arrow_drop_up arrow_drop_down
20 juli 2016 

5 tips om nieuwsbrief afhakers te voorkomen

E-mailnieuwsbriefabonnees zijn waardevolle ‘soft’ leads die je met de juiste aanpak tot volwaardige klanten maakt. Of je nou producten verkoopt of diensten aanbiedt; het vergroten van het aantal e-mailabonnees en het vasthouden ervan, draagt bij aan het opbouwen van een band met potentiële klanten. Wat weer leidt tot nieuwe verkopen.

Het is dus van belang om subscribers aan te trekken, omdat hier waardevolle leads tussen kunnen zitten. Daarom geven we je vijf tips om het aantal abonnees op je e-mailnieuwsbrief te boosten en ze te blijven boeien.

Maak het inschrijven gemakkelijk

Om ervoor te zorgen dat bezoekers zich allereerst inschrijven op je nieuwsbrief, moet de aanmeldknop goed zichtbaar zijn. Dit klinkt heel logisch, maar vaak zijn online-ondernemers nog te voorzichtig. De button mág een eyecatcher zijn. Plaats de knop op meerdere plekken: in het bovenste gedeelte van de pagina, aan de zijkant en in de footer. Op de homepage, maar ook op alle subpagina’s. Wees onderscheidend door de knop een opvallend en aantrekkelijk uiterlijk te geven.

De volgende stap is ervoor te zorgen dat de bezoeker zich op elk gewenst moment en met zo min mogelijk klikken kan inschrijven voor de nieuwsbrief. Het is ook een goed idee om een pop-up met inschrijfformulier op de site te plaatsen die automatisch opent na een bepaalde tijd of actie. Maar blijf opletten dat de pop-up geen stoorzender wordt.

Voeg video’s of animaties toe

Hoe presenteer je je nieuwsbrief aan potentiële abonnees? Als je op je site of e-shop laat zien dat jouw nieuwsbrief aantrekkelijke, unieke content biedt, verhoog je de kans op inschrijvers aanzienlijk. Het gebruik van video’s of animaties bijvoorbeeld maakt een nieuwsbrief aantrekkelijker voor potentiële abonnees. En voor bestaande abonnees zorgen ze dat de nieuwsbrief er aantrekkelijk en opvallend uitziet en vaker wordt geopend.

Nog niet alle e-mail clients ondersteunen het afspelen van bewegend beeld. Ook worden video’s vaak geblokkeerd om veiligheidsredenen. Als alternatief is er dan de embedding-methode. Je integreert dan een statische afbeelding in de e-mail. Daarop staat een afspeelknop afgebeeld die linkt naar een landingspagina. Op deze pagina kan de ontvanger de volledige video bekijken.

Ontwerp en optimaliseer voor mobiel

Recent onderzoek wijst uit dat de meeste mensen hun e-mail lezen op mobiele apparaten. Ontvangers willen een nieuwsbrief op alle elektronische devices, van smartphone tot tablet, kunnen lezen. Optimaliseer de nieuwsbrief dus voor alle apparaten. Onderdelen waarmee je onder andere rekening moet houden zijn beeldschermgrootte, lettertype, HTML-functies en navigatie met de vinger in plaats van een muis.

Als je nieuwsbrief een mobielvriendelijk design heeft, maar bezoekers vervolgens naar een website worden geleid die niet mobiel-vriendelijk is, is de kans groot dat ze alsnog naar een website surfen die dat wel is. Alles draait dus om een complete mobiele strategie.

Let op verzendtijd en frequentie

Het succes van je nieuwsbrief is mede afhankelijk van wanneer en hoe vaak je deze verstuurt. Valt-ie op het verkeerde moment of te vaak op de digitale deurmat, dan verdwijnt je nieuwsbrief ongelezen in de prullenbak.

Het versturen van een nieuwsbrief tussen dinsdag en donderdag wordt het meest aangeraden. Maar ook deze aanbeveling is nog te algemeen. Het juiste moment is eigenlijk geheel afhankelijk van de sector waarin je actief bent en het publiek waarmee je communiceert. Het is daarom belangrijk om regelmatig te testen omdat het gedrag en individuele voorkeuren van de doelgroep continu in verandering zijn.

De volgende vraag is: hoe vaak verzend je een nieuwsbrief? Het antwoord: je content moet relevant, nuttig en vernieuwend blijven. Dus probeer regelmaat op te bouwen, maar ga niet versturen om het versturen. In het begin is het raadzaam klein te beginnen met versturen; misschien maandelijks of om de week. Na verloop van tijd analyseer je hoe vaak mensen de e-mail openen, hoeveel er doorklikken naar de site en hoeveel mensen zich uitschrijven. Op basis hiervan bepaal je hoe frequent je een nieuwsbrief het beste kunt verzenden.

Geef nieuwe subscribers een warm welkom

De eerste indruk telt. En dan doorpakken. Want dit is hét moment dat je de belangstelling hebt van potentiele klanten. Dus is het belangrijk ze door een welkomstcampagne te leiden om zich extra welkom te laten voelen, zonder opdringerig te worden. Welkomstcampagnes zijn volledig automatisch te verzenden met behulp van e-mailmarketing automation. Hierbij is de welkomstmail slechts een eerste stap.

Een aantal punten waar je zeker op moet letten voor het versturen van een goede welkomstmail:
– Stuur deze direct na het inschrijven
– Gebruik de juiste afzend- en onderwerpsregel
– Personaliseer door gebruik te maken van de naam van de nieuwe abonnee
– Voeg een interessante call-to-action toe
– Neem altijd een afmeldlink op in de e-mail

Je zou nieuwe abonnees ook een speciale aanbieding kunnen sturen, als een manier om hen te bedanken voor hun loyaliteit. Mogelijk zeggen ze het voort. Zodat nog meer potentiële abonnees zich inschrijven en het proces richting meer verkoopsucces weer van voren af aan begint.

Over de schrijver
René Kulka werkt als e-mailmarketing evangelist en consultant bij optivo. optivo is opgericht in Berlijn en is uitgegroeid tot één van de marktleiders in emailmarketing. Sinds juni 2013 is optivo onderdeel van Deutsche Post DHL Group. René Kulka schrijft voor optivo regelmatig over trends, praktische tips en marktontwikkelingen in de wereld van e-mailmarketing.
Reactie plaatsen