De uitgaven voor mobiele advertenties stegen in 2021 met 23%, en liggen op schema om dit jaar 350 miljard dollar te bereiken
08 februari 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

De uitgaven voor mobiele advertenties stegen in 2021 met 23%, en liggen op schema om dit jaar 350 miljard dollar te bereiken

De uitgaven voor mobiele advertenties stegen in 2021 met 23% tot $295 miljard, volgens App Annie's State of Mobile 2022 report dat deze week is gepubliceerd. Het analysebedrijf voorspelt dat de uitgaven voor mobiele advertenties tegen het einde van dit jaar 350 miljard dollar bedragen. De groei ontstaat doordat gebruikers hun door de pandemie veranderde gewoonten doorzetten. 

Consumenten brachten in 2021 wereldwijd 3,8 biljoen uur op hun mobiel doorgebracht, waarvan 70% aan sociale en foto- of video-apps. De veelgebruikte sociale videoplatforms TikTok en Facebook voerden het peloton aan als het gaat om gemiddelde maandelijkse uren per gebruiker, met elk in totaal 19,6 uur. 

Ondertussen stegen de consumentenbestedingen in app stores met 19% in 2021 tot 170 miljard dollar. Ook het aantal downloads nam vorig jaar toe met 5% yen opzichte van 2020. Gebruikers downloadden wereldwijd ruim 230 miljard apps. TikTok was wereldwijd de nummer 1 meest gedownloade app, gevolgd door Instagram en Facebook. 

Mobile first wordt de norm

Mensen besteden meer tijd dan ooit aan mobiele apps. Ze bereiken 4,8 uur per dag in de belangrijkste mobile-first-markten, zoals Brazilië, Indonesië en Zuid-Korea. Nu consumenten zowel hun aandacht als hun portemonnee verplaatsen naar mobiele apparaten en platforms is een mobile-first strategie van vitaal belang voor veel marketeers die willen gedijen in een snel veranderde samenleving, aangestuurd door pandemie aangedreven transformatie.  

Adverteerders merken het brede bereik en de betrokkenheid die apps kunnen bieden op. Ze investeren 23% meer in mobiele advertenties dan in 2020, ondanks zorgen over de privacy veranderingen en mobiele adresseerbaarheid van Apple. App Annie voorspelt dat dit traject dit jaar wordt voortgezet. Hierbij worden records verbroken op het gebied van mobiele advertentie-uitgaven, downloads en de tijd die besteed wordt aan apps. 

Mobiele telefoons zijn het go-to-apparaat van de toekomst

Consumenten hebben meer interactie met apps dan voorgaande jaren. In sommige gevallen overtreft het zelfs hoe lang ze tv-kijken, ontdekte het analysebedrijf. De gemiddelde Amerikaan kijkt volgens App Annie 3,1 uur tv per dag, maar besteedt 4,1 uur aan zijn smartphone. De sites die ze bezoeken variëren van streamingdiensten tot sociale media. Het rapport weerspiegelt een recente statistiek die laat zien dat TikTok Google inhaalt als meest bezochte website ter wereld. Dit suggereert dat het zijn momentum kan behouden als consumenten hun mediavoorkeuren verschuiven naar kortere verticale content. 

“De mobiele telefoon is het go-to-apparaat van de toekomst. Het grote scherm sterft langzaam uit terwijl de mobiele telefoon records blijft breken in vrijwel elke categorie – bestede tijd, downloads en inkomsten,’’ zegt App Annie CEO Theodore Krantz in het rapport.’’

Volgens het rapport heeft de toegenomen tijd die mensen doorbrengen in apps een directe invloed op de uitgaven van consumenten. In de VS en elders zorgt de pandemie ervoor dat veel mensen gedwongen worden om vanuit huis te winkelen, werken, streamen, gamen en verbinding te maken. Dat zorgt voor een aanzienlijke groei van downloads en mobiele uitgaven. 

Ondertussen heeft interesse in de metaverse bij avatar-apps volgens App Annie gezorgd voor een groei van 160% jaar-op-jaar. Het is een trendy maar opbloeiend onderwerp waar merken zoals Procter & Gamble, Nike en Coca-Cola zich mee bezig hebben gehouden, hoewel volgens een septemberrapport van Wunderman Thompson Intelligence slechts 38% van de wereldwijde consumenten bekend is met deze technologie

"Mobiel brengt ons dichter bij elkaar, virtueel of persoonlijk", zegt Krantz. "De toekomst zal gebaseerd zijn op een meeslepende entertainmentervaring die je zelf creëert. Je gaat geen films kijken, je speelt erin."

Bron: MarketingDive 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!