu Inbox verder groeit, is het interessant vanuit een e-mail marketing perspectief te kijken naar deze e-mail client. Ik werp een nieuwe blik op de belangrijkste feiten en vertel over de marketingmogelijkheden van Inbox by Gmail.

Bundels voor Inbox by Gmail

Standaard sorteert Inbox by Gmail nieuwe berichten in de volgende bundels:

  • Reclame: promotionele e-mails met acties en speciale aanbiedingen.
  • Sociaal: e-mails van sociale netwerken en andere sociale sites.
  • Updates: meldingen van online accounts, zoals waarschuwingen en bevestigingen.
  • Financieel: e-mails met betrekking tot de financiën, zoals facturen en rekeningoverzichten.
  • Aankopen: e-mails van uw aankopen, zoals orderbevestigingen en verzendstatusberichten.
  • Reizen: e-mails met betrekking tot reizen, zoals de bevestiging van reservering voor vluchten en hotels.
  • Forums: nieuws uit mailinglijsten en discussiegroepen.

Daarnaast kunnen meerdere bundels gecreëerd worden, waardoor mails van bepaalde afzenders of met een bepaald onderwerp gegroepeerd worden in een zelf opgestelde bundel. Google legt de focus op de verschillende bundels, waardoor reclameboodschappen meer onder de aandacht komen. Daarnaast gebruikt Google alle gedragsdata van gebruikers en geeft zo inzicht in de relevantie voor ontvangers naar aanleiding van openings- en click-through rates. Want relevantie blijft ook in de nieuwe weergave cruciaal. Een relevante boodschap kan door de ontvanger gemarkeerd worden waardoor verzonden e-mails in de inbox verschijnen in plaats van de reclamebundel.

Ook de inbox Belangrijk van Gmail deelt nieuwe mails in op basis van relevantie. De inbox Belangrijk probeert belangrijke e-mails op basis van specifieke reacties automatisch te identificeren en te scheiden van de rest. Een nieuw bericht is bijvoorbeeld belangrijk wanneer de ontvanger voorgaande berichten van deze afzender onmiddellijk opende of beantwoorde. Met de juiste trigger of inleiding kan een binnenkomende mail opeens opvallen en als belangrijk gemarkeerd worden.

Opvallende weergave van media

Omdat Inbox alle berichten met bijgevoegde media, zoals foto’s, PDF’s en links naar YouTube-video’s uitlicht en benadrukt in het mailoverzicht, ligt er hier een kans om op te vallen en een hogere respons te bewerkstelligen.

Zo kan bijvoorbeeld een reclamefolder in de bijlage dienen als grafische eye-catcher. Maar enige voorzichtigheid is geboden: het toevoegen van bijlagen is niet altijd zonder risico’s, omdat bijlagen soms als virusgevoelig gezien worden. Daarom moet een bijlage altijd passend en op maat gemaakt worden, om de bandbreedte of schijfruimte van de ontvanger niet te blokkeren. YouTube video’s zijn gemakkelijker in gebruik. Hierbij moet er alleen op worden gelet dat de verzendsoftware de YouTube-URL vóór verzending niet vervangt in een trackinglink. Inbox volgt deze koppelingen namelijk niet, waardoor het video-element niet herkend wordt en de opvallende voorbeeldwidget uitblijft.

Voorkeuren instellen in je Inbox

Inbox by Gmail richt zich volledig op de voorkeuren van de gebruiker. De een ziet dit als een hoop omslachtige opties, een ander ziet mogelijkheden voor een optimalisatie en finetuning van de inbox. Inbox is vooral geschikt voor gebruikers die dagelijks erg veel nieuwe berichten ontvangen. Naast het creëren van verschillende bundels kunnen gebruikers voor elke Inboxbundel aangeven wanneer en hoe vaak berichten in de mailbox moeten worden weergegeven: op het moment dat er een nieuw bericht binnenkomt, dagelijks of wekelijks. De boodschap-bundel kan met een enkele klik geselecteerd worden. Zo krijgen gebruikers een duidelijk beeld van belangrijke, persoonlijke berichten. Snelkoppelingen maken het mogelijk om snel bundels te scannen.

Afzender en onderwerpregel

Voor adverteerders betekent de nieuwe indeling van Inbox dat hun nieuwsbrief gegroepeerd en gesorteerd wordt in een bundel, ofwel een secundaire map. In tegenstelling tot Gmail toont Inbox alleen een kort overzicht van afzenders per bundel bij weergave van het algemene Postvak In. Hierdoor vergt het enige creativiteit om op te blijven vallen in Inbox weergave, maar dit biedt ook nieuwe mogelijkheden.

Ten eerste is het zinvol om de naam van de afzender te gebruiken als marketinginstrument. In het overzicht van de verschillende bundels is te zien hoeveel nieuwe berichten er in de bundels staan. Hier biedt een uitgebreidere afzendernaam minder ruimte voor de concurrentie, zolang het bericht het laatst ontvangen bericht blijft. Wanneer de gebruiker de bundel opent, worden de afzonderlijke berichten zichtbaar. Hierbij is het belangrijk dat kernbegrippen in de onderwerpregel naar voren geplaatst worden, anders vallen ze onder bepaalde omstandigheden weg door een afgesneden onderwerpregel.

Profielfoto

Een andere highlight is de identificatie van de afzender door een gekoppelde Google Plus profielfoto. Om voor Inbox een Google+ profielfoto aan de verzender te koppelen, moet aan een aantal eisen worden voldaan. Zo moet de bijbehorende Google+ pagina met de website worden gekoppeld, via het domein waarmee ook de e-mails worden verzonden. Bovendien moeten de berichten via de DKIM of SPF normen worden geverifieerd om afzendervervalsing te voorkomen.

Inbox by Gmail ruimt vandaag de dag al vele Google mailboxen op. Of de dienst op lange termijn doordringt in het e-mailverkeer, is moeilijk te voorspellen. Het Gmail-team heeft zich in het verleden al vaker als een enthousiast experimenteerder getoond, maar niet altijd met evenveel succes. Het kansrijke “GridView” bijvoorbeeld, een visuele mailbox in Pinterest-stijl die Gmail ruim een jaar geleden introduceerde, heeft het niet ver geschopt. Omdat de speciale Inbox by Gmail functies ook betrekking hebben op de vertrouwde Gmail inbox en wellicht in de toekomst verschuiven naar de standaard weergave van Gmail, is het heel zinvol om bekend te raken met de zogenaamde nieuwe regels. Niet iedereen gebruikt Inbox, maar Inbox groeit wel. Het is daarom goed deze ontwikkeling mee te nemen in nieuwe e-mailmarketing en omnichannel marketingplannen. Soms beslist een kleine verandering in weergave over een plekje in de juiste map.

Over de schrijver
Ik ben Country Manager Nederland bij optivo. Optivo staat voor online marketing via alle kanalen: offline, online en social. Geïntegreerd en veilig. Met rust, ervaring en humor stuur ik bedrijven richting een solide oplossing. Zodat ze marketing en sales verbinden en klanten langdurig binden, met een persoonlijke e-marketing benadering op basis van kloppende, eenduidige gegevens.
Reactie plaatsen