6 Tips voor webshops om schijnwinkelen te voorkomen
28 maart 2016 

6 Tips voor webshops om schijnwinkelen te voorkomen

“Schijnwinkelen is de nieuwe shoppingtrend,” meldde het Metro Nieuws. Dit principe wordt ook wel gezien als het ‘kijken, kijken en niet kopen’. Consumenten laden online winkelmandjes vol met producten en laten dit vervolgens staan. Dit verschijnsel is in de afgelopen 5 jaren gestegen met 15%! Iets wat veel webshops het liefst tegen gaan. De vraag is hoe? Hier zijn 6 tips om online schijnwinkelen te voorkomen.

Voorkom schijnwinkelen door eerlijkheid over kosten

Eén van de grootste drijfveren voor schijnwinkelen zijn onverwachte extra kosten. Regelmatig komt dit voor in de vorm van BTW kosten, verzendkosten of servicekosten. Jouw website bezoeker gaat uit van kosten die bij het product weergeven worden in de webshop. Wanneer deze kosten plotseling aan de kassabon worden toegevoegd – zonder weten van de consument – wordt dit als vervelend ervaren. Communiceer deze kosten dus van te voren naar de klant toe. Op deze manier is de bezoeker op de hoogte en wordt schijnwinkelen verminderd.

Voorkom schijnwinkelen door tijdsbesparing en gemak

Het aanmaken van een account kan een belemmerende factor zijn. Je wil snel iets afrekenen en dan word je opeens verplicht om een account aan te maken. Veel bezoekers zitten niet te wachten op nieuwsbrieven of spam. Heb je een Woocommerce webshop? Je kunt inspelen op gemak door bijvoorbeeld een WooCommerce Postcode Checker in te schakelen. Zo hoeft de bezoeker alleen een postcode en huisnummer in te vullen. Daarnaast worden steeds meer consumenten privacy gevoelig. Zorg dus voor tijdsbesparing en gemak door het aanmaken van een account niet te verplichten. Zo voorkom je dat de klant afhaakt en gaat schijnwinkelen.

Schijnwinkelen op het internet

Voorkom schijnwinkelen door een overzichtelijke website

Onoverzichtelijke websites met een onduidelijke structuur, zorgen voor afhakende bezoekers. Zorg er dus voor dat het proces op jouw webshop logisch is. Wees helder en communiceer met de klant wat er gaat gebeuren tijdens en na de bestelling. Daarbij is een zichtbare FAQ pagina deze dagen een must. Op deze manier verdwijnen onduidelijkheden bij de bezoeker en wordt schijnwinkelen tegen gegaan.

Voorkom schijnwinkelen door het delen van je USP’s

Waarom zou een bezoeker wat bij jou kopen en niet bij de klant? Regelmatig worden meerdere alternatieven online overwogen. Dit maakt het essentieel dat jouw Unique Selling Points (USP’s) toonbaar worden gemaakt. Dit zijn garanties die jij stelt, zoals de beste kwaliteitsgarantie of de beste prijsgarantie. Maak dit kenbaar. Daarnaast zorgen klantreviews ervoor dat de klant weet wat er verwacht kan worden van een bepaald product. Twijfelen klanten nog steeds over een aankoop? Overweeg dan remarketing in te zetten. Zo herinner jij de klant dat er nog producten in het winkelmandje liggen.

Voorkom schijnwinkelen door het tonen van betrouwbaarheid

Het internet heeft vandaag de dag steeds meer te maken met cybercriminaliteit. Vooral als je een kleine webshop hebt, is het belangrijk om jouw keurmerken te tonen samen met een variatie aan betalingsmogelijkheden. Ook helpt het om een duidelijke ‘over-ons’ pagina te ontwikkelen over wie je bent en wat je doet. Om dit nog meer te verduidelijken kan je reviews verzamelen van klanten. Zo weet de consument precies met wie die te maken heeft. Op deze manier voorkom je dat bezoekers producten in het winkelmandje laten liggen en overstappen naar een concurrent door gebrek aan vertrouwen.

Voorkom schijnwinkelen door kortingscodes aan te bieden

Ten slotte hebben is er nog één belangrijke tip, namelijk: het aanbieden van kortingscodes. Het krijgen van korting op het laatste moment in het aankoopproces, geeft een extra stimulans om de aankoop te doen. Dit kan gaan om kleine bedragen, zoals een 5% welkomstkorting. Toch heeft dit een positieve invloed op de houding tegenover een aankoop. Op het Internet zijn verschillende kortingsbonnen websites te vinden, zoals Kortingsbonnen.nlKortingisleuk.nl en Actiecode.nl. Bied hier je kortingsactie aan. Klanten zullen hun weg terug vinden naar je webshop en alsnog overgaan tot aankoop!

Het is dus essentieel voor webshop-eigenaren om de webwinkel helder te maken en juist te communiceren naar de klant om schijnwinkelen te voorkomen. Maak duidelijk wat de klant te wachten staat, speel in op gemak, en laat de bezoeker de extra stap maken om de aankoop te doen. Bied op het laatste moment een korting aan in plaats van bijkomende kosten. Geef de klant geen redenen om ergens anders te zoeken.

Over de schrijver
Myrthe is online marketing consultant bij online marketing bureau Whello. Zij ontwikkelt gepersonaliseerde online marketing campagnes en strategieën op het gebied van SEO, SEA, Social Media, Remarketing en App Marketing. Hiervoor heeft ze op de marketing afdeling van de San Francisco Bicycle Coalition conversie gerichte social media campagnes opgezet. De organisatie promoot het gebruik van fietsen in de Amerikaanse stad. De verkregen expertises worden nu veelal ingezet bij Whello.
Greetje Kanon

Door

Greetje Kanon

op 28 March 2016

Ben het helemaal met je eens Myrthe, dat zijn de punten waarop iemand afhaakt tijdens het online shoppen! Greetje Kanon.

Reactie plaatsen