Digitale Marketing Trends voor 2020
22 oktober 2019 
6 min. leestijd

Digitale Marketing Trends voor 2020

Digitale marketing bestaat uit vele dynamische elementen – SEO, sociale media, marketing automatisering en meer. Als gevolg van de technologie is de wereld naar een “global village” geëvolueerd en zijn we verbonden met mensen uit andere landen en culturen. De nieuwe technologieën, technieken en algoritmes van Google en Facebook, die voortdurend in ontwikkeling zijn, moeten nauwlettend worden gevolgd.

Omdat de technologie steeds sneller verandert, zijn hier enkele digitale marketingtrends waar we naar uitkijken tegen 2020.

1. Social messaging apps

Social media-applicaties zoals Facebook Messenger en WhatsApp worden niet langer alleen gebruikt om berichten naar vrienden te sturen. Deze applicaties worden steeds populairder bij bedrijven om met hun klanten te communiceren. Messaging apps zijn populair bij bedrijven omdat klanten het nuttig vinden om direct contact te hebben met bedrijven. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om gepersonaliseerde marketing te voeren.

marketing-trend-2020-apps

Enkele manieren waarop bedrijven hier gebruik van maken:

  • Contacten en relaties leggen
  • Klanten informeren over hun bedrijf/producten
  • Verkoop stimuleren
  • Uitnodigingen voor events
  • Terugwinnen potentiële klanten
  • Klantenondersteuning bieden

Bol.com is een schitterend voorbeeld als het gaat over klantenondersteuning bieden via Facebook messenger. Het is snel en efficiënt = instant gratification.

marketingtrend-2020-chatbots

2. Personalisatie

Gepersonaliseerde marketing is waar het in 2020 om zal draaien. Consumenten zijn het beu om alledaagse advertenties te zien die niets met hen te maken hebben. Ze zappen de programma’ s weg terwijl advertenties worden uitgezonden en betalen een supplement voor muziekstreamingdiensten om advertenties te vermijden. Traditionele reclame wordt steeds minder effectief.

Personalisatie is werkelijk de toekomst voor digitale marketing. En dat is wat consumenten vandaag de dag verwachten. Uit een recente studie blijkt zelfs dat 79% van de consumenten zich gefrustreerd voelt wanneer de inhoud van hun kijkgedrag niet aan hen is aangepast.

3. Interactieve content

Interactieve content marketing houdt in dat je de inhoud gebruikt om je publiek te engageren op basis van hun deelname. Het is als een soort gesprek, maar dan een gesprek waaraan je niet actief hoeft deel te nemen.

Kopers zijn tegenwoordig meer op zoek naar interactieve online content en tegen 2020 zal content marketing hierdoor van richting veranderen. AR/VR, 360° video, quizzen en enquêtes zijn slechts enkele voorbeelden van interactieve content.

interactieve-content-quiz-voorbeeld

Een mooi voorbeeld van interactieve content marketing vind je terug bij Buzzfeed. Het nieuwsplatform is erg populair dankzij hun quizzen en online tests.

Interactieve content zal om een aantal redenen een van de belangrijkste marketingtrends van 2020 zijn:

  • Het is nieuw en origineel
  • Het geeft bezoekers een reden om op de pagina te blijven
  • Het wordt altijd gedeeld (bijna iedereen deelt de resultaten van een -vaak betekenisloze- quiz, zoals “Wat is je spirit animal?”)
  • Hoe meer er wordt gedeeld, hoe hoger jouw naamsbekendheid
  • Mensen houden van interactie!

4. Chatbots

Veel bedrijven maken al gebruik van een chatbot, een effectieve software die interageert met bezoekers en klanten op een website. Chatbots communiceren op een natuurlijke manier met de bezoekers van de site en kunnen hun vragen in real time beantwoorden.

Chatbots gebruiken verbale interacties of chatvensters om internetgebruikers te helpen vinden wat ze zoeken.

digitale-trend-2020-chatbot-bol

Laten we terugkeren naar bol.com en zijn bekende chatbot: de ‘Bolle man’. Deze chatbot beantwoordt de meest gestelde vragen en bij iets complexere situaties wordt er een medewerker bij gehaald.

Het inhuren van iemand om toezicht te houden op en te communiceren met uw websitebezoekers kan duur zijn, maar chatbots besparen kosten door vragen namens u te beantwoorden. Hierdoor hebben klanten de neiging om de persoonlijke service te waarderen en antwoorden te krijgen op hun vragen.

Enkele voordelen die chatbots bieden en hen onmisbaar maakt:

  • Tijdwinst: In tegenstelling tot mensen kan een chatbot snel allerlei vragen beantwoorden. Een snel antwoord betekent dat een klant snel een beslissing kan nemen.
  • Klanttevredenheid: In tegenstelling tot mensen heeft de chatbot geen tijd nodig om uit te rusten. Wanneer de klant informatie wil, heeft hij die onmiddellijk. Als de chatbot nauwkeuriger reageert, zal de omzet ook toenemen.
  • Efficiënt: Een chatbot is vrij objectief. Je zult nooit klanten horen klagen over een weigering. Ze zijn onpartijdig, duidelijk en informatief – allemaal kwaliteiten die ervoor zorgen dat uw klanten zich op hun gemak voelen.

Aangezien de technologische groei steeds sneller doorzet, zullen meer en meer mensen smartphones met voice assistants gaan gebruiken.

Functies zoals Google, Alexa en Siri zijn nuttig in digitale marketing. Met deze functies kan je zoeken, tekst lezen en zelfs tekstberichten dicteren, zodat je handsfree kunt werken.

voice-search-2020

Voice search is ook essentieel wanneer het voor jouw bedrijf wordt gebruikt. Het helpt bij het ontwikkelen van een vriendelijke mobiele beweging en voegt waarde toe aan lokale referencing. Voice search verbetert ook het gebruik van kunstmatige intelligentie en geeft prioriteit aan het zoeken naar semantiek.

In een recente studie blijkt dat 31% van de smartphone-gebruikers in de wereld minstens één keer per week een voice-activated search gebruikt, zoals Siri. In 2020 zal 50% van alle zoekopdrachten worden uitgevoerd door middel van spraakonderzoek. Hiermee is voice research een van de grootste trends in online marketing in 2020.

Conclusie

Digitale marketing is voortdurend in beweging en de bovenstaande tactieken en ideeën zullen in 2020 vermoedelijk grote veranderingen met zich meebrengen. Als je een bedrijf hebt, is het belangrijk om te weten wat de huidige marketing trends zijn en op de hoogte te blijven van waar digitale marketing naartoe gaat in de toekomst.

Thomas
Door

Thomas

op 23 Oct 2019

Interessant, ook wij merken dat er met name bij de social messaging apps kansen liggen. Goed om dat ook hier terug te lezen.

Danielle Bakker
Door

Danielle Bakker

op 23 Oct 2019

Dank voor het fijne overzicht Sarah, we zijn er lekker op tijd bij :)

Igor
Door

Igor

op 28 Oct 2019

Leuk artikel en goed om te zien dat er aardig wat tijd is ingestopt! Ook leuk om te zien dat er aandacht is besteed aan social media apps. Dank je Sarah!

Sarah
Door

Sarah

op 29 Oct 2019

Met veel plezier Igor!

marie
Door

marie

op 19 Nov 2019

Heel erg interessant artikel Sarah. Wij merken dat chatbots een steeds grotere rol gaan spelen en heel veel kansen creëren. Ik wist daarnaast niet dat voicesearch zo snel aan het ontwikkelen is en een steeds grotere rol spelen.

Webshoppertje
Door

Webshoppertje

op 22 Nov 2019

Bedankt voor de tips, al zijn er een paar misschien wel een paar jaar te laat om als social media trends voor 2020 benoemd te worden. Dat doet dat natuurlijk niks af van de kwaliteit er van want ze zijn zeer bruikbaar.

Drostbooth
Door

Drostbooth

op 02 Dec 2019

Bedankt voor de tips!

Photobooth
Door

Photobooth

op 04 May 2020

Bedankt, nuttige tips!

inbouwledspots.nl
Door

inbouwledspots.nl

op 04 Sep 2020

Livechat heeft de productiviteit en service van ons team behoorlijk heeft verhoogd. Ons team kan meerdere cases tegelijk afhandelen, met automatiseringen zoals de chatbots. Digitale marketing is inderdaad voortdurend in beweging (ook in 2020).

Danny
Door

Danny

op 29 Nov 2020

Bedankt voor deze zeer nuttige tips!

Ton
Door

Ton

op 29 Nov 2020

Thanks hiervoor! Eens kijken hoe ik deze tips kan toepassen op mijn eigen website.

Reactie plaatsen