arrow_drop_up arrow_drop_down
20 oktober 2016 

5 tips voor een succesvolle Halloweennieuwsbrief

De grote verkooptoppers in Nederland zijn natuurlijk het sinterklaas- en kerstfeest. Maar ook het Halloweenfeest wordt met het jaar populairder in Nederland. De aandacht die in Nederland aan Halloween wordt besteed, heeft natuurlijk bij lange na nog niet het niveau van dat in de VS. Maar dat neemt niet weg dat de Nederlandse consument toch ook open blijkt te staan voor nieuwe feestdagen zoals Halloween. Halloween is naast een gezellige feestdag die je viert met vrienden en/of familie, ook een feest voor de commercie. We geven je vijf tips over hoe je het verkooppotentieel van deze feestdag succesvol kunt benutten met hulp van e-mailmarketing:

Formuleer een creepy onderwerpsregel, geoptimaliseerd voor mobiel

We weten allemaal dat het formuleren van een goede onderwerpsregel – samen met de naam van de afzender – belangrijk is voor hoge open rates. Iets wat dan ook al jaren gepredikt wordt, maar waar tegenwoordig nog niet genoeg over nagedacht wordt, is om deze onderwerpsregels te optimaliseren voor mobiel.

De juiste onderwerpsregels, geoptimaliseerd voor verschillende devices, wekken in de (vaak overvolle) inbox de aandacht en interesse om verder te lezen. Je moet er tenslotte uit weten te springen. Voor het ‘enge’ Halloweenfeest kan een beetje horror en humor geen kwaad. Om de boodschap nog verder te versterken, kunnen thematische Unicode-symbolen, zoals een geest of pompoen, geplaatst worden.

Gepersonaliseerde en customized content in Halloweenstijl

In een mum van tijd bepaalt de lezer of de nieuwsbrief aantrekkelijk is of niet. Het gebruik van een customized template, geïnspireerd door het Halloween-thema, is hierbij cruciaal. Maak in dit geval dus gebruik van Halloweenkleuren, zet het bedrijfslogo om in Halloweenstijl (maar blijf wel herkenbaar) en laat andere Halloweenaspecten terugkomen in de hele nieuwsbrief zodat de lezer in de juiste stemming komt. Vergeet daarnaast tijdens deze periode de cross- en up-selling kansen die transactiemails bieden niet. Voeg dus ook je Halloweenboodschap en -aanbiedingen in dit type e-mail toe.

Halloweenmails met gepersonaliseerde afbeeldingen zijn ook een bijzonder effectieve manier om aandacht te trekken. Met een beetje hulp van e-mailmarketingtools (zoals Optivo® broadmail) zijn e-mails moeiteloos te individualiseren en dynamisch te verzenden. Dankzij de mogelijkheden van deze dynamische e-mails is het niet ingewikkeld om de tekst en afbeeldingen van de e-mail in real-time aan te laten passen aan de context, en dus het moment waarop de ontvanger de e-mail opent. Hierdoor kan de boodschap dus perfect getimed worden.

Spooky call-to-action

Een van de belangrijkste respons-elementen in een nieuwsbrief is de call-to-action button; oftewel de oproep tot actie. Door een call-to-action weet de lezer direct welke actie hij wordt geacht te nemen en komt hij op een landingspagina terecht waar dit verder wordt gespecificeerd. Voor hoge click-through rates, moet de call-to-action direct in het oog springen. In dit geval zou bijvoorbeeld een ‘zombified’ styling niet misstaan…

Blijf relevant: inspireer en informeer

Relevantie is het toverwoord binnen e-mailmarketing. De lezer wil alleen informatie lezen die nuttig voor hem of haar is. Het succes van een nieuwsbrief staat of valt dus met de juiste content. Halloween is een fantastische kans om interessante content te creëren en te delen. Over kortingen of – speciale Halloweensacties – zal bijna niemand klagen. Maar je hoeft niet, bij iedere verzending van een nieuwsbrief, op sales te focussen. Potentiële kopers zijn bijvoorbeeld ook geïnteresseerd in heldere, beknopte en bondige informatie over prijzen, verzendtijd, retourbeleid, dichtstbijzijnde filialen, openingstijden en telefoonnummers voor hulp en informatie. En soms kun je een feestdag ook benutten om een interessant verhaal te delen over deze dag – in relatie tot je merk- en zo de band met de lezer te versterken.

3, 2, 1 GO

Countdown-timers zijn bedoeld om je e-mails meer persoonlijk, relevant en engaging te maken voor de subscribers. De timer is vooral bedoeld om de lezer bewust te maken van de relatief korte tijd waarop bijvoorbeeld een bepaalde kortingsactie loopt. De e-mailmarketeer probeert hiermee de bewustwording te vergroten met als doel de reactie op een call-to-action te versnellen. Om relevant te blijven bij elke opening van één subscriber, wordt er vaak gebruik gemaakt van een agile countdown-timer. Deze blijft namelijk continu veranderen, bij elke opening.

Onze speciale tip: Haal het maximale uit je Halloweenmailing, door de verzendtijd van je e-mails te optimaliseren en personaliseren. Door gegevens als de exacte tijd van kliks en opens te registreren en te verzamelen vanuit eerdere verzendingen, krijg je toegang tot informatie die je meer vertelt over de juiste tijd van verzending van e-mails per segment of persoon. Zo weet je zeker dat jouw mail op het meest ideale moment bij de ontvanger afgeleverd wordt.

Over de schrijver
René Kulka werkt als e-mailmarketing evangelist en consultant bij optivo. optivo is opgericht in Berlijn en is uitgegroeid tot één van de marktleiders in emailmarketing. Sinds juni 2013 is optivo onderdeel van Deutsche Post DHL Group. René Kulka schrijft voor optivo regelmatig over trends, praktische tips en marktontwikkelingen in de wereld van e-mailmarketing.
Reactie plaatsen