arrow_drop_up arrow_drop_down
10 juni 2020 

Online marketing en e-commerce goeroes: hoe zit het nou echt?

Hoera, de eerste aflevering van Online Barketing – mét video! – is een feit! Tegelijkertijd is het de 85e aflevering van onze podcast. Vanaf nu kun je kiezen: wil je de aflevering luisteren of zien? Voor de mensen die liever lezen schrijven we ook nog een samenvatting van het verhaal. Wat wil je nog meer?

In deze aflevering hebben we het over e-commerce “goeroes”. Recent maakte NOS Stories hier een filmpje over, wat een interessant gesprek heeft doen oplaaien. Want: zijn deze snel-geld-verdienende-gouden-bergen-belovende-ondernemers oplichters? Wij kennen een paar van die gasten best goed en weten wel het een en ander over online marketing, dus…

Bekijk hier de video

Online marketing en e-commerce goeroes, hoe zit het nou echt?

Deze discussie over online marketing en e-commerce goeroes is niet nieuw. In Amerika, waar deze vorm van businesses al veel langer bestaan dan in Nederland, is een tijdje terug ook een hoop te doen geweest over deze zogenaamde goeroes. Dit is het “probleem”:

Er zijn een hoop “goeroes” die iets leren – bijvoorbeeld hoe dropshipping werkt, of hoe je goede Facebookadvertenties instelt. Daarna maken ze een cursus waarin ze jou dat kunstje ook leren. Ze verdienen echter veel meer geld met het geven van die cursus, dan met het uitvoeren van hun kunstje.

Ze hebben dus niet perse een succesvol bedrijf in dat wat ze je leren, maar verdienen geld met een cursus die ze goed weten te vermarkten. Ook een vorm van succes, maar wel een andere dan ze je laten geloven. Tel daar het inspelen op de behoefte naar vrijheid bij op – door advertenties op te nemen in dure villa’s op Bali of door op Instagram te laten zien hoeveel snelle auto’s je hebt – en je hebt een recept voor verwarring.

Door niet open te zijn over hoe ze hun geld écht verdienen, scheppen ze een verkeerd beeld van wat ze eigenlijk doen. Ze verkopen met een overbelofte: dat iedereen rijk kan worden door te doen wat zij doen, maar vervolgens leer je in hun cursus niet wat ze écht doen.

Online businesscoaches: de vloek en de zegen van onze tijd

Er zijn steeds meer (online) businesscoaches die zelf geen succesvolle business hebben, maar wel anderen leren hoe ze een succesvol bedrijf moeten opbouwen. Ze gebruiken influencer marketing om hun bedrijf aan te prijzen, waarbij ze zelf de influencer zijn. Doordat zij het podium durven te pakken en een gevoelige snaar weten te raken, bouwen ze een groot aantal volgers op. Die volgers kun je vervolgens alles verkopen wat je wil. Maar: is het ergens op gefundeerd? Of heb je vorige week één groene smoothie gedronken en maakt dat je nu lifestyle goeroe? Veel van dit soort types verkopen flinterdunne verhalen voor heel veel geld. Vaak ook nog op dezelfde manier: gratis e-book, gratis webinar, peperdure cursus.

Eerlijk is eerlijk: ook wij gebruiken influencer marketing om onze bedrijven en producten te vermarkten. Het verschil is dat wij weten waar we het over hebben én dat onze bedrijven gewoon doordraaien als wij er – om wat voor reden dan ook – niet meer zijn. Onze bedrijven staan en vallen niet met ons. Het scheelt ook dat wij niet in it zijn voor het snelle geld. Dat is niet het type business dat wij ambiëren, want we weten: geld maakt niet gelukkig.

Kijk verder dan je neus lang is

Tegelijkertijd kennen we een paar van de jongens die in het NOS Stories filmpje worden genoemd heel goed. We weten dat hun bedrijven wel degelijk legitiem zijn. Er zit veel jaloezie bij mensen die niet snappen hoe deze jongens geld kunnen verdienen. Die denken alleen maar “hoe kan zo’n snotneus in 4 uur verdienen waar ik een volle week voor moet werken?” Als dat je insteek is, leer je er nooit iets van. Kijk in plaats daarvan eens naar wat je van ze kunt leren:

  • er zijn een hoop nieuwe marketing technieken die nog lang niet door iedereen worden toegepast. Dat vind je misschien spannend, maar daarom is het nog niet minder “echt”
  • er is veel meer mogelijk dan wat we leren op school
  • er zijn veel meer manieren om geld te verdienen dan je denkt

En als je dan iets van zo’n “snotneus” wil leren, check dan de signalen. Heeft iemand inderdaad meerdere bedrijven gehad? Vraag dan eens of ze een paar klanten kunnen noemen, of hoeveel personeel ze hebben. Maar ook: hoeveel begeleiding zit er in de cursus? Gaat het echt de diepte in?

Zo zit het echt

Ja, er zitten oplichters tussen de e-commerce en online marketing goeroes. Er zijn ook een hoop goeie gasten die weten waar ze het over hebben en je écht iets kunnen leren. Kortom: blijf je gezonde verstand gebruiken en wees alert op wie je volgt!

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Marcel
Door

Marcel

op 13 June 2020

Mooi gesprek guys. Het is inderdaad de vraag; hoe echt is je verhaal, ben je zelf tot de kern gegaan en probeer je dat over te brengen; of waait er een trucje over uit de VS en probeer je daar iets van mee te pakken. Sowieso moet ieder geval los beoordeeld worden, net als met alle vakgebieden zitten er grote verschillen in het waarde-aandeel dat mensen kunnen bieden.

Floris B
Door

Floris B

op 29 June 2020

Geweldig! Je moet inderdaad het gesprek goed volgen om de kern te achterhalen. Niet altijd kun je direct een oplichter herkennen. Die verpesten het wel voor de groep goeie gasten die wel iets positief kunnen delen. Hangt het ook af van het type publiek die zulke seminars bijwonen?

Reactie plaatsen