Winnen in Google 4.0!
Direct Toegang
X
Winnen in Google 4.0!
50% Complete
De meest complete SEO Gids online!

Page content

Duizenden euro’s omzet en honderden mails…

article content

Duizenden euro’s omzet en honderden mails…

Dat is de headline die ik aan alle Phoenixleden mailde terwijl de 9 word e-mail Challenge in onze community aan de gang was 🙂

Community & Challenges

In mijn vorige blog over onze Epic Content Challenge schreef ik al over onze Phoenix community waarin we met onze klanten sparren en hun internet businesses naar een volgend niveau helpen.

9-word-email-challengeOm dit te doen organiseren we ook regelmatig speciale trainingen over een specifiek onderwerp met daaraan een uitdaging gekoppeld. Zo zijn we met zijn allen met hetzelfde bezig en stimuleren we elkaar om extra resultaten te behalen.

Kortgeleden organiseerden we de 9 Word e-mail Challenge.

Wat is de 9 word e-mail?

The 9 word e-mail (oorspronkelijk in het leven geroepen door Dean Jackson) is een e-mail die je kunt gaan sturen naar jouw achterban of lijst met volgers met als doel: het gesprek aan gaan met je achterban.

Whatsapp tijdperk’. " target="_blank">Tegenwoordig leven we ook wel in het Whatsapp tijdperk’. Wat ik daarmee bedoel is dat je vrijwel iedereen wel even zijn smartphone ziet pakken om snel een berichtje te sturen of snel een berichtje te lezen. Zodra iemand een wat langer berichtje ziet wordt het al vaak weggestopt om op ‘een later moment’ te bekijken (wat daarna natuurlijk in de vergetelheid kan raken).

E-mails worden ook steeds vaker op de telefoon gelezen. Als je een prachtige mail van een half a4’tje naar je achterban stuurt zal deze vast gelezen worden, maar je zal zien dat wanneer je er een vraag in stelt, de interactie niet bizar hoog zal zijn.

Stuur je echter een kort mailtje, alsof je een Whatsapp berichtje stuurt, gewoon, om even een vraag te stellen aan een persoon omdat je interesse in hem/haar hebt, is de kans veel groter dat je hier een persoonlijke reactie op krijgt.

Deze kans op persoonlijk contact is exact waar je op zit te wachten.e-mails-are-coming

Sommigen zullen een kort zinnetje terug sturen, terwijl anderen alinea’s tekst naar je kunnen mailen, omdat je ze precies mailt op een moment dat ze met een probleem zitten waar jij ze bij kunt helpen.

Kun je ze op dit moment niet helpen en ze hebben wel kort gereageerd? Dan ben je wel in hun systeem terecht gekomen. En komt het in de toekomst zo ver dat ze op zoek zijn naar een product of een oplossing voor hun probleem, zullen ze eerder bij jou aankloppen dan bij je concurrent.

Met jou hebben ze immers al contact gehad. En koop je niet eerder iets bij een vriend of ‘kennis’ dan van een wildvreemde?

Dit is het doel van de 9 word e-mail: Contact leggen met je achterban en een ‘gesprek op gang brengen’. Als je een persoonlijke vriendelijke korte mail naar jouw achterban stuurt, is de kans groot dat je daar veel respons op gaat krijgen.

Zie ik je volgende week?

Zo stuurde Chris vorig jaar een mailtje naar al zijn coachingsklanten met als onderwerp ‘Zie ik je volgende week?‘, en in de mail zelf een korte verwijzing naar het seminar dat we de week erna gaven, omdat het hem leuk leek om die mensen daar tegen te komen. Bijna 1 op de 3 heeft daar op gereageerd. Niet iedereen is gekomen, maar wel was er weer een hoop ruimte en ingrediënten voor vruchtbare vervolggesprekken!

al gelezen?

Daarnaast hebben wij zelf een mailtje in onze autoresponder staan, met als titel ‘al gelezen?’. Heel vriendelijk en expres zonder hoofdletters geschreven, zodat het net wat persoonlijker overkomt en meer vragen oproept. In het mailtje zelf vraagt Tonny wat ze van zijn e-book vonden en dat we het altijd leuk vinden om iets van ze te horen en ze graag verder helpen wanneer ze vragen hebben.

Dagelijks krijgen wij hier persoonlijke reacties op, wat ons de kans geeft om een daadwerkelijke connectie met die mensen te krijgen. Hartstikke gaaf natuurlijk!

al-gelezen-mails-dec

Ik hoor je nu al roepen: “Maar ik heb geen tijd om al die mails te beantwoorden!”

Nee? Heb je geen tijd om ‘warme’ mensen, die geïnteresseerd zijn in jou, wellicht in jouw product (of dat nu op dit moment of in de toekomst is) te woord te staan?

Als je een band met jouw achterban kan aanleggen op deze manier, is dat krachtiger dan welke manier van marketing dan ook.

Als je later weer eens een actie doet, zal de groep met wie jij contact heb gehad eerder geneigd zijn om met je in zee te gaan, dan een groep waar je geen contact mee hebt gehad.

Mijn advies is dus: GO FOR IT!

De Challenge

Vervolgens hebben we n.a.v. de training de volgende challenge bedacht: Stuur een 9 word e-mail naar jouw achterban en kom met ze in contact. Als prijs staat er weer een coachingsessie bij ons op kantoor klaar. Om in de prijzen te vallen kijken we naar de meeste ontvangen reacties, hoogst behaalde omzet via de e-mail en de meest 1 op 1 beantwoorde e-mails.

De resultaten

Kort na de training zijn verschillende Phoenixers direct aan de slag gegaan met het versturen van de 9 word e-mail. Eén van de geniale aspecten van de mail vind ik dat je er ontzettend veel resultaat mee kunt behalen, terwijl het in gang zetten ervan in een minuut gedaan kan zijn (al raad ik wel aan om goed na te denken over de woordkeus in de mail).

Vlak na het versturen van de mail werden ook al resultaten gedeeld in de community. Hieronder een greep uit de reacties:

defensiefit-9-words

hartenzielmarketing-9-words

mecklenfeldtuinen-9-words

elma-9-words

imu-9-words

detoxacademy-9-words

lindathuijs-9-words

Uiteindelijk had ik mijn headline ook kunnen herschrijven naar ‘duizenden e-mails en duizenden euros’, want het aantal reacties wat mensen kregen op e-mails was in sommige gevallen uitzonderlijk hoog, met als uitblinker één persoon die meer dan 1000 unieke reacties heeft ontvangen en die ook 1 op 1 heeft beantwoord…

Nu is het jouw beurt 😉

Overtuigd van de kracht van de 9 word e-mail? Ik ga daar wel van uit. Nu wil ik je uitdagen om zelf ook een 9 word e-mail aan jouw achterban te versturen!

Hieronder in het kort nog een aantal tips om de 9 word e-mail zo goed mogelijk in te zetten:

  • Hoeft niet per sé 9 woorden te zijn
  • Voeg je ‘privé’ e-mailadres toe aan je autoresponder
  • Gebruik de voornaam van de ontvanger als onderwerp
  • Gebruik een kort onderwerp dat vragen oproept 
  • Wees niet opdringerig
  • Ga op zoek naar een gesprek:
  • ‘Ben je nog op zoek naar…?’
  • ‘Kan ik je misschien helpen met…?’
  • ‘Hoe gaat het met je ***?

Heb je zelf al eens een 9 word e-mail verstuurd? Of ga je ermee aan de slag naar aanleiding van dit blogbericht? Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen, dus laat hieronder even een reactie achter 🙂

Deel en/of laat even van je horen!

Comment Section

4 reacties op “Duizenden euro’s omzet en honderden mails…


Door Anouk op 17 december 2015

Interessant Martijn! Nu nog dit artikel delen op jullie eigen Twitter account 🙂


Door mike op 2 januari 2016

Ongelofelijk dat zoiets zoveel effect kan hebben. Is dit ook aan te raden voor webshops? Vinden jullie dat niet vreemd?


Door Elma de Bruijn op 11 januari 2016

Gewoon doen Mike. Kans op enorme positieve reacties, omdat mensen het persoonlijke totaal niet verwachten.


Door Marijke Dijk op 29 januari 2016

Deze manier van email marketing werkt inderdaad stukken beter dan een traditionele nieuwsbrief.

Wat ik mensen ook kan aanraden is een langere email te sturen zonder huisstijl/opmaak. Zodat het meer om een echt emailtje gaat. Plaats ook geen links in het emailtje, maar praat over, onze website. Als het goed is kennen mensen je al, of zullen ze hiet bijv. zien aan je email adres.

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website