Verschillen tussen e-mail marketing en marketing automation
28 januari 2016 

6 verschillen tussen e-mail marketing en marketing automation systemen

Marketing automation is de laatste jaren in opkomst. Steeds meer bedrijven in het MKB schaffen systemen zoals Act-on en Hubspot aan. E-mailcommunicatie speelt een grote rol in deze pakketten. Ik merk dat voor veel marketeers het verschil tussen marketing automation en traditionele email systemen niet duidelijk is. In dit artikel leg ik daarom uit wat het verschil is tussen e-mailcommunicatie met een traditioneel e-mailsysteem en marketing automation software

Bijhouden van online gedrag

Marketing Automation systemen houden in tegenstelling tot email software het online gedrag van leads en contacten bij. Zo is het mogelijk om per contact een overzicht te krijgen op welke pagina’s de persoon is geweest, op welke e-mails er is doorgeklikt en wat er is gedownload. Deze gedragsdata kan vervolgens worden gekoppeld aan de profieldata (naam, functie, bedrijfsgrootte) en worden gebruikt in het creëren van nieuwe e-mailsegmenten.

Landingspagina’s

In e-mail marketing software kun je geen landingspagina voor je website hosten, in marketing automation systemen wel. Je kan in het marketing automation systeem een sub-domein creëren van jouw eigen domein. bijvoorbeeld: social.marketingmed.nl. Vervolgens kun je via een drag en drop interface gemakkelijk pagina’s publiceren op het sub-domein.

Trigger campagnes

Trigger campagnes zijn campagnes die reageren op het gedrag van leads en campagnes en alleen beschikbaar in een marketing automation systeem. Een lead klikt bijvoorbeeld door op een e-mail en krijgt daardoor over twee dagen een nieuw bericht met een gerelateerd onderwerp.

Trigger campagnes reageren op het gedrag van leads en proberen daarmee de conversatie met het contact te behouden. Door middel van workflows kun je in het marketing automation campagnes maken die op basis van gedragscriteria beslissen welk bericht de desbetreffende contact zal ontvangen.

Multi-channel

Meer dan ooit is het medialandschap versnippert. In marketing automation systemen is het mogelijk meerdere kanalen te bedienen in tegenstelling tot e-mail marketing software. Leads en bestaande klanten verwachten dat je op meerdere kanalen bereikbaar bent en communiceert.

In marketing automation systemen zoals Hubspot is het mogelijk sociale media kanalen te beheren en in te zetten in combinatie met je e-mail campagnes. Daarnaast is het ook mogelijk sms en website personalisatie te gebruiken om een relevantere boodschap te versturen.

Marketing automation vs email marketing

Dynamische formulieren

Het gemakkelijk creëren van formulieren is een van de grote verschillen met e-mail software. Met marketing automation systemen is het mogelijk om via een drag en drop interface formulieren te creëren die gelijk op een landingspagina of andere pagina op de website kunnen worden gehost.

Het bijzondere aan deze formulieren is dat ze telkens nieuwe informatie vragen. Dus als je al je naam en functie hebt achtergelaten vorige week, dan zal het formulier de volgende keer een andere vraag stellen. Op deze manier kun jij het profiel van je contacten en leads verrijken. Het is natuurlijk ook mogelijk om geen vragen meer te stellen zodat mensen automatisch whitepapers kunnen downloaden zonder hun naam achter nogmaals te moeten achterlaten.

Closed loop reporting

Closed loop reporting staat voor het doormeten van de gehele funnel, van lead naar klant. Omdat marketing automation een spin in het web van je marketing activiteiten is kan het in tegenstelling tot e-mail marketing software data combineren van verschillende bronnen. Zo is het mogelijk om web-statistieken, e-mail, social media, offline data en crm data te combineren. Hierdoor wordt het mogelijk om groot gedeelte van de offline en online klantreis in kaart te brengen. Closed loop reporting geeft jouw organisatie inzicht in conversie ratio’s van leads en bestaande klanten in de verschillende koopfases.

Moet ik dan helemaal geen e-mail marketing pakket meer aanschaffen?

E-mail marketing software is nog steeds voor veel bedrijven relevant. Niet elk bedrijf is namelijk geschikt voor marketing automation of wellicht heb je zelf al een ecosysteem gecreëerd. Marketing automation probeert veel verschillende functies over te neme zoals:. landingspagina’s, formulieren en sociale media management. Echter komen niet alle marketing automation systemen de beloftes na en is het soms sterker om alleen voor een goed e-mail marketing pakket te kiezen met daarnaast een goede sociale media management tool.

Over de schrijver
Ik ben B2B marketeer bij vertaalbureau Textwerk en schijf over MKB marketing software op DecisionPath.nl. Hiervoor was ik marketing technologie consultant bij spotONvision. Als gecertificeerd marketing automation specialist voor Oracle|Eloqua heb ik 2 jaar lang bedrijven zoals Vodafone en Tele2 geadviseerd en ondersteund in het opzetten van lead managementcampagnes. Nu help ik MKB bedrijven sneller de juiste marketing software kiezen op DecisionPath.
margot

Door

margot

op 3 November 2016

"Meer dan ooit is het medialandschap versnippert". Auwtchie auwtchie en dat bij een vertaalbureau!

Steven

Door

Steven

op 8 April 2019

Wat wel opvalt is dat het verschil tussen email marketing software en marketing automation steeds kleiner wordt. Vooral voor kleine MKB-ondernemers voldoen pakketten als Active campaigns en Bobmail zeer goed en deze zijn ook erg betaalbaar. (minder dan 50euro per maand)

Reactie plaatsen