Zo gebruik je data voor gratis publiciteit
16 april 2021 
2 min. leestijd

Zo gebruik je data voor gratis publiciteit

Voor veel diensten en producten zijn er inmiddels vergelijkingssites, webshops en platforms. De data van deze diensten zijn vaak goud waard voor bedrijven die publiciteit willen realiseren. In dit artikel ontdek je hoe, als je een digitaal platform managet, deze data kan inzetten om je merk bekender te maken.

Data: goud voor publiciteit

PR is een belangrijke en effectieve strategie voor bedrijven die willen opvallen. Toch is PR voor veel kleinere bedrijven niet toegankelijk, omdat ze geen PR-bureau kunnen betalen of niet weten hoe PR werkt. Doodzonde, want als je aandacht verdient met PR, hoef je er niet voor te betalen. Tel uit je winst.

Met name digitale platforms zouden PR kunnen en moeten inzetten. Vergelijkingssites, webshops en platforms zitten op een schat aan data, die je met regelmaat kunt delen. Door continu onderzoek te doen naar prijsontwikkelingen, beoordelingen en andere trends, ben je als platform verzekerd van een stroom aan publiciteit. Zo hoef je geen gigantische advertentiebudgetten in te zetten en kan je op een slimme manier je onderneming bekender maken bij je doelgroep. Deze voorbeelden helpen je hopelijk op weg om hiermee aan de slag te gaan.

Gebruik data als onderbouwing

DatHuis positioneerde zich begin 2017 als vergelijkingssite voor verkoopmakelaars. Het bedrijf scoorde veel publiciteit rondom de lancering, waardoor het in een klap bekender werd bij consumenten die hun huis wilden verkopen. Dat lukte de startup door uit te leggen waarom het urgent is dat makelaars vergeleken moeten worden.

Uit de data bleek dat het doorgaans tot wel 18.000 euro kan schelen of je een goede of minder goede verkoopmakelaar in de arm neemt. Met name internetmakelaars blijken minder opbrengsten te realiseren. Doordat er veel inzicht is in de verkoopprijzen van huizen, wordt duidelijk dat er een verschil zit tussen de ene en de andere makelaar. Dat maakt de oplossing van DatHuis urgent. Deze slimme data-analyse leidde tot publiciteit in landelijke media als Parool, Telegraaf, Metro en RTL. Tel uit je winst.

Kwalitatieve data werken ook

Het platform van Hiiper maakte het mogelijk om boodschappenprijzen te vergelijken. Door kwalitatieve data te delen – een lijst met opvallende kleine kortingen – kwam een ‘top tien kleinste kortingen’ tot stand. Dat maakte op een grappige en heldere manier duidelijk dat supermarkten de consument een beetje piepelen.

De krantenkop bij het artikel dat in de Volkskrant verscheen naar aanleiding van dit stuk, is alleszeggend: ‘Aanbieding van uw super: 1 cent korting.’ Dezelfde tactiek is toegepast bij de lancering van vergelijkingssite Dierenartskiezen.nl, waarbij oprichter Edwin Paardekooper (what’s in a name) aan De Telegraaf uitlegt: “Bij consults zien we prijzen van €20 tot €93. Voor een castratie van een flinke hond betaal je tussen de €140 en €388.” Door extreme voorbeelden uit te lichten, laat je zien dat er bij dierenartsen echt iets te kiezen valt.

Tips voor webshops en andere platforms

Niet elk digitaal bedrijf vergelijkt de prijzen of kwaliteiten van een specifieke groep, zoals dierenartsen, boodschappen of makelaars. Webshops hebben natuurlijk de data uit hun digitale winkel. Zie je in die data opvallende trends? Zie je sinds de lockdown bijvoorbeeld een stijging in verkoop van sportkleding, lingerie, wijn of discolampen? Dan zit daar mogelijk een verhaal in.

Een andere manier om data te genereren, is door je bezoekers of gebruikers te ondervragen of hun voorkeuren te analyseren. Datingapp Inner Circle ontdekte een poos geleden dat mannen met een buikje aantrekkelijker gevonden worden dan lange of dunne mannen. Zo’n opvallende uitkomst is natuurlijk interessant voor de pers.

Conclusie

Media-aandacht zou niet alleen beschikbaar moeten zijn voor de grootste bedrijven met eindeloze budgetten. Ook kleinere webshops, platforms of vergelijkingssites kunnen hun data inzetten om bekender te worden. Het maakt PR op twee manieren een kosteneffectieve vorm van marketing: je hoeft niet te betalen om je merk bekend te maken – en je gebruikt je data nog een keer, maar dan voor publiciteitsdoeleinden.

Over de schrijver
Ik werk sinds 2013 als PR-consultant; eerst bij PR-bureaus, daarna als freelance consultant. Met Presscloud wil ik PR toegankelijker maken. Het platform biedt bedrijven de juiste perslijsten, tools, tips en tricks voor PR. Met deze gratis PR-tool wil ik ervoor zorgen dat je zelf jouw bedrijf in het nieuws kan brengen.
Reactie plaatsen