arrow_drop_up arrow_drop_down
De tien geboden van listbuilding
15 oktober 2014 

De tien geboden van listbuilding

Er bestaat een kans dat je al vaak over ‘listbuilding' (het opbouwen van een mailinglijst met mensen die geïnteresseerd zijn in jouw dienst) hebt gehoord van andere ondernemers. Het is een handige manier om ervoor te zorgen dat je altijd een heleboel mensen voor handen hebt die jouw dienst en de problemen die je ermee oplost boeiend vinden. Je mailinglijst is een soort vijver waar je ieder moment klanten uit kunt vissen.

Op het eerste gezicht lijkt het doen aan listbuilding misschien veel gedoe, want eraan beginnen betekent ermee doorgaan. Een paar weken niets aan je mailinglijst doen maakt al dat je er niet het volledige effect van krijgt. Degenen die zich hebben ingeschreven voor je mailinglijst krijgen dan namelijk niet consequent genoeg mails van je. Dat alleen al is mogelijk genoeg om licht overspannen van te worden. Als er steeds een stemmetje in je achterhoofd roept dat je ‘ook nog met listbuilding aan de slag moet' is dat logischerwijs erg stressvol.

Maar listbuilding kan ook op een prettige manier verlopen… als je je aan de Tien Geboden van Listbuilding houdt. Deze door mij ontwikkelde geboden maken dat je na een initiële periode van intensief werken, steeds minder tijd en energie hoeft te investeren om je mailinglijst te laten groeien.

De Tien Geboden van Listbuilding zijn alleen werkzaam als de volgende twee vooronderstellingen kloppen:

  1. Je hebt je mailinglijst niet gekocht
  2. Je werkt met een eZine/Nieuwsbrief

Als je investeert in een mailinglijst bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel, dan heb je in één keer een substantiële mailinglijst. Dat lijkt makkelijk, maar het is eigenlijk net als schieten met hagel. Niet iedereen op die lijst is geïnteresseerd in wat jij doet en niet al die mensen hebben het probleem dat jij oplost. Zij zijn dus ook geen potentiele klanten.

Het werken met een eZine/Nieuwsbrief heeft als voordeel dat je steeds waardevolle informatie met de mensen op je mailinglijst deelt. Die mensen vinden het daarom ook leuk om van je te horen, gaan je vertrouwen en leren je expertise kennen. Vanuit dat eZine enthousiasmeer je mensen om met jou aan de slag te gaan. Een eZine is dus niet alleen voor promoties, maar ook heel duidelijk om ‘gewoon' bruikbare informatie te delen met je (potentiële) klanten.

Dit zijn de Tien Geboden waarmee je succesvol én efficiënt aan lijstgroei werkt

1. Zorg voor regelmaat

Het is van groot belang om te zorgen dat de activiteiten die jij gaat ondernemen in het kader van Listbuilding met regelmaat gebeuren. Die regelmaat kan één keer per week zijn, één keer per maand, vier keer per dag vijf minuutjes… Waar jij je prettig bij voelt. Als het maar regelmatig is en je niet steeds een paar maanden stopt met listbuilding en daarna weer verder gaat.

2. Laat jezelf zien

Hiermee bedoel ik dat je jezelf heel duidelijk laat zien als de persoon die je bent. Anoniem als bedrijf werken met listbuilding is niet effectief. Door te laten zien wie jij bent en wat je te bieden hebt maak je jezelf aantrekkelijk voor anderen.

3. Wees consistent met wat je uitstraalt

Hierbij werkt het 't beste als je gewoon jezelf bent, want jij blijft dezelfde persoon. Nu, volgende week en volgend jaar. Door achter de listbuilding-uitingen die je doet te staan en door te kiezen voor de technieken die bij jou passen, kun je jezelf zijn tijdens het listbuilden. Zo straal je steeds hetzelfde uit en weten je potentiele klanten waar ze aan toe zijn.

4. Spreid je kansen

Er zijn veel verschillende manieren om met listbuilding aan de slag te gaan. Één ding tegelijkertijd doen werkt, maar het is effectiever om je kansen te spreiden op dit gebied. Alles doen hoeft niet, maar het toepassen van een aantal uiteenlopende technieken is een goede manier van werken. Hoeveel verschillende dingen je doet hangt af van de fase waarin jij je met je bedrijf bevindt.

5. Beter smal & diep dan breed & ondiep

Hiermee bedoel ik dat je beter twee of drie technieken helemaal kan toepassen dan vijftien verschillende technieken die je allemaal maar voor een klein deel benut. Ga dus met een beperkt aantal technieken diepgaand aan de slag.

6. Leer ‘nee' incasseren

Door aan de slag te gaan met listbuilding treed je naar buiten met jezelf en je bedrijf. Je zult dan ook merken dat er veel mensen ‘nee' tegen je zeggen. Veel meer mensen dan er ‘ja' tegen je zullen zeggen. Reken over het algemeen op zo'n 90% afwijzing. Het wisselt per techniek hoe accuraat die 90% is. Zie het dan ook als een indicatie van hoeveel je ‘nee' te horen zult krijgen. Heel veel mensen willen niet op je mailinglijst. Het kan ook dat je geen afwijzing hoort, maar wel merkt dat je afgewezen wordt. Dat is onderdeel van het spel en het is daarom ook belangrijk dat je het leert incasseren. Je weet dat het gaat gebeuren. Soms heel direct, soms minder direct. Het helpt om heel blij te zijn met de ja's te zijn die je krijgt en met alle groei die je kunt realiseren met je lijst.

7. Zeuren verboden

Je gaat dus meer naar buiten treden, waarbij het belangrijk is om niet teveel te delen. Misschien ben je niet het type dat alles naar buiten brengt, dan is het heel makkelijk om dit gebod te realiseren. Ben je wel het type dat van alles op bijvoorbeeld Twitter zet, pas dan op dat het geen negatieve, zeurderige dingen lijken te zijn (“Hè, de koffie is koud geworden.” Of “Zit ik lekker op een terras, gaat de zon weg!”). Zulke kleine prikkels komen bij je klanten binnen als heel negatief. Welke vorm van listbuilding je ook gebruikt, zeuren is verboden.

8. Kritisch zijn geeft aandacht

Waar zeuren verboden is, kan kritisch zijn juist aandacht geven. Het is hierbij wel essentieel dat kritisch zijn bij jou en je bedrijf past. Past het bij je? Dan kan het veel invloed hebben op de groei van je mailinglijst. Zo schreef ik bij mijn vorige bedrijf Alle Dagen Pauze een kritisch artikel over strafregels. Ik was niet negatief, maar vooral heel kritisch. Dat had als gevolg dat de media mij zag als een tegenstander van de voorstanders van strafregels. Journalisten houden er heel erg van om zowel de ‘voors' als de ‘tegens' te laten zien. Dus wilden ze mijn stem horen in de krant en later zelfs in radio-interviews. Zo zie je: als kritisch zijn bij je past, kan het voor veel aandacht zorgen. Bij mijn huidige bedrijf InfoMarketeers merk ik dat kritisch zijn minder goed past.

9. Plug je Gratis Weggever altijd en overal

Wees zo overtuigd van de waarde van jouw boodschap dat je er altijd en overal over wilt en kunt praten. Plug je Gratis Weggever bij iedereen die het maar wil horen. Dat zal je lijstgroei sterk bevorderen.

10. Help door het verstrekken van waardevolle informatie

Zorg ervoor dat de mensen die op je mailinglijst staan het gevoel hebben dat je ze helpt door ze nuttige informatie op te sturen. Door die handige kennis te verstrekken bouw je een expertstatus op. Dat zorgt ervoor dat mensen daadwerkelijk met je in zee willen en van je gaan kopen. Mensen helpen doe je het makkelijkst door op regelmatige basis waardevolle informatie te versturen in de vorm van een eZine.

Kortom: listbuilding lijkt op het eerste gezicht intimiderend, maar het is heel handig voor de groei van je bedrijf. Door de Tien Geboden van Listbuilding trouw te volgen, heb je het binnen no-time onder de knie!

Aan welke geboden hou jij je al? Allemaal, een paar of doe je het helemaal anders? Deel jouw ervaringen met ons!

Over de schrijver
Linda helpt dienstverleners om met minder moeite meer klanten te krijgen en daarmee hun bedrijf naar een (veel) hoger niveau te tillen. Als solo-ondernemer heeft zij aan den lijve ervaren dat de ‘jacht’ op klanten vaak vermoeiend en ineffectief is. Het is als dienstverlener vaak moeilijk écht onderscheidend te zijn. Daarbij mis je de regie om je bedrijf voorspelbaar te laten groeien. Linda ontdekte een werkwijze waarmee klanten op je af komen, omdat je uniek, opvallend en aantrekkelijk wordt. De afgelopen jaren heeft zij deze Angelsaksische principes op het gebied van Informatiemarketing diepgaand bestudeerd en succesvol toepasbaar gemaakt voor de Nederlandse markt. Linda kan je de technieken leren waarmee je op authentieke en respectvolle wijze zorgt voor een niet-aflatende stroom ideale klanten. Waarbij je bovendien meer vrijheid én een (veel) hogere omzet creëert!
Reactie plaatsen