arrow_drop_up arrow_drop_down
24 oktober 2017 

Webshop vertalen naar het Duits? 6 tips voor een succesvolle Duitse webshop!

Duitsland is 9,5x groter dan Nederland en heeft 5x zoveel inwoners. En wist je dat Duitsers de grootste online shoppers van Europa zijn? Een perfecte afzetmarkt voor je Nederlandse webshop zou je denken. Je vertaalt je webshop naar het Duits en klaar ben je! Maar is dat wel zo? Kan je je webshop één op één vertalen om succesvol zaken te doen in Duitsland? Het antwoord is nee. In dit blog lees je waar je op moet letten bij een succesvolle webshop vertaling. Geven we je meteen nog wat tips over de juridische kant van je merknaam vastleggen in Duitsland, zodat je rechtszaken kunt voorkomen.

1.    De domeinnaam, webhosting & URL-structuur

Een .de domeinnaam straalt niet alleen meer vertrouwen uit dan een .nl of .eu domeinnaam, maar tevens weet iedere SEO-specialist ook dat het scoren binnen de Nederlandse markt gemakkelijker is met een TLD van het eigen land. Voor de Duitse markt geldt hetzelfde principe.

Nu klinkt het vrijwel allemaal voor de hand liggend, echter zit je normaal met een aantal pittige vragen. Wat nou als je een bestaande webshop gaat vertalen en je url-structuur dient vanwege beperkingen van plug-ins, permalinks of dergelijke in een specifieke structuur opgebouwd te worden zoals: /de/ of als subdomein de.jewebsitenaam.nl. Kies je dan voor een mappenstructuur, kies je voor een subdomain of kies je voor een nieuwe shop op een nieuw domein?

De meest ideale variant is dat jouw website gehost wordt in Duitsland en dat je over een .de-domeinnaam beschikt. Niet alleen omdat jouw website weer een positieve SEO-factor meepakt, maar tevens omdat de afstand richting de webserver daadwerkelijk van invloed is op de snelheid van jouw website. De snelheid van de website + land TLD zijn weer twee kleine factoren die je dan automatisch meepakt.

Uiteraard zijn er vele wegen die leiden naar Rome, en kunnen we bijvoorbeeld een website gehost in Nederland sneller in Duitsland serveren door gebruik te maken van een CDN.

In de praktijk zien we dat er veelal gekozen wordt voor een vertaalde webshop/website met de volgende url-structuur:  /de/. Of je kiest voor een webshop erbij naast of een concrete vertaling op hetzelfde domein, je webshopsysteem dient hiervoor geschikt te zijn. Hoe je het ook wendt of keert, vertrouwen is in Duitsland de belangrijkste reden waarom bedrijven wel of geen zakendoen.

2.     Zorg dat je website correct is vertaald! Kies voor kwaliteit!

Een veel gemaakte fout van veel bedrijven blijft nog steeds het gebrekkig vertalen van de webshop/website. SEO toepassen in Duitsland klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Zo is correcte zoektermverwerking een belangrijk onderdeel van je strategie. Het is daarom verstandig om dit uit te laten voeren door een gerenommeerd Duits vertaalbureau (met native speakers) dat ervaring heeft met webshops/websites  vertalen. Zodat jouw zinnen grammaticaal daadwerkelijk kloppen.

De vertalers vertalen dagelijks van en naar het Duits en kennen alle grammaticaregels. Ook al denken veel ondernemers de Duitse taal goed te beheersen zodra ze zaken gaan doen, blijkt dit onvoldoende het geval te zijn. De vertalers kennen ook de cultuur en houden hier rekening mee in de vertalingen.

3.     Vertaal je website volledig!

Of je nou kiest voor optimalisatie voor de Nederlandse- of Duitse markt, de kwaliteit van jouw pagina’s is een belangrijk onderdeel binnen het succes van jouw SEO-strategie.

Het is logisch dat je alle producten en productinformatie vertaalt. Maar zorg ook dat alle overige documenten vertaald worden, zoals het contactformulier, de informatie over de klantenservice, betaling, bezorging en retourneren. Denk ook aan de algemene voorwaarden. Een essentieel onderdeel van een betrouwbaar en professioneel bedrijf!

Vertaal ook alle overige elementen binnen de shop zoals tekst in het logo, knoppen, menu-items, klantervaringen en teksten bij afbeeldingen. Heb je een inlogomgeving waar klanten na hun bestelling in kunnen loggen? Vertaal dit ook.

4.    De Linkstructuur

Inkomende links zijn een belangrijk onderdeel binnen iedere SEO-campagne. Iedere specialist heeft vaak zijn eigen methodes. Kies je voor de eenvoud van PBN’s en riskeer je op den duur een penalty? Let je op blauwdrukken en varieer je in echte websites of webshops, let je op brancherelevantie en combineer je graag met verschillende technieken? Maar hoe werkt het in Duitsland?

De standaard regel om beter te scoren in Duitsland is door daadwerkelijk inkomende verwijzingen te krijgen van kwalitatieve websites vanuit een Duits datacenter.

Startpagina’s kennen ze in principe niet, maar directory’s wel. Al kies ik zelf liever voor kwalitatieve links. Branche-relevantie, DA-waarden en in-content verwijzingen zijn allemaal onderdelen die een kwalitatieve linkbuilder meeneemt tijdens zijn SEO-campagne. Tevens dienen je ankers aan te sluiten bij de Duitse zoektermen voor de meest optimale resultaten.

5.     De betaalmethoden

In Duitsland kennen ze geen iDeal. Wel hebben ze Giropay of Sofortüberweisung wat vergelijkbaar is met iDeal. Echter wordt hier veel minder gebruik van gemaakt dan in Nederland. De meeste betalingen gaan via creditcard, eenmalige machtigingen of overschrijvingen. Bied de betaalmethoden aan die daar gebruikelijk zijn. Een Duits rekeningnummer wekt meer vertrouwen dan een Nederlands nummer. En bovendien heb je het geld sneller op je rekening. Een Duits rekeningnummer openen is een extra aanrader.

6.     Wettelijke verplichtingen in Duitsland

Voor Duitse webshops (of Nederlandse bedrijven die zakendoen in Duitsland) is een Impressum verplicht. Een Impressum is een pagina met de contact- en bedrijfsgegevens, inclusief het kvk-nummer en het btw-nummer. Ook de naam van de bedrijfsvertegenwoordiger moet hierop vermeld staan. In Duitsland moet deze informatie direct via een link in de footer of menubalk te bereiken zijn. Het mag niet onder een submenu hangen zoals in Nederland wel mag.

Indien je jouw webshop laat vertalen dan moet je net zoals in Nederland rekening houden met de wet kopen op afstand. In Duitsland hebben consumenten het recht om binnen 14 dagen hun internet aankoop te annuleren.  Dit geldt ook voor een Nederlandse webshop die in Duitsland levert. Vermeld dit duidelijk in je algemene voorwaarden, anders heb je kans op een hoge boete.

Juridisch gezien is alles in Duitsland ook strak geregeld en daarom wil je geen gedonder. Het is dan ook verstandig om te onderzoeken of je jouw merk in Duitsland kunt registreren. Dit kan namelijk niet altijd, omdat niet elk merk meer beschikbaar is. Voor dat je internationaal gaat registreren is het belangrijk om dit te checken. Is je naam beschikbaar, zoek dan een partij die het merk voor je kan vastleggen voordat je van start gaat. Je weet dan immers pas zeker of de naam door jou te gebruiken is.

Veel succes met het optimaliseren van je webshop voor Duitsland. Verdiep je in de cultuur en omgangsnormen en laat alle pagina’s, documenten en elementen vertalen. Wees op de hoogte van de wet- en regelgeving en zorg dat klanten via de Duitse betalingssystemen kunnen betalen. Viel Gluck mit Geschäftsentwicklung in Deutschland!

Over de schrijver
Digital Marketing Manager bij Vertaalbureau Perfect, verantwoordelijk voor de internationale marketing van Vertaalbureau Perfect en de spin-off: Fairlingo.
Reactie plaatsen