Social Login voor E-Commerce
8 augustus 2014 

Moeten we een Social Login gebruiken voor E-Commerce?

De case study van usability expert Jared Spool over een online retailer van €19 miljard die naamloos wil blijven… (oké, het is Amazon) bleek dat 45% van haar klantenbestand meerdere registraties had en sommige klanten hebben zelfs tien accounts. Met het aanbieden van een gast checkout, verbeterde de conversie met  45%. Dat was in 2009, vóór de opmars van social login; het snelle een-klik registratie alternatief. Facebook, Twitter, Google+, Gmail, Instagram en de meeste van de grote sociale netwerken ondersteunen social login. Hun adoptie groeit overal op het web, maar zijn ze ook geschikt voor e-commerce?

Social login vermindert registratie stress

Laten we eerlijk zijn, we hebben allemaal wel eens last om die tientallen wachtwoorden te onthouden. Volgens een recente studie van JanRain (the value of social login), heeft meer dan de helft van ons meer dan 5 gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden.

social login usernames

Wanneer er weer een nieuwe account registratie verschijnt, geeft 4 van de 5 consumenten toe dat ze onjuiste of onvolledige informatie geven bij het invullen van onder andere e-mailadressen, naam, etc. Erger nog, 92% meldt dat ze de website verlaten in plaats van te proberen de gegevens te herstellen.

social login account

Social login vermindert ook het geven van valse informatie en het verlaten van de webshop door het aanmelden zo snel en gemakkelijk mogelijk te maken. Op deze manier ontvangt de webshop nuttige en de correcte profielgegevens.

Consumenten raken ook steeds meer vertrouwd met social login. 87% geeft aan dat ze een social login hebben gezien en slechts 13% geeft aan dat niet te hebben gezien. 52% gebruikt deze social login ook daadwerkelijk om te registreren en hetzelfde percentage verwacht dat hun registratie ervaring beter zal zijn dankzij social login. 65% zegt dat ze sneller zullen terug keren naar een website die een social login gebruikt.

Consumenten staan het meest open voor het gebruik van social login wanneer ze zich kunnen aanmelden met Facebook. 27% zegt dit “absoluut” te gebruiken. Twitter en Instagram zijn de runners-up met respectievelijk 19% en 18%. Echter, uit een studie van Betapond eerder dit jaar bleek dat slechts 14,5% van de EU e-commerce sites gebruik maken van een Facebook login. JainRain heeft over al deze gegevens een mooi infographic gemaakt: http://janrain.com/blog/infographic-how-to-solve-the-online-registration-challenge/

Social login fans zijn waardevolle online kopers

Het blijkt dat 77% van de mensen die social login als een goede oplossing zien (social login fans), online waardevoller gedrag laten zien dan de personen die geen toegevoegde waarde zien in een dergelijke login.

  • 78% van de social login fans hebben een reactie of boodschap in hun eigen sociale netwerk geplaatst over een product of service die ze geliked hebben.
  • 83% geeft aan dat ze beïnvloed worden bij de aanschaf van nieuwe producten of diensten op basis van social media reacties.
  • 69% geeft aan dat positieve reviews de kans op de aanschaf van een product of dienst verhoogd.
  • 82% geeft aan dat ze bedrijven opzoeken (of juist vermijden) op basis van social media reviews.

Zijn er nadelen aan social login?

Jazeker…

1. Het is geen A / B toetsbare implementatie: Je weet niet of het aanbieden van een social login de registratieconversie verhoogd, tenzij je het test met je eigen klanten, in tegenstelling tot wat de sappige statistieken impliceren die hierboven zijn vermeld. Zodra je klanten in staat stelt om zich aan te melden met Facebook of een ander sociaal netwerk, is het omkeren van deze actie vrijwel onmogelijk.

2. Sociale netwerken komen en gaan: Consumenten houden van keuze, maar je kunt het overdrijven door het aanbieden van te veel login keuzes. Wanneer een sociaal netwerk verdwijnt (zoals Instagram, Yahoo of Foursquare) heb je een groter probleem. Je zult dan je klanten moeten uitnodigen om zich opnieuw te registreren.

3. Zakelijk versus privé: Facebook is voor vele mensen een privé medium, dus is het niet voor de hand liggend om dit te gebruiken bij het inloggen op een zakelijke website. (B2B)

4. Gebruik: In hoeverre maakt jouw doelgroep gebruik van deze sociale media? Het gaat hierbij niet alleen om de vraag of ze er wel of geen gebruik van maken, maar ook hoe intensief. Iemand die een Facebook-account heeft, maar daar niet erg actief mee is, zal minder snel de social login-methode toepassen.

5. Klant bepaald: Natuurlijk kun je consumenten stimuleren om via Facebook een account aan te laten maken in je webshop, maar laat de keuze bij de consument. De luie consument zou het liefst helemaal geen stappen nemen om een account aan te maken bij een webshop. Zelfs het eenvoudige aanmelden via Facebook zou een hindernis kunnen zijn die klanten kunnen doen besluiten om geen account aan te maken.

Een interessante discussie is te vinden op Social Login Buttons Aren’t Worth It, waarin duidelijke redenen naar voren te komen kritisch te blijven naar deze mogelijkheid.

Tips voor social login optimalisatie

TIP 1: Vragen om zo weinig mogelijk: Meer velden = meer risico. Vraag alleen informatie die je daadwerkelijk gebruikt om de klantervaring te personaliseren (denk bijvoorbeeld aan de aanhef bij een nieuwsbrief) of voor klantsegmentatie.

TIP 2: Style zorgvuldig: Knoppen die te veel afleiden van Facebook’s logo (lees: kleur en lettertype) kunnen leiden tot verwarring. Hoewel de vorige versie van de login nog onduidelijker was, hebben ze bij Bazarchic de login knop een iets donkerdere kleur gegeven. Beter was om deze knop een afwijkende kleur te geven.

Bazarchic

Het is duidelijker om een ​​visueel onderscheid te maken tussen de 2 opties zoals hieronder te zien is in de webshop van Q-dance.

q-dance

TIP 3: Verklaar je nader. Linken naar meer informatie helpt het verduidelijken van een social login voor degenen die het niet begrijpen. Een goed voorbeeld is de hoe werkt dit? link bij postcode.nl

postcode-nl

TIP 4: Vraag niet om een ​​wachtwoord. Social login elimineert de noodzaak om een ​​wachtwoord aan te maken. Profiteer hiervan!

Wat moet je doen?

Ik kan niet zeggen dat social login je verkoop zal stimuleren of belemmeren. Je zult dit zelf moeten bepalen door de voor- en nadelen af te wegen. Ik zou je willen adviseren wanneer je besluit om door te gaan, bij social login enkel te blijven bij Facebook of Facebook Twitter en Google+. Dit zijn de 3 meest voorkomende en meest gewenste social login opties. (Denk aan de paradox van keuze; meer conversieknoppen vereist meer denken en dat leidt meestal tot minder actie). Je wilt niet het risico lopen dat een sociaal netwerk populariteit verliest. Dit is slechts een selectie die vaak onderbelicht blijft wanneer we het hebben over social login.

Welke punten zijn voor jou belangrijk om wel of geen social login te gaan gebruiken?

Over de schrijver
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.
Jan Roelofsen

Door

Jan Roelofsen

op 11 August 2014

Persoonlijk gebruik ik de Google login. Wel met de 2 traps beveiliging. Overigens is het mij wel onduidelijk waar die gegevens verder blijven. On topic; zodra onze software leverancier dit mogelijk maakt gaan wij het wel activeren. Helpen kopen noem ik dit.

Kasper de Wijs

Door

Kasper de Wijs

op 15 August 2014

Als eerste punt wordt aangegeven dat het niet mogelijk is om A/B te testen wat de implicatie is van het aanbieden inloggen via social media. Maar het is toch mogelijk om een variant zonder en eentje met social login te maken en te kijken wat de conversie naar ingelogde gebruikers? Lijkt me een zeer wenselijke A/B test!

Thomas

Door

Thomas

op 20 August 2014

Zeker interessant om te lezen! Ben het ook helemaal met Kasper eens. Alles is namelijk te splittesten en denk dat dit wat leuke resultaten kan aantonen. Misschien een idee voor woocommerce?

Reactie plaatsen