De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

article content

Maak je webshop betrouwbaar voor bezoekers

Een klant stapt je winkel binnen: je heet hem van harte welkom, waarna hij rondloopt en de producten bekijkt. De aankleding van de winkel bevalt hem, de uitgestalde producten zien er goed uit en de vakbekwame werknemers staan hem vriendelijk te woord. Tevreden koopt hij het product waarvoor hij is gekomen. In een fysieke winkel kun je de betrouwbaarheid en professionaliteit van je onderneming goed presenteren. Hoe zorg je ervoor dat je ook online dat vertrouwen uitstraalt?

Geef je webshop een gezicht

Iedereen kan een webshop beginnen. Dat geeft winkeliers veel mogelijkheden, maar kan er ook voor zorgen dat websitebezoekers terughoudend zijn. Net als in een fysieke winkel willen klanten aan een webshop kunnen zien bij wie ze een product aanschaffen. Dit geldt zeker voor bezoekers die nog onbekend zijn met je onderneming. De eerste online indruk is daarom erg belangrijk. Laat op je website zien wie je bent. Dit doe je al vrij gemakkelijk door bedrijfsgegevens zoals je contactgegevens, KVK-inschrijving en btw-nummer zichtbaar op de website te plaatsen. Zo toon je aan dat je bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven, dat je belasting afdraagt en dat je bereikbaar bent voor vragen.

Je geeft bezoekers nog meer vertrouwen wanneer je jouw webshop een persoonlijke touch geeft. Vertel bijvoorbeeld over de geschiedenis van het bedrijf en plaats een foto van jezelf of je medewerkers. BabyPatta probeert hun website er informeel uit te laten zien. “Op de ‘Wie zijn wij’-pagina geven we informatie over onszelf en hoe we op het idee zijn gekomen om leren babyslofjes te verkopen. Verder is de tekst op de site persoonlijk geschreven.” Op deze manier geef je bezoekers de gelegenheid jou te leren kennen.

Klantbeoordelingen zijn de nieuwe mond-tot-mondreclame

‘Dat restaurant gebruikt alleen biologische producten’ of ‘Die sportschool heeft de nieuwste apparaten’. De meningen van onze familie en vrienden zijn ontzettend waardevol. Maar wat doen we als zij een winkel ook niet kennen? Dan gaan we op zoek naar mensen die er wel iets vanaf weten. Klanten die op zoek zijn naar een betrouwbaar bedrijf, typen steeds vaker de zoekwoorden ‘ervaring’ of ‘review’ in. Zo komen ze op beoordelingsplatforms als de Consumentenbond, Vergelijk.nl of KiyOh.nl terecht. De reviews op deze websites helpen klanten bij het maken van een keuze. Je kunt dit zien als de onlineversie van mond-tot-mondreclame. “Reviews van andere mensen zijn heel belangrijk geworden. Zelfs onmisbaar.” bevestigd BabyPatta. “Een eerlijke mening en klanttevredenheid zijn voor onze winkel echt van belang. Goede klantbeoordelingen zorgen voor het overtuigen van potentiële kopers en daarmee voor meer verkoop.”

Zonde als deze reviews alleen op externe websites te lezen zijn. Door de beoordelingen toe te voegen aan je eigen website, zien bezoekers direct de onafhankelijke meningen van andere klanten. Je kunt een link naar de beoordelingswebsite plaatsen waar klanten over jouw bedrijf schrijven. Nog aantrekkelijker is het om op je webshop een plek te creëren waar klanten hun reviews kunnen achterlaten. BabyPatta: “We hebben een gastenboek waarin klanten berichten kunnen achterlaten. Bezoekers op onze webshop kunnen deze beoordelingen direct vanaf de homepagina lezen. Misschien dat we in de toekomst meer met een externe beoordelingswebsite willen doen.”

Leg de nadruk op samenwerkingen in plaats van keurmerken

Beter Leven, EKO-keurmerk, Fairtrade-Max Havelaar of Europees biologisch keurmerk. In de supermarkt staan er verschillende logo’s op de producten. Weet jij wat waar voor staat? We raken langzaamaan het overzicht kwijt. Zo ook met webshopkeurmerken. Bekende voorbeelden zijn Thuiswinkel Waarborg, WebwinkelKeur en Qshops, maar er zijn nog veel meer keurmerken in omloop. Is het nog de moeite waard om deze op je webshop te plaatsen? “Wij vinden dat onze website genoeg vertrouwen uitstraalt. Een keurmerk toevoegen lijkt ons dus overbodig,” vertelt BabyPatta. “Toch waren we nieuwsgierig. We hebben eens rondgevraagd of mensen bij het online winkelen letten op deze keurmerken. Het blijkt dat heel veel mensen onbekend zijn met de keurmerken. En als ze het wel kennen, betwijfelen ze de echtheid ervan. Iedereen kan tegenwoordig wel een foto van zo’n keurmerk plaatsen.”

Toon in plaats van webshopkeurmerken samenwerkingsverbanden die dicht bij jezelf staan en jouw webshop echt onderscheidend maken. Een verantwoorde leverancier waarmee je zakendoet, grote klanten die regelmatig producten bij je afnemen, online betalingssystemen waarmee klanten kunnen afrekenen of het postkantoor om de hoek vanwaar je pakketten verzendt: ze zijn een vermelding waard. BabyPatta: “De mogelijkheid voor klanten om met iDeal te betalen geeft vaak ook al een betrouwbare uitstraling.” Het lijken misschien kleinigheden, maar voor klanten kan een blijk van partnerschap van grote betekenis zijn bij hun koopbeslissing.

in-tekst-artikel-transip

Maak zichtbaar gebruik van een beveiligde internetverbinding

Wanneer klanten een bestelling op je webshop plaatsen, moeten ze gevoelige informatie zoals namen, contactgegevens en bank- of creditcardnummers achterlaten zodat de aankoop goed wordt afgerond. Het is belangrijk om deze gegevens te beschermen door middel van een beveiligde internetverbinding. Dit doe je aan de hand van een SSL-certificaat, waarmee de gegevens van je klanten gegarandeerd beveiligd zijn. Zo laat je ze zien dat je hun privacy en veiligheid belangrijk vindt. Klanten kunnen dit controleren door het webadres (de URL) van je webshop te bekijken: in plaats van de normale ‘http://’ staat er dan ‘https://’, waarbij de ‘s’ voor ‘security’ staat. Daarnaast is er een groen slotje zichtbaar of een groene balk met de bedrijfsnaam.

De IT-specialisten van SoftwareZaken hebben hun website met een SSL-certificaat beveiligd. “SSL is geen luxe meer, maar een noodzaak.” Want wat veel webshop-eigenaren niet weten, is dat de Nederlandse wet hen en andere e-commerceondernemers verplicht om de webshop met een SSL-certificaat te beveiligen. Veelgebruikte browsers als Chrome en Firefox gaan websitebezoekers binnenkort in de adresbalk zelfs waarschuwen voor websites die geen HTTPS ondersteunen. “Bijna elke website heeft informatie die privacygevoelig is, en bezoekers hebben recht op privacy. Net zoals elke auto of huis met een slot geleverd wordt, zou het goed zijn als elke website een SSL-certificaat heeft. Gelukkig wordt dit steeds eenvoudiger.” Heb je nog geen SSL-certificaat, dan kun je dit aanvragen bij je huidige hostingprovider. Heb je de technische kennis in huis om SSL zelf op je server te installeren, kijk dan eens bij gratis initiatieven als Let’s Encrypt.

Had je zelf nog nooit van deze mogelijkheid van online beveiliging gehoord? Je bent niet de enige. Veel klanten zijn zich er niet van bewust dat ze aan de hand van het webadres kunnen checken of ze hun inlog- en betaalgegevens versturen via een beveiligde internetverbinding. Een mooie kans voor jou als webshopeigenaar om dit onder de aandacht te brengen. Door bijvoorbeeld het SSL-logo op je website te plaatsen, herinner je klanten eraan dat ze in de adresbalk kunnen zien dat je gebruikmaakt van een beveiligde internetverbinding. Daarnaast is de winkelwagen- of afrekenpagina een mooie plek om aan te geven dat je klanten een veilige betaalomgeving biedt.

Heb jij nog een tip voor webshopeigenaren die je wilt delen? Breid dit artikel dan uit door hieronder een comment achter te laten.

Comment Section

3 reacties op “Maak je webshop betrouwbaar voor bezoekers


Door Daniel Mulder op 2 december 2016

Beste Frances

Leuk blog en allemaal waar denk ik. De reden dat ik zelf deels over ben gestapt van transip naar een andere provider is mede omdat jullie juist een vervelende manier van SSL aanbieden hebben. Je moet of een certificaat kopen en installeren bijv op Direct Admin wat in jullie distro met CentOS en DirectAdmin een heel gedoe is, het aan duidelijkheid ontbreekt en je eigenlijk aangewezen bent op jullie standaard installatie service voor SSl die weer beperkt is op zichzelf. Als mensen gratis ssl willen bij hun server dan raad ik ik serverpilot.io aan. Dan heb je voor $10 per maand onbeperkt ssl op alle domeinen en subdomeinen op die server. Mijn conclusie is dat jullie hiermee de plank mis hebben geslagen en je nu doet alsof jullie hierin het beste jongetje van de klas zijn wat in de praktijk verre van waar is en mijn klandizie er mee verloren hebben samen met het gedoe om email opzetten op jullie servers en de eindeloze brute force attacks die volgens jullie ‘normaal’ zijn. Nu heb ik die niet meer. Is maar wat je normaal vindt? Voor de rest prima hosting maar dit is mijn ervaring.

Gr Daniel Mulder


Door Erik op 5 december 2016

Bij welke provider zit je nu Daniel?


Door Frances Doderer op 6 december 2016

Beste Daniel,

Bedankt voor je reactie en leuk te lezen dat je het artikel interessant vindt. We vinden het vervelend te horen dat de manier waarop TransIP SSL aanbiedt je niet is bevallen. Bij TransIP is SSL juist gericht op gebruiksgemak: wij creëren de CSR (Certificate Signing Request) en het is mogelijk om SSL automatisch te installeren op webhostingpakketten. Een VPS is unmanaged en geeft de eigenaar de vrijheid om deze volledig naar eigen inzicht in te richten. Mocht hulp daarbij gewenst zijn, dan bieden we handige tutorials aan die uitleggen hoe je zelf SSL op een VPS kunt installeren.

Groet,
Frances

Plaats een reactie