Sterke content: Til je webwinkel naar een hoger niveau
21 januari 2015 

Sterke content: Til je webwinkel naar een hoger niveau

Hoe onderscheid jij je van de concurrentie? Met snelle levering, lage verzendkosten of goede service? Waarschijnlijk niet, want dat biedt tegenwoordig bijna elke webwinkel. Je moet dus iets anders bedenken om positief op te vallen en concurrenten achter je te laten. De oplossing ligt voor de hand, maar wordt nog door weinig webwinkeliers goed opgepakt: sterke content.

Geen gelikte verkooppraatjes, maar content waar je bezoeker echt iets aan heeft. Op de productpagina bijvoorbeeld, maar ook in de vorm van blogs en e-books voor je webwinkel. Bied de bezoeker iets dat de concurrent niet doet.

In dit artikel vertel ik wat sterke content is en hoe je dit voor je webwinkel kunt inzetten. Ga ermee aan de slag, til je webwinkel naar een hoger niveau en zie je omzet stijgen.

Welk probleem los jij op?

Jouw ideale klant heeft een bepaald probleem, waarvoor jij de oplossing biedt. Dit ‘probleem’ kan van alles zijn. Mogelijk wordt het niet eens als probleem ervaren. Enkele voorbeelden:

  • De vaatwasser is kapot en men gaat online op zoek naar een nieuwe
  • Iemand heeft overmorgen een date maar heeft niks geschikts om aan te trekken
  • Er moet een cadeau gekocht worden voor een kind dat bijna jarig is

Er zijn verschillende redenen waarom mensen producten kopen. In de basis kunnen deze redenen teruggebracht worden naar de 4 redenen hieronder:

  1. Geld
  2. Tijd
  3. Relaties
  4. Gezondheid

Mensen kopen producten om geld te besparen of te verdienen. Denk aan tweedehands kinderkleding, een  3-in-1 printer of een boek over internetmarketing. Ook kopen mensen producten om tijd te besparen. Ze bestellen bijvoorbeeld hun boodschappen online of gaan online op zoek naar een cadeau zodat ze daarvoor niet de stad in hoeven. Een andere motivatie is het onderhouden opbouwen van relaties en sociale contacten. Denk dan aan kleding en sieraden, maar ook aan woonaccessoires en speelgoed. De laatste motivatie is het behouden of verbeteren van de gezondheid. Daarbij passen producten als verzorgingsartikelen en sportartikelen.

Onderzoek welke motivaties bij jouw doelgroep een rol spelen en speel daar bij alles wat je doet op in. Niet alleen in de content die je plaatst, maar bijvoorbeeld ook in de lay-out van de webwinkel en in de promotie ervan. Als je precies weet wat jouw doelgroep is, weet je ook wat deze mensen bezig houdt, wat ze leuk vinden en waar ze van wakker liggen. Zorg ervoor dat je antwoord geeft op hun vragen en dat je ze inspireert op gebieden waarin zij interesse hebben. Dat is sterke content. Content waar je doelgroep op zit te wachten.

De voordelen van sterke content

Het plaatsen van sterke content in je webwinkel heeft een aantal voordelen:

  • Je webwinkel wordt beter gevonden in zoekmachines en trekt meer bezoekers
  • Je onderscheidt je van concurrenten
  • Je biedt waarde voor bezoekers, daarmee creëer je een expertstatus
  • Bezoekers weten precies wat ze aan je hebben. Hierdoor gunnen ze jou de koop.

Productpagina’s die niks aan de verbeelding overlaten

De productpagina is een van de belangrijkste pagina’s in een webwinkel. Op basis van de informatie die hier gegeven wordt, bepaalt een bezoeker of hij koopt of weg klikt. Schrijf daarom duidelijke en volledige productomschrijvingen. Afhankelijk van het soort product mag deze informatie niet ontbreken:

  • Duidelijke omschrijving, in heldere taal
  • Alle kenmerken van het product
  • Waarvoor is het product bestemd?
  • Welk probleem lost het product op?
  • Bijzondere details
  • Gebruiksaanwijzing
  • Ingrediënten
  • Positieve én negatieve eigenschappen van het product

Door eerlijke en heldere informatie te geven krijgen bezoekers een goed beeld van het artikel. Wees niet bang om ook de minpunten te noemen, eerlijkheid wekt juist vertrouwen. Bovendien, wellicht is er een ander (duurder) product dat deze minpunten niet heeft en dat beter aansluit op de wensen van je bezoeker. Een win-win situatie. Jij blij omdat je meer omzet maakt. Je klant blij omdat jij hem geholpen hebt in zijn zoektocht naar het perfecte artikel.

Een bedrijf dat dit heel goed toepast is CoolBlue. Bij de specificaties wordt duidelijk aangegeven dat deze sapcentrifuge geen pershendel heeft en ook een minpunt van dit product wordt aangegeven. Door eerst drie pluspunten te noemen ligt daar de focus op.

Voorbeeld gebruik reviews klanten
Sapcentrifugeshop.nl van CoolBlue toont naast positieve, ook negatieve punten van producten.

Productfoto’s en –video’s

Goede productfoto’s en productfilmpjes zijn een absolute must voor een succesvolle webwinkel. Een van de grootste nadelen van online shoppen is dat de consument de producten niet van alle kanten kan bekijken. Met een filmpje is dit nadeel grotendeels te elimineren. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van productvideo’s en zorg altijd dat je meerdere foto’s per product plaatst. Fotografeer elke kant van het artikel en maak extra foto’s van details. Dit verlaagt tevens het aantal retouren, omdat men vooraf goed kan inschatten of het product aan de wensen voldoet.

Webwinkel Omoda pakt dit goed aan. De producten worden van alle mogelijke kanten gefotografeerd en details zijn goed zichtbaar, zodat er niks aan de verbeelding overgelaten wordt.

Productfoto's belangrijk in webwinkel
Omoda toont voor elk product meerdere productfoto’s.

Productreviews

Plaats tevens klantreviews op de productpagina’s en geef klanten de mogelijkheid om per product hun beoordeling achter te laten. Deze user generated content sterkt je online vindbaarheid en is daarnaast een waardevolle aanvulling voor bezoekers. Reviews kunnen twijfelaars over de streep trekken.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een productpagina van ipad-center.nl. Helemaal onderaan worden productreviews getoond. Tevreden klanten vertellen je bezoeker waarom ze dit product moeten kopen. Dit komt veel geloofwaardiger over dan wanneer je zelf je spullen aanprijst. Bovendien worden in de reviews zaken genoemd die niet in de productomschrijving terugkomen, maar die blijkbaar wel belangrijk zijn voor consumenten.

Productreviews op productpagina webshop
iPad-center.nl toont productreviews op de productpagina’s. Hiermee trekken ze twijfelaars over de streep.

Let op de opmaak

Niet elke bezoeker heeft tijd of zin om een lange producttekst te lezen. Zorg daarom voor een overzichtelijke opmaak. Begin met een korte omschrijving van het product en eventueel een opsomming van de belangrijkste kenmerken. Aanvullende informatie kun je prima onderaan op de productpagina plaatsen, eventueel onder tabbladen. Opsommingen doen het vaak goed in webteksten, maak hier dan ook gebruik van waar dat mogelijk is.

Bloggen voor je webwinkel

Een andere manier om sterke content in te zetten voor je webwinkel is bloggen. Dit is een effectieve methode om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken en bezoekers aan je bedrijf te binden. Schrijf over onderwerpen die leven bij je doelgroep en geef antwoord op de vragen die zij hebben. Deel de blogs via je nieuwsbrief en op social media en reageer altijd op reacties. Bloggen verhoogt niet alleen je expertstatus, het geeft je webwinkel ook een gezicht. Je maakt het persoonlijk en daar zijn consumenten gevoelig voor. Als ze je ‘kennen’ zullen ze jou de koop eerder gunnen dan een – voor hen – onbekende concurrent.

Miss Green pakt dit leuk aan. Naast een blog heeft deze webwinkel ook een ‘HowToWear’ pagina. Hier worden tips gegeven over hoe bepaalde items uit de webwinkel te combineren zijn. Ze inspireren hun doelgroep en stimuleren daarmee de verkoop.

Toon collages aan webshop bezoekers
Miss Green inspireert haar bezoekers met mooie collages.

E-book of whitepaper

Je kunt ook een e-book of whitepaper schrijven over een onderwerp dat naadloos aansluit op de behoeften van je (potentiële) klanten. Bundel al je kennis over een bepaald onderwerp. Geef bijvoorbeeld onderhoudstips voor je producten, vertel over alternatieve manieren om jouw producten te gebruiken, vertel meer over het ontstaan, de achtergrond of het productieproces, geef tips voor gebruik. Je kunt vast wel iets verzinnen.

Geef het e-book of whitepaper gratis weg, als dank voor aanmelding op de nieuwsbrief of in ruil voor een social media bericht dat je van tevoren opstelt. Zo sla je twee vliegen in een klap. Beauty & Relax Lounge pakt dit bijvoorbeeld goed aan. De eigenaresse heeft een e-book geschreven met informatie waar haar doelgroep echt iets aan heeft, en geeft dit gratis weg in ruil voor een e-mailadres.

Webshop gratis E-book weggeven
Beauty & Relax Lounge geeft een gratis e-book aan haar bezoekers, waarmee ze een database met potentiële klanten opbouwt.

Hoe ga jij om met de content in je webwinkel?

Ik ben benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp. Ben je hier al bewust mee bezig of valt er nog veel te verbeteren voor je webwinkel? Vind je het lastig om te bepalen hoe je sterke content in jouw webwinkel kunt toepassen? Geef dan hieronder een reactie met de url van je webwinkel, ik denk graag met je mee.

Over de schrijver
Als eigenaar van Succes met je Webshop help ik webwinkel eigenaren bij het vergroten van hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet. Dit doe ik onder andere door het geven van praktische adviezen en het uitvoeren van Webshop Scans. Daarnaast ben ik oprichter van Ultimate Webshops, een platform waarop bijzondere en unieke webwinkels onder de aandacht gebracht worden van online shoppers.
Sarah

Door

Sarah

op 28 October 2018

Hi! Goed artikel. Voor een we winkel heb Ik de raad gekregen om een informatieve homepage te maken zonder dat er producten gepromoot worden. Je zou meer verkoop hebben op deze manier, omdat potentiële klanten niet het gevoel hebben dat je iets probeert te verkopen, maar informatie heeft. Echter weet ik niet hoe dit in de praktijk te doen?

Reactie plaatsen