arrow_drop_up arrow_drop_down
1 juli 2014 

7 tips om je mobiele webshop te optimaliseren

Steeds meer aankopen in webshops worden gedaan via Tablet of smartphone. Volgens thuiswinkel waarborg: “De totale m-commerce omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt € 550 miljoen. Dat is een stijging van 67% ten opzichte van de tweede helft van 2012”. Combineer dit met het feit dat er meer mobiele apparaten zijn dan mensen in deze wereld, is mCommerce te groot om te negeren in 2014.

Het is niet genoeg om een mobiele versie (responsive) van je webshop te hebben. Je zal je webshop ook voor mobiel moeten optimaliseren. Hoewel deze lijst niet compleet is, heb ik zeven dingen om over na te denken bij het ontwerpen en optimaliseren van je mobiele webshop.

1. Adopteer de mobile-first benadering

Het is verleidelijk om je desktop webshop ontwerp te nemen en deze dan aan te laten passen aan kleinere schermen, je maakt immers gebruik van het ontwerp dat je al hebt samen met alle features. Echter, niet alle design elementen, functionaliteiten en content zorgen voor een goede smartphone-ervaring. Sterker nog: Ze zij niet allemaal nodig. Mobile first redesigns beginnen met de smartphone en gan dan naar tablet om als laatste bij de dekstop uit te komen.  Zorg er voor dat je juist die inhoud en functionaliteiten laat zien die daadwerkelijk van belang zijn. Het is (relatief) eenvoudig om elementen toe te voegen aan tablet en desktop ontwerpen, maar proberen om een desktop ontwerp in een smartphone of tablet te plaatsen leid achteraf vaak tot ontwerpen die minder dan optimaal zijn.

2. Verbeter je formulier

Alle webshops leiden tot een formulier die de klant moet invullen om een bestelling te plaatsen. Denk hierbij aan het plaatsen van de tekst boven het invulveld. Door deze beschrijvingen boven het veld te plaatsen is het makkelijker voor een bezoeker om te zien wat er precies van hem wordt verwacht en het biedt ook meer ruimte voor de formuliervelden. Het invoeren van (persoons) gegevens moet tot een minimum worden beperkt, zeker als een gebruiker enkel zijn vingers of duimen kan gebruiken via een virtueel toetsenbord. Door het gebruik van checkboxen, lijstjes en scroll menu’s kun je dit eenvoudiger maken voor je bezoekers. Vergeet niet het optimaliseren voor touch input.

Hieronder een goed voorbeeld van hoe een formulier anders ingedeeld wordt op een mobiel. Let goed op de call-to-action knop (submit) deze is in verhouding groter en duidelijk te gebruiken met duim of vingers.

formulier voor desktop en mobiel
voorbeeld van www.coffeecup.com

3. Vergeet de zoekmachines niet

Google geeft aan dat defecte redirects en smartphone fouten 2 gangbare mobiele SEO fouten zijn die je kan oplossen. Defecte redirects detecteren de verkeerde user agent, en leiden de bezoekers naar de verkeerde URL, vaak de homepage. Smartphone fouten treden op wanneer Googlebot-Mobile verkeerd wordt gebruikt: het creëren van een oneindige lus van doorverwijzingen tussen de desktop en mobiele versies van de website, of een 404-pagina op een smartphone-vriendelijke URL.

4. Begrijp inhoud en context

Moet jouw mobiele webshop een kopie zijn van de desktop versie? Zeker niet. Als je weet hoe je de mobiele context van je gebruikers kunt bepalen; kun je de navigatie, de afbeeldingen ontwerpen in het juiste formaat, welke producten er op de homepage moeten staan, en tools zoals een “winkel vinder”, min of meer zichtbaar laten worden.

U kunt ervoor kiezen om uw mobiele webshop bezoekers te bedienen met een app-achtige ervaring die gebruik maakt van rich media, camera van de smartphone, geolocatie, push meldingen en andere app-achtige functies met behulp van HTML5.

5. Snel, sneller, snelst

Snelheid van je webshop is van cruciaal belang voor mobiele gebruikers. De meeste gebruikers zijn onderweg en niet overal is de verbinding nog optimaal. Een lichte belasting is een voordeel van het gebruik van een mobiele-specifieke ontwerp (bv. responsive design). Verklein, optimaliseer en comprimeer afbeeldingen voor kleinere schermen, probeer scripts en omleidingen te verminderen, en overweeg het gebruik van een CDN om de snelheid van je responsieve webshop verder te optimaliseren.

6. Click to call

Mobiele gebruikers zijn eerder geneigd om te bellen. Als op jouw webshop een telefoonnummer staat vermeld, zorg er dan voor dat iedere vermelding van het telefoonnummer is getagged met een click-to-call en maak – waar mogelijk – van deze links buttons.

7. Betaalproviders

Zorg ervoor dat als je een betaalprovider uitkiest voor je webshop deze ook hun betaalomgeving geschikt hebben gemaakt voor mobiel gebruik. Mocht dit niet zo zijn dan kan het zomaar zijn dat je klanten afhaken omdat het betaalproces niet (meer) duidelijk is. Met het aanbieden van betaalpagina’s mét responsive design past de betaalpagina zich automatisch aan het scherm van elk merk en type mobiele device aan.  Informeer dus goed bij je PSP voordat je een contract tekent.
Een goed voorbeeld van een betaalprovider die mobiel afrekenen makkelijk maakt is MultiSafepay. In slechts enkele stappen kan via MultiSafepay met mobiel iDEAL worden afgerekend. Als je offertes gaat versturen is het overigens ook eens goed om na te denken om dit proces te versnellen door digitaal ondertekenen. Het is namelijk volledig rechtsgeldig om offertes en overeenkomsten door middel van een digitale handtekening te laten accorderen.

3staps_Mobiel_afrekenen

 

NIEUWS:

In een onderzoek van about payments staat onder andere: “Rabobank meldt nu dat voor de maand mei ongeveer 12% van hun iDEAL transacties ontstaan op een mobiel apparaat, en elke maand dit percentage lijkt toe te nemen met bijna 1%.” 13 biljoen omzet werd gegenereerd via mobiele apparaten (13% van de totale e-commerce omzet in Nederland). Tablets nemen het grootste aandeel en wordt geschat op ongeveer 70% van alle mobiele verkopen. Hieruit blijkt maar weer eens dat het nu echt tijd is geworden om je webshop mobile-ready te maken. De kans dat je klanten verliest door niet responsive te zijn wordt alleen maar groter.

Heb jij jouw webshop al geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, en weet jij hoeveel bezoekers er via een mobiel op jouw site komen? Natuurlijk zijn andere tips op reacties altijd welkom!

Over de schrijver
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.
Haal het maximale uit Google Adwords: 28 tips

Door

Haal het maximale uit Google Adwords: 28 tips

op 24 March 2017

[…] te vaak zie ik campagnes voor mobiele apparaten voorbij komen die verwijzen naar websites die nog niet mobiel vriendelijk gemaakt zijn. Dat is zonde van je geld natuurlijk. Dus optimaliseer je site als je dat nog niet […]

Reactie plaatsen