arrow_drop_up arrow_drop_down
18 juni 2014 

WK Webwinkel succes met Facebook Ads

Tijdens het WK is het toptijd in de retail. Ook online zijn dit mogelijk gouden tijden. Dat weten de reclame-media helaas ook en daarom is adverteren via above-the-line campagnes in deze periode bijna onbetaalbaar. Wel leuk natuurlijk dat de STER een Super Dutch blok heeft en je op die manier 98% van de Nederlanders bereikt maar dit heeft wel een stevig prijskaartje (bron: STER.nl):

De kosten voor adverteren Facebook WKDe kracht van dit soort campagnes is natuurlijk enorm en zorgt voor een sterke stijging van je naamsbekendheid en branding. Maar stel nou dat je geen budget hebt voor dit soort campagnes dan zijn Facebook Ads ook een erg mooi en betaalbaar alternatief.

Facebook Ads inzetten voor je webwinkel

Voor een oranje gadget –de Kratstoel– hebben wij Facebook Ads ingezet voor 2 doeleinden:

  • Het verkrijgen van meer likers
  •  Het genereren van omzet in de webshop

Het mooie aan Facebook Ads is dat je heel specifiek op interesse kunt adverteren. In het geval van de Kratstoel gaat het om voetbalfans en bierliefhebbers. Om doelstelling 1 te behalen (we hebben inmiddels meer dan 4000 likes) hebben we middels Ads de Kratstoel onder de aandacht van de doelgroep gebracht. Als call-to-action hebben we een aantal Kratstoelen verloot onder de likers. De kosten voor deze Ads waren gemiddeld onder de 10 cent per klik. Een voorbeeld van 1 van de gesponsorde berichten hiervoor:

Opstellen Facebook Advertentie

We hebben er hier bewust voor gekozen om met gesponsorde berichten te werken omdat deze ook zichtbaar zijn om de verschillende Facebook Apps op de smartphone.

Voorbeeld van een gesponsord bericht op Facebook

Om de verkoop in de webshop te verhogen hebben we een campagne opgezet met directe link naar de webshop. Deze campagne bevat een gesponsord bericht met afbeelding en is gericht op alle WK fans (doelgroep van 320.000 mensen op Facebook in Nederland). De gemiddelde kosten van deze campagne bedragen 9 cent per klik. De conversies zijn bovendien meetbaar via de Facebook conversiepixels.

Vergeleken met Google AdWords is dit een voordeligere CPC en een betere mogelijkheid om een doelgroep op interessegebied te targetten!

Facebook Ads: CPC of CPM?

Als je een campagne opzet op Facebook heb je de keuze voor CPM (betaal per 1000 impressies) of CPC (betaal per klik) als manier om je campagne te betalen. Wanneer kies je nu wat? Ik heb de ervaring dat CPC met name voor transactiegerichte campagnes (bijvoorbeeld aankoop, liker of inschrijving) de beste optie is. Voor branding campagnes waarbij je een hogere naamsbekendheid nastreeft is CPM de beste optie.

In beide gevallen kun je uiteraard met dagbudgetten werken waardoor je de kosten dagelijks in de hand houdt. Ik kies bewust nooit voor looptijd budgetten omdat Facebook hierbij zelf bepaalt wanneer een Ad wordt vertoond. Daarbij kan het voorkomen dat je dagen niet wordt vertoond en op andere dagen heel veel.

Wij zijn benieuwd: Hebben jullie ervaringen met Facebook Ads?

Over de schrijver
Ik heb een passie voor alles wat met online marketing te maken heeft en ben daarom in 2011 gestart met het allround online, social en mobile marketingbureau Marketing Guys in Amersfoort. Hier werken we inmiddels met z’n 6-en voor ca. 50 klanten in het MKB, zowel nationaal als internationaal. Mijn persoonlijke interesse ligt sterk in online B2B strategie en social media marketing.
Joep Franssen
Door

Joep Franssen

op 18 June 2014

Klinkt heel erg interessant voor mensen met webshops e.d. Ik heb er nooit in geloofd dat je via reclames op sites omzet kon genereren voor je webshop. Maar weinig klikkers hebben naar mijn idee ook daadwerkelijk affiniteit met waarop ze klikken. Dit geldt natuurlijk niet als je een heel brede webshop hebt en voor hen lijkt mij dit dan ook interessant. Wel een interessant stukje om te lezen: iets waar ik nog nooit eerder van heb gehoord! Hou ons op de hoogte :)

Elias Crum
Door

Elias Crum

op 19 June 2014

Dank voor je reactie. Ik heb er inderdaad juist goede ervaringen mee om via Facebook Ads de webshop verkopen te verhogen. Een extra middel dat ik er ook steeds vaker bij inzet is de Google en Facebook Remarketing. HIerbij krijgt een bezoeker aan je shop (die niet koopt) de ads op Facebook en het Google Display network te zien. En ja, dat vinden sommige mensen irritant maar het werkt geweldig!

Reactie plaatsen