E-commerce kennisniveau van de MKB ondernemer
Het e-commerce kennisniveau van de MKB ondernemer
22 juli 2014 

Het e-commerce kennisniveau van de MKB ondernemer

Al zo’n 13 jaar begeef ik mij in het online landschap van promoties en webwinkels. Zoals het een vakidioot betaamd blijf ik continu op de hoogte van actuele ontwikkelingen en lees ik alles wat los en vast zit over mijn expertise, online marketing. In gesprekken die in de privé sfeer plaatsvinden gooi ik met termen als CPC, social metrics, conversies, Tweets, et cetera. Meestal knikt de gesprekspartner braaf mee en sta ik er niet bij stil dat hij of zij er zeer waarschijnlijk geen … van begrijpt.

Het is precies op dat punt waar de angel zit. De kennis die ik heb is voor mij vanzelfsprekend geworden en zie ik als “gewoon”. Voor de buitenstaander, oftewel alle mensen die geen online marketeer zijn, is het echter helemaal geen gesneden koek.

59.000 webwinkels in Nederland

Begin dit jaar telde ons land al 59.000 webwinkels. Jaarlijks komen daar vele duizenden bij. Het groeitempo is zo snel dat het onmogelijk zal zijn voor al deze online retailers om een gezonde basiskennis te hebben over online marketing. De nieuwkomers op de markt van het webwinkelen hebben dan ook een grote behoefte aan kennis.

Webwinkel Bol.com
Bol.com; Een bekende webwinkel uit Nederland

Als online marketing dienstverlener heb je te maken met een aantal verschillende soorten mensen die allen om hun eigen benadering vragen. Grofweg zijn deze mensen in te delen in 3 categorieën.

  1. Eenmanszaken / hobbyisten die een webwinkel beginnen
  2. Retailers die een webwinkel beginnen naast de fysieke winkel
  3. Traditionele bedrijven, veelal groothandels, die rechtstreeks aan eindgebruikers gaan verkopen

1. Eenmanszaken / hobbyisten

De eigenaren van een eenmanszaak of hobbyisten die een webwinkel beginnen zijn, bijna zonder uitzondering, van het “doe-het-zelf” type. Deze mensen willen zo veel mogelijk kennis krijgen zodat ze de bijbehorende werkzaamheden zelf uit kunnen voeren. Vaak ontbreekt het aan een budget voor online marketing of is daar niet over nagedacht. Voor deze doelgroep zijn de standaard producten zeer geschikt. Denk aan boeken, online cursussen en seminars en webinars.

Hobbyisten/eenmanszaken

2. Webwinkel naast de fysieke winkel

Winkeliers die gewend zijn om een fysieke winkel te runnen beginnen steeds vaker een webwinkel naast de ‘echte’ winkel. Deze groep mensen doen het er vaak bij en zijn iets minder gemotiveerd om er veel tijd aan te besteden, want ze zijn immers al zo druk. Binnen deze groep zien we ook veel mensen die de webwinkel zijn gestart uit noodzaak. Geen ideale start situatie, maar met de steeds verder teruglopende omzetten in de winkel wel logisch. Voor deze groep mensen zijn advies trajecten geschikt waarbij de uitvoering (deels) ook door het bureau wordt verzorgt met een maandelijkse duidelijke rapportage van de resultaten.

Fysieke winkel en webshop
Naast de fysieke winkel een webshop beginnen.

3. Groothandels met kort kanaal

Bij deze groep mensen is de afstand om rechtstreeks te handelen met de consument vaak het grootst. Men is gewend aan tussenhandel, maar ziet absoluut de potentie van een direct online verkoop kanaal. Doordat het vaak bedrijven betreft met een jarenlange geschiedenis en enige stabiliteit is er wat meer bereidheid tot investeren. Voor deze groep mensen is een intensieve begeleiding het beste. Deels zelf uitvoeren en deels buiten de deur waar de expertise ligt. Voor de online marketeer ligt hier ook een grote rol in de begeleiding van de medewerkers.

Distributiekanaal
Steeds meer groothandels kiezen ook voor het korte kanaal.

Communicatie afstemmen op je doelgroep

We kunnen concluderen dat elk type klant om zijn eigen benadering vraagt en andere behoeften heeft. In grote lijnen breng je als online marketeer dezelfde kennis over voor elke doelgroep, maar telkens doe je dat op een andere manier zodat je voor jouw klant het optimale rendement kunt behalen.

Begin bij de basis

Hoe langer je in het vak zit hoe meer je geneigd bent er vanuit te gaan dat je klanten ook enige basiskennis hebben. Zo zat ik onlangs nog bij een klant met een behoorlijke dosis werkervaring binnen het online advertising speelveld uit te leggen hoe de title tag en meta description optimaal ingevuld kon worden ten behoeve van de natuurlijke zoekresultaten. In grote lijnen dus nog dezelfde uitleg als zo’n 10 jaar geleden.

Mijn boodschap is dan ook om geen aannames te doen en er vanuit te gaan dat er nog geen kennis aanwezig is. Benader de verschillende doelgroepen op de juiste manier en help de nieuwbakken online retailers aan structureel succes!

Heb jij wel eens nagedacht over het E-commerce kennisniveau van de MKB ondernemer?

Over de schrijver
Marc de Groot is veelgevraagd spreker, trainer en auteur op het gebied van Online Marketing. In navolging van 'Succes met e-commerce' verscheen eind 2016 zijn nieuwe boek 'Handboek SEA'. Marc is tevens eigenaar van het snel groeiende Venlose online marketingbureau DGOC. Zijn motto is "MEER verdienen en MINDER uitgeven met Online Marketing".

Door

Petra Pustjens

op 22 July 2014

Heel herkenbaar, Marc! Ik merk ook dat het kennisniveau op gebied van online marketing onder de eigenaren van webshops erg kan verschillen. Ik kan echter niet zeggen dat dat overeenkomt met de indeling eenmanszaak, webshop naast fysieke winkel of groothandel. Ik werk veel met webshop-eigenaren (eenmanszaak), die héél veel van online marketing weten, maar bijvoorbeeld het opzetten van een adwords campagne graag uitbesteden omdat ze inzien dat ze niet de specialistische kennis (tot in de details) hebben, die nodig is om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Wel ben ik het helemaal met je eens dat elke klant zijn eigen benadering nodig heeft en dat deze vaak afhankelijk is van het kennisniveau van de klant. Ik vind het erg leuk om de klanten met een laag kennisniveau stap-voor-stap op te leiden. Het geeft écht een kick als je na een jaar terugkijkt en dan ziet dat je gezamenlijk toch een aantal flinke stappen vooruit hebt kunnen maken. En goede resultaten behalen, versnelt het leerproces natuurlijk ook!

Reactie plaatsen