Vorige week hield Google zijn jaarlijkse Marketing Live conferentie. Het event begon met een aankondiging van 16 veranderingen en toevoegingen aan Google Ads. Wij zetten ze allemaal voor je op een rijtje.
Google Ads Updates
Meer advertenties in YouTube Shorts
Video campagnes en App campagnes rollen wereldwijd uit naar YouTube Shorts. Later dit jaar worden ook productfeeds beschikbaar voor YouTube Shorts. Hierdoor wordt het mogelijk om rechtstreeks vanuit de video advertentie een aankoop te doen.
Volgens Google zijn de productfeeds een belangrijke stap op weg naar een oplossing om Shorts op de lange termijn winstgevend te maken voor creators. Het bedrijf belooft hier binnenkort nog meer over bekend te maken.
Shorts zijn beperkt tot een lengte van maximaal één minuut. Om je advertenties aan te passen op dit formaat, kan het nodig zijn om ze in te korten en nog meer to-the-point te maken.
Video advertenties in Google Discover
Google onderzoekt manieren om korte video-advertenties toe te voegen aan Google Discover. Een belangrijk vereiste hierbij is dat de advertenties naadloos bij de organische content moeten passen.
Display & Video 360 voor connected TV campagnes
Binnenkort wordt het mogelijk om Display & Video 360 te gebruiken om connected TV campagnes te maken. Adverteerders kunnen publieken op basis van affiniteit of demografie bereiken via YouTube en andere connected TV-apps die advertenties ondersteunen.
Swipable shopping ads in search
Een nieuwe advertentieweergave koppelt organische shopping resultaten met shopping advertenties voor een visuele shopping ervaring. Deze functie is alleen beschikbaar voor kledingmerken en werkt alleen voor Search en Performance Max campagnes.
Verbeteringen in automatisering
Performance Max campagnes
In de loop van dit jaar rolt Google een serie aan updates voor Performance Max campagnes uit. Het gaat onder andere om de volgende updates:
- A/B tests
- Uitgebreide ondersteuning voor campagnemanagement in Search Ads 360 en de Google Ads mobiele app
- Mogelijkheid om te optimaliseren voor in-store verkopen
- Nieuwe prestatiegegevens, zoals attributie, doelgroep en veilinginzichten
- Optimalisatiescore en aanbevelingen
Verder krijgen adverteerders die gebruik maken van Performance Max in combinatie met een productfeed binnenkort meer mogelijkheden om loyalty aanmeldingen te krijgen via YouTube, Display, Search, Discover, Gmail en Maps.
Updates aan de inzichten pagina
Google rolt de komende maanden drie nieuwe rapporten uit aan de inzichtenpagina. Hieronder vallen:
- Attributie inzichten: Bekijk hoe je advertenties samenwerken over verschillende kanalen van Google
- Budget inzichten: Ontdek nieuwe mogelijkheden om je budget te optimaliseren
- Doelgroep inzichten: Bekijk de prestaties van een campagne op basis van klantsegmenten
Verbeteringen aan responsieve zoekadvertenties
Google rolt later dit jaar automatisch gemaakte assets uit naar responsieve zoekadvertenties. Deze functie is bedoeld om de relevantie van advertenties te verbeteren. De functie genereert automatische onderdelen voor je advertentie op basis van de content op de landingspagina en bestaande advertenties binnen je account. Wanneer je de functie inschakelt, laat Google Ads de best presterende combinatie van zelfgemaakte assets en automatisch gecreëerde assets zien.
Mobile-first layouts voor responsieve display advertenties
De nieuwe mobile-first layouts laten je merk zien in de vorm van een fullscreen verticale advertentie. Als aanvulling hierop komt Google met scrollbare advertenties en video’s op basis van je productfeed.
Nieuwe media bibliotheek
In een nieuwe bibliotheek worden al je digitale middelen op accountniveau opgeslagen. Binnenkort krijg je de mogelijkheid om video advertenties te maken met voor YouTube geoptimaliseerde templates.
Uitbreiding van optimalisatiescore
De optimalisatiescore van Google Ads breidt uit naar alle campagnetypes en adverteerders over de hele wereld.
Functies voor de toekomst
Tijdens de conferentie kondigde Google een serie aan advertentiefuncties aan die is bedoeld om marketing toekomstbestendig te maken. Het gaat hier om de volgende functies:
- Conversion Lift Tests: meet toenemende conversies op basis van gebruikers en geografie
- Search Lift Tests: meet de impact van je YouTube campagnes op het aandrijven van organische zoekopdrachten op Google en YouTube
- Google Tag: de globale site tag wordt de Google tag en wordt geüpdatet met nieuwe mogelijkheden
- My Ad Center: Google geeft gebruikers de mogelijkheid om zelf te kiezen welke advertenties ze meer willen zien en welke ze juist niet willen zien