6 Methoden Om Je Mailinglijst Gemakkelijk Te Laten Groeien
6 methoden om je mailinglijst te laten groeien
2 maart 2011 

6 methoden om je mailinglijst te laten groeien

Als er in mijn business iets belangrijk is dan is het wel mijn mailinglijst. Deze fungeert echt als ruggengraat van mijn business en de mate van mijn “succes” is zodoende rechtstreeks af te leiden aan de grootte van mijn mailinglijst…

Even heel kort (voor de ongelovigen) waarom je absoluut een mailinglijst moet opbouwen. Dat kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief zijn. Door namen en e-mailadressen te verzamelen zorg je ervoor dat het “bereik” van je business constant groeit qua marketing. Des te groter je lijst, des te meer mensen je met 1 druk op de knop kunt bereiken voor alles wat je onder de aandacht wilt brengen.

Zo kun je bijvoorbeeld kleine dingen zoals nieuwe blogberichten rondsturen maar ook veel groter denken zoals bijvoorbeeld een goede productlancering. Met een grote mailinglijst heb je in feite een garantie dat je altijd wel bezoekers, aandacht en klanten krijgt voor alles wat je doet. Garanties hebben we als ondernemer niet veel dus deze moet je koesteren!

6 manieren om je lijst op te bouwen

Het laten groeien van een mailinglijst is op zich niet zo heel erg moeilijk alleen je moet er wel wat voor doen. Het voordeel is dat je dit voor het grootste gedeelte kunt automatiseren en dat je dus altijd profijt blijft hebben van het eenmalig goed opzetten.Ik heb 6 manieren voor je uitgewerkt:

Via Google Adwords

Dit is de meest “ouderwetse” vorm van het opbouwen van een mailinglijst. Voorheen kon je via Google Adwords razendsnel en super eenvoudig een grote lijst opbouwen door te adverteren naar een Opt-in pagina. Dit mag helaas niet meer van Google maar dat wil niet zeggen dat de hele gedachtegang niet meer werkt. Zo adverteer ik bijvoorbeeld (sinds kort weer) rechtstreeks naar een blogpost op mijn website. In die blogpost staat wel een downloadknop voor mijn e-book, als je daar op klikt ga je alsnog naar mijn opt-in pagina.  Ik adverteer simpelweg naar een blogpost op mijn website waar bezoekers de “gelegenheid” hebben om op de downloadknop voor het e-book te klikken.

Via SEO

Een andere methode (die mijn voorkeur heeft boven Adwords) is via SEO. Dit houdt in dat je bezoekers krijgt uit de gratis/organische resultaten van Google. Dit heeft mijn voorkeur aangezien ik hier niet voor hoef te betalen (en voor Adwords wel). Je krijgt opt-in door SEO wanneer je er op de een of andere manier voor zorgt dat bezoekers die op je website komen via Google altijd de mogelijkheid hebben om zich voor je mailinglijst aan te melden en eventueel zelfs gestimuleerd worden om dit te doen.

Bijvoorbeeld:

Op mijn website zie je altijd rechts bovenin direct een grote afbeelding van een e-book staan. Dit valt erg op en ook is meteen duidelijk voor een bezoeker dat hij/zij deze gratis krijgt in ruil voor een naam en e-mailadres. Ik noem dit “de zeef” aangezien dit formulier een percentage van de dagelijkse stroom bezoekers “opvangt” op een lijst. Daarnaast heb ik (met Google Analytics) gekeken welke pagina’s op mijn website het meest populair zijn op mijn website. Ik zag dat de pagina met e-books altijd erg goed bezocht wordt (ook op andere sites) en dus heb ik daar ook downloadknoppen met een opt-in pagina erachter geplaatst

Via Facebook

Facebook is ontzettend in opkomst en dus moet je hier gebruik van maken om bezoekers te trekken maar ook om je mailinglijst mee op te bouwen. Zo kun je op een pagina waar jij een gratis e-book of rapport (of iets anders) aanbiedt in ruil voor opt-in ook een Facebook vind ik leuk knop plaatsen en erbij vermelden dat je het erg waardeert als mensen hier op klikken.

Dat werkt al wel maar iets wat nog beter werkt is dit: Zet op Facebook een Fanpage op waarop je een Opt-in formulier plaatst of iets gratis weggeeft in ruil voor een “like”. Bezoekers krijgen dan nadat ze op de Vind ik leuk knop hebben geklikt een opt-in formulier of een link daar naartoe te zien:

facebook-welcome-tab

Wil je precies weten hoe dit werkt? Lees dan het artikel 3 Facebook Tips Die Nog Bijna Niemand In Nederland Toepast… In dat artikel kun je ook lezen hoe je op Facebook adverteert om ook opt-ins te krijgen!

Via Twitter

Twitter kun je hetzelfde gebruiken als Facebook als het gaat om het plaatsen van een “Tweet Dit Knop” op je opt-in pagina en natuurlijk een call to action (vermelden dat je bezoekers er op moeten klikken). Daarnaast kun je Twitter gebruiken door bijvoorbeeld de url van je Opt-in pagina in je Twitterprofiel te plaatsen. Mensen die dan je profiel op Twitter bezoeken en op je website klikken komen rechtstreeks op je Opt-in pagina uit. Heb je een gratis e-book? Zet het dan op een opt-in pagina, tweet het en ga mensen op Twitter vragen om het te ReTweeten!

Via Affiliates

Zoals ik eerder al zei mag je niet meer in Google Adwords adverteren naar een opt-in pagina. Natuurlijk werkt dat nog wel wanneer niet Google de bezoekers stuurt maar een affiliate. Wanneer een affiliate jouw producten promoot dan kan deze affiliate zijn bezoekers natuurlijk rechtstreeks naar je salespage sturen maar je kunt er ook voor kiezen om er een Opt-in pagina tussen te plaatsen.

Dat ziet er zo uit:

opt-ins-verzamelen-via-affiliates

Mochten de bezoekers die de affiliate stuurt je product om welke reden dan ook niet kopen dan heb je in ieder geval het e-mailadres nog! (kun je e-mail marketing doen). Aan affiliates kun je uitleggen dat je door er opt-in tussen te plaatsen, de kans verhoogt dat de bezoekers gaan kopen omdat je er nu dus e-mail marketing bij kunt gebruiken.

Via via

Dit is niet de meest succesvolle strategie maar wel een leuke extra tip. Probeer af en toe onder je nieuwsbrieven eens een voetnoot te plaatsen waarin je de lezers vraagt om zijn/haar kennissen door te sturen naar je opt-in pagina, komt best wel eens wat uit. Daarnaast kun je ook andere ondernemers in jouw markt vragen om je website/opt-in pagina te vermelden of te promoten in ruil voor een tegenprestatie van jouw kant.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door

Anette Elsenaar

op 2 March 2011

Hoi Tonny, Bedankt voor je waardevolle informatie. Ik ga er zeker mee aan de slag. Groetjes, Anette

Door

Tom Zoethout

op 2 March 2011

Hi Tonny, Nog een leuke: in LinkedIn kun je 3 websites in je profiel zetten. Je kunt die zelf een naam geven bijv: Gratis InternetMarketingTips>> en dit dan linken aan je opt-in pagina. Groet, Tom

Door

Tom Zoethout

op 2 March 2011

O, trouwens nog een: als je reageert op een blog, waar je jouw domeinnaam kunt gebruiken, die direct aan een opt-in pagina koppelen. Ik heb het hier even bij wijze van voorbeeld gedaan. Nog een groet. Tom

Door

Ron

op 2 March 2011

Hoy Tonny, bedankt voor de info ,hier geef ik ook nog een tip weg,laat je keywords en website gratis testen via www.meta-tags.be zo kan je dan al zien of je keywords vriendelijk bent voor de zoekmachines Groetjes Ron

Door

Gijs Heerkens

op 2 March 2011

Tonny, welke tool gebruik jij hiervoor? Zijn er gratis tools om dit soort opt-insystemen op te zetten?

Door

Peter

op 2 March 2011

Tonny, De meeste informatie is natuurlijk wel bekend maar toch fijn om het weer even te horen en ik ga zeker je facebook en adwords adviezen wat verder bestuderen en proberen toe te passen. Bedankt voor je tips. Peter

Door

Ali

op 2 March 2011

Handige tip, bedankt Tonny !

Door

Dick van Zanten

op 3 March 2011

Tonny, je verbaast mij iedere keer weer. Wát een kennis heb je, geweldig. Wát fijn dat je je kennis wilt delen met anderen. Wát fijn dat ik je informatie mag ontvangen én gebruiken. Bedankt. Vriendelijke groeten, Dick van Zanten

Door

Marco

op 4 March 2011

@Gijs Heerkens er zijn optin templates voor bijv wordpress te verkrijgen. Gebruik zelf sinds kort optimizepress.

Door

Marco

op 4 March 2011

@Gijs Heerkens en Tonny heeft natuurlijk zijn winstmodel -> www.winstmodel.nl

Door

Marco

op 4 June 2011

Je kunt in Paypro je product ook 2x opnemen, 1x met link naar je optin en 1x met link direct naar de salespage, dan hebben de affiliates de keuze.

Door

Ibrahim

op 1 November 2012

Hallo, Ik heb net geprobeerd de e-book te downloaden. Alleen ik heb niks ontvangen. Groetjes OVIT | Horloges & Sieraden

Reactie plaatsen