6 E-mailmarketing trends in 2019 die je niet wilt missen
6 E-mailmarketing trends in 2019 die je niet wilt missen
11 december 2018 

6 E-mailmarketing trends in 2019 die je niet wilt missen

Afgelopen jaar is een bewogen jaar geweest in e-mailmarketingland. Een jaar waarin chatbots zijn opgekomen, de GDPR/AVG-wetgeving zijn intrede heeft gedaan, funnels zijn ontstaan en we veel persoonlijker en meer gesegmenteerde mailings zijn gaan versturen.

Dat zijn veel veranderingen, nietwaar?

Wat kun jij als ondernemer nu doen om de resultaten van jouw e-mailmarketingstrategie te beïnvloeden in 2019?

#1 – Stop met het versturen van een “nieuwsbrief”

Een nieuwsbrief is echt een ‘no-go’. Het laatste wat iemand wil is nog meer mailtjes ontvangen. In plaats van het versturen van een nieuwsbrief wil je dat de mail relevant is voor de relatie aan wie je deze mail verstuurt. Een algemene nieuwsbrief is dus verleden tijd. Zorg ervoor dat jouw mailings aansluiten bij de behoefte van jouw huidige klant.

Dit betekent dat jouw e-mailmarketingstrategie je straks meer tijd gaat kosten omdat je niet meer ‘even’ een mailtje verstuurt. Één voordeel… Je bouwt aan een funnel voor de lange termijn.

Wat bedoel ik hiermee? In plaats van het versturen van een nieuwsbrief ga je mails versturen op basis van de interactie die een relatie heeft met jouw website of mailing. Dit betekent dat een mail een gevolg wordt van een actie van jouw relatie. Hierdoor hoef je jouw e-mailmarketingstrategie slechts eenmalig op te zetten.

Je hoeft niet meer iedere week nieuwe content te schrijven. Aan de hand van de actie die een relatie onderneemt, ontvangt deze een relevante e-mail. Dit proces wordt dus geautomatiseerd.

nieuwsbriefemailmarketing automatiseren

#2 – Interactie & schone lijsten worden steeds belangrijker

Een lage open ratio is niet alleen voor jou ontzettend balen maar ook voor de reputatie van jouw mailserver. Dat houdt in dat wanneer jouw mails minder dan gemiddeld worden geopend of meer dan gemiddeld als spam worden gemarkeerd, jij een lagere reputatie krijgt en dat jouw mails hierdoor nog minder worden afgeleverd.

Daarom is het van belang om jouw lijsten zo schoon mogelijk te houden. Eerder dit jaar deelde Martijn van de IMU al hoe hij rigoureus zijn mailinglijsten opgeschoonde en bijna 30.000 e-mailadressen verwijderde.

Ik kan niet voor de IMU spreken maar op mijn eigen mailinglijsten heeft dit ervoor gezorgd dat ik van een open ratio van 8% weer naar 30%+ ben gegaan. En dat maakt een enorme impact op de business!

schone emaillijst

#3 – Maak jouw e-mail persoonlijk door te segmenteren en personaliseren

Waarom zou je iemand die een kat heeft hondenvoer aanbieden? En toch is dit vaak wat er gebeurt met e-mailmarketing. Voorheen was dit de enige optie maar tegenwoordig is dit ook voor de kleine ondernemer mogelijk.

Door informatie op te slaan op de klantenkaart van jouw relatie kun je jouw e-mailmarketingstrategie volledig personaliseren. Deze informatie verzamel je door hierom te vragen, maar ook dit kan worden geautomatiseerd. Kijk bijvoorbeeld naar de pagina’s die iemand op jouw website heeft bezocht of verstuur een vragenlijst.

Binnen onze eigen business zien we een belangrijk verschil tussen ondernemers die hun online marketing zelf willen leren en ondernemers die de online marketing volledig willen uitbesteden. Dit is één van de eerste vragen die we dan ook stellen wanneer jij als nieuwe relatie jezelf inschrijft op de mailinglijst.

vragenlijst emailmarketing

#4 – Win de competitie in de inbox door te splittesten

Volgens onderzoek, gedaan door DMR, ontvangt een gemiddelde kantoormedewerker 121 e-mails per dag! Val dan nog maar eens op met jouw e-mail…

Jouw e-mail komt ergens tussen de 120 andere e-mails te staan en wordt alleen geopend wanneer jij de aandacht van jouw relatie weet te triggeren. Dit kun je doen met de onderwerpregel van een e-mail (& afzender!). Door het onderwerp en de afzender te testen (lees: splittesten) zorg je ervoor dat alleen het best presterende onderwerp wordt gebruikt.

In de onderwerpregel kun je de aandacht trekken door urgentie, schaarste of emoji’s toe te voegen. Ook is de afzender een belangrijke eigenschap van een e-mail. Verstuur jij de e-mail vanuit de bedrijfsnaam, jouw persoonlijke naam of de naam van een collega?

  • Youri van MailBlue.nl
  • MailBlue B.V.
  • Youri Meuleman
  • Nena van MailBlue.nl

Onze open ratio’s zijn vergroot doordat wij de naam van een vrouwelijke collega gebruikten in de onderwerpregel. Interessante test, nietwaar?

#5 – Klein maar fijn…

Groter is niet altijd beter. Steeds vaker zien we dat partijen hun grote mailinglijsten aan het opschonen zijn en juist met hun actieve volgers in contact blijven via e-mail. Een mooie uitspraak (en boek!) van Kevin Kelly vind ik ‘1000 true fans’.

1000 echte fans, dat is alles wat je nodig hebt om je business mee te draaien. Wat als die 1000 fans alles van je zouden kopen? Als deze 1000 fans al hun vrienden over jouw producten zouden vertellen?

Met een kleinere mailinglijst kun je veel persoonlijker marketing verrichten en dat werpt zijn vruchten af. Je kunt je meer richten op de conversatie dan op het bereiken van de massa.

#6 – E-mail & CRM

Weet jij precies hoe een bezoeker klant wordt? Er is zoveel data beschikbaar en met de techniek van tegenwoordig kun je exact zien wat jouw bezoekers en klanten doen en hier jouw e-mailmarketing op afstemmen.

Bezoekt iemand een verkooppagina op jouw website maar koopt diegene niet? Dan stuur je deze relatie toch gewoon een mail?

Of je maakt een deal aan voor het salesteam!

Jouw e-mailmarketing en CRM-systeem zijn het hart van jouw business. Zorg dat je die klantenkaart op orde hebt. De klantenkaart bepaalt waar jij jouw focus moet leggen om het bedrijfsresultaat te vergroten.

crm-systeem emailmarketing

In het kort…

Terugkijkend op deze 6 trends in e-mailmarketingland zie je één belangrijke leidraad; E-mailmarketing wordt persoonlijker. Je verstuurt niet ‘even’ meer een mailtje maar je baseert jouw mailings op het gedrag van een gebruiker, zodat jouw e-mails als relevant worden beschouwd. Het voordeel hiervan is dat je niet iedere week opnieuw content hoeft te bedenken, maar je deze kunt hergebruiken in jouw funnels.

Maak jij al gebruik van een e-mailmarketingfunnel?

Laat het me even weten in de reacties hieronder. Ik ben benieuwd!

Over de schrijver
Youri Meuleman specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. Zo liet hij in 2017 MailBlue B.V. groeien met 2887,5% in bedrijfsresultaat. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om externe groei te realiseren en zijn z’n ebooks meer dan 91.000x gedownload.
Reactie plaatsen