Tagline: belangrijker dan je denkt?
6 juni 2014 

De tagline: belangrijker dan je denkt

Voordat je verder leest wil ik alvast mijn excuses aanbieden. Dit blog gaat je namelijk tijd kosten. Veel tijd. Sorry daarvoor. Ik ga je namelijk keihard aan het werk zetten. Slechts een klein deel van jullie zal tevreden achterover kunnen leunen na het lezen van dit blog. Zij hebben namelijk een prima tagline op hun website staan. Voor de rest geldt: lees vooral niet verder als je omzet wilt laten liggen.

Wat is een tagline nu precies?

Let op: dit is heel belangrijk en wordt door veel bedrijven onderschat. Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je bedrijf te bieden heeft. Anders gezegd: wat heb ik als bezoeker aan jouw bedrijf? Verwar een tagline niet met een slogan, dan sla je de plank namelijk volledig mis. De bezoeker van jouw website wil weten of hij/zij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Mijn eerste “tagline” was: vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Zegt dat direct wat je aan me hebt? Hoezo “vergroot je bereik”? Wat nou “resultaat”? Je ziet, het is geen sinecure om een goede tagline te schrijven. Maar belangrijk zijn die paar woorden wel. Wat moet je in die woorden vatten?

Tagline

Een goede tagline vat je bedrijf in één zin samen

Tja. Je bedrijf in één zin samenvatten. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want hoe lang heb jij normaliter nodig om te vertellen wat je doet en te bieden hebt? Hoe veel producten en diensten heb jij in je aanbod? Dat valt niet zomaar in één zin samen te vatten. En toch zul je moeten. Je bezoeker moet direct weten wat hij of zij aan jouw bedrijf heeft. Opvallend is dat juist grote bedrijven dit vergeten. Is het omdat ze er vanuit gaan dat iedereen ze kent of omdat ze het belang van de tagline niet kennen? Kijk maar eens op de sites van Wehkamp, Bol.com of zelfs Amazon. Kom je uit het buitenland en ken je de Nationale Spoorwegen nog niet, dan snap je werkelijk geen snars van wat ze te bieden hebben…

 

Tagline - relevant voor je website

Doe de blinddoektest

Doe eens de “blinddoektest” bij bovenstaande screenshot, wat vertelt deze website jou nu echt? Is het direct duidelijk wat dit bedrijf jou te bieden heeft, of je nu weet wie ze zijn of niet? Laten we heel eerlijk zijn, je kunt je reis plannen, maar dat zegt nog niet alles. Heel simpel gesteld vertelt de website je niet dat het hier om de Nationale Spoorwegen gaat en dat zij de grootste aanbieder van treinvervoer in Nederland zijn. Doe diezelfde blinddoektest ook bij je eigen site. Vraag je hierbij af of het voor de bezoeker direct duidelijk is wat deze hier kan halen. Naast de lay-out en content op je website, is het daarbij de tagline die vrijwel direct bevestigt of je bezoeker bij de juiste partij terechtgekomen is. Maar hoe schrijf je nu een goede tagline?

Piet Klerkx website zonder tagline

Hoe schrijf je nu een goede tagline?

Bij een tagline gaat het erom in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk te maken. Over je bedrijf welteverstaan. Kort, krachtig en vooral concreet. Het hoeft geen volzin te zijn, enkele losse woorden volstaan als dat jouw bedrijf omschrijft. Zolang je je maar realiseert dat het geen slogan moet zijn.

Wanneer meubelgigant Piet Klerkx onder zijn logo “De keuze is er reuze” zou zetten, wist je dan wat dit bedrijf te bieden heeft? “Alles voor je huis” zou ook nog wat te vaag zijn. Maar “Van meubels tot sanitair” zegt in 4 woorden wat het bedrijf te bieden heeft. Wanneer deze tekst onder of naast het logo of de naam van het bedrijf vermeld wordt, snapt de bezoeker van de website direct wat hij of zij hier kan vinden. En aangezien de bezoeker van je website binnen enkele seconden beslist of hij of zij op je website blijft, is een goede tagline dus van groot belang.

Letterzaken logo met tagline

Heb jij al een (goede) tagline op je website?

Nu ben ik benieuwd of jij al een goede tagline op je website hebt. Ook wanneer je zelf nog niet zo tevreden bent, deel ‘m gewoon. Misschien levert het je uiteindelijk de beste tagline op die je zelf nooit had kunnen bedenken! En jullie mogen ook schieten op mijn tagline. Na “Vergroot je bereik, vergroot je resultaat”, wat dus niets meer dan een slogan was, gebruikte ik een tijd lang “Webteksten met resultaat”. Niet onaardig, maar toch, dat ‘resultaat’ was nog niet concreet genoeg. Dus voer ik sinds kort de tagline “Meer omzet met sterke webteksten”. Heb jij nog geen (goede) tagline? Dan mag je aan de bak nu. De tagline kan voor duidelijkheid op je website zorgen en iteindelijk je omzet en conversie verhogen. En reken maar dat je die niet zomaar uit je mouw schudt. Dus sorry, maar je moet echt aan het werk!

Vermeld hieronder je bestaande of nieuwe tagline. Zullen we kijken of ik direct weet wat je doet?

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Herman Wieser

Door

Herman Wieser

op 6 June 2014

"Goed Nederlands in al uw teksten!" Nathan, leuk en belangrijk artikel. Dank! Is dit een beetje een 'tagline'?? Ben je dankbaar voor tips. Groet, Herman

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 6 June 2014

Ik vind 'm in basis goed Herman, maar als ik er dan kritischer naar kijk, vraag ik me af: wat doe jij dan precies? Aangezien ik in een nichemarkt van de tekstschrijversbranche zit, kan ik me voorstellen dat je corrigeert, redigeert en (her)schrijft. Maar dat staat er niet. Sterker nog, het zou alleen corrigeren en/of redigeren kunnen zijn. Op je site zie ik dat je precies doet wat ik als eerste denk. Maar dat zal je doelgroep waarschijnlijk niet uit jouw eerste tagline halen. Ik zou 'm als volgt onder het logo van TAALchecken plaatsen: corrigeert, redigeert en schrijft uw teksten. Duidelijk toch?

Herman Wieser

Door

Herman Wieser

op 6 June 2014

Dank voor je heldere reactie, Nathan. Voedsel voor Nadenken :-)

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 7 June 2014

Van iemand die meer taalpurist is dan ik, vind ik je reactie een groot compliment, waarvoor dank! :)

Joep

Door

Joep

op 6 June 2014

Ik ben op zoek naar een leuke met betrekking tot mijn Eredivisie website waarop ik dagelijks statistieken, nieuwsberichten, voorbeschouwingen, video's en links naar livestreams & ticketsverkopen plaats. Is iets van: 'Statistieken, voorbeschouwingen en nieuws van de Eredivisie!' Een goede tagline voor mijn site? Dan mis ik alleen nog drie type berichten te vermelden: livestreams, tickets en video's. Iemand nog ideeën?

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 7 June 2014

Op Google+ heb ik je vraag al beantwoord, wellicht dat iemand nog wil schieten of met een betere tagline komt? Mijn idee is in ieder geval: "Alles over de Eredivisie op één plek" Het geeft voor mij aan dat jij alles over de Eredivisie biedt, nieuws, informatie, uitslagen...

Freek Hogeboom

Door

Freek Hogeboom

op 6 June 2014

"Vergroot je klantenbestand" Goed artikel Nathan, zelf denk ik er nu ook over na aangezien ik het boek 'Verleiden op internet' aan het lezen ben. Ben benieuwd of jij nog toevoegingen en tips hebt!

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 7 June 2014

Goede voorzet Freek, maar het is nog half een slogan. Je vertelt niet hoe je het doet. Eerlijk gezegd is 'ie vergelijkbaar met mijn "Vergroot je bereik, vergroot je resultaat". Hoe dan? Ik zou er van maken: helpt ZZP'ers zelf betere sales en marketing te bedrijven. Dit is een schot voor de boeg Freek, maar er zit in ieder geval in wat je voor je klanten betekent én dat jij het niet voor ze uitvoert. Dat is dan in ieder geval duidelijk.

Freek Hogeboom

Door

Freek Hogeboom

op 9 June 2014

Goed punt Nathan! Ik ga er de komende week weer eens even over buigen :-)

Lambertine ter Haar

Door

Lambertine ter Haar

op 10 June 2014

Hoi Nathan, ik heb al een slogan in mijn logo staan: Studiecentrum Amersfoort, dé plek waar je kennis scoort. ik begrijp dat dit niet zegt waarmee je dan kennis scoort. Is een tagline meer iets in de trant van: "meer kennis met een computercursus of adminsistratieve opleiding" En waar plaats je die tagline dan op je website? Ben benieuwd naar je antwoord. gr Lambertine

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 10 June 2014

Hoi Lambertine, Dank voor je reactie. Wat je zelf al aangeeft: je gebruikt nu een slogan. Die zou bijvoorbeeld ook voor een bibliotheek kunnen gelden of een online kennisbank als Wikipedia. Zou je een tagline inzetten is "meer kennis met" eigenlijk al overbodig. Ik zie dat jullie MBO-opleidingen en -cursussen bieden, is dat vooral voor de regio Amersfoort? Dan zou "Dé MBO-opleider voor de regio Amersfoort" een idee zijn. Ik had iets eerder in het blog moeten melden waar je een tagline plaatst. Het staat er wel, maar wat "verborgen" in de tekst. Een tagline staat over het algemeen onder het logo, en soms rechts naast het logo. Het logo, dat gewoonlijk links bovenin je website staat, trekt als eerste de aandacht, dus wanneer je tagline daar direct onder (of eventueel naast) staat, is het daarmee direct duidelijk voor de bezoeker van je website wat hij/zij aan je heeft. Kun je hier mee verder?

Barbara Zijta

Door

Barbara Zijta

op 10 June 2014

Dank voor dit informatieve artikel. Soms vegeet ik ook om met andermans ogen naar mijn website te kijken en ga ik ervan uit dat het wel duidelijk is. "Voor balans in je ADHD-relatie", is mijn net bedachte tagline. Andere suggesties zijn zeer welkom. Hartelijke groet, Barbara

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 10 June 2014

Ik vind jouw tagline heel helder, maar op je site zie ik je ook iets melden over gezinnen. Ik zie daar staan "Begeleiding van gezinnen waarin ADHD voorkomt." Laat je de gezinnen los of ga je die straks ook meenemen in je tagline? Je eerste tagline kun je uiteraard direct online zetten, en dan ondertussen blijven nadenken hoe je 'm kunt verbeteren. Zoals ik al aangeef, heeft het bij mij ook enkele maanden en zelfs een slogan gekost... :-)

Barbara Zijta

Door

Barbara Zijta

op 11 June 2014

Ik laat de gezinnen inderdaad los, Nathan. Ik ga me in de toekomst alleen nog op ADHD-relaties richten en ben momenteel bezig mijn website teksten aan te passen. Ik zag jouw bericht dus precies op het goede moment :-)

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 11 June 2014

Duidelijk Barbara. In dat geval zou ik me nog wel afvragen of "balans" voor iedereen concreet genoeg is. Dat zou je eens kunnen navragen. Ook ik heb mijn tagline regelmatig gecheckt bij anderen. Gewoon doen dus. Is deze tagline goed genoeg, kun je 'm nog iets inkorten, waardoor hij wat mij betreft ook krachtiger wordt. Haal het woord "voor" weg, omdat de tagline liefst zo kort mogelijk is en het woord "voor" niet perse veel toevoegt. Een tagline hoeft ook geen volzin te zijn. Je krijgt dan "balans in je ADHD-relatie”. Ik vind 'm zo (zoals ik al zei) krachtiger. Echt iets van: dit doe ik. Punt. :-)

Barbara Zijta
Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 11 June 2014

Ik zie het. Nog één tip: maak 'm nog iets groter, zodat 'ie wat meer opvalt. Er staat nog wat witruimte tussen je logo en de tagline, waardoor deze iets inboet aan kracht. Verder helemaal top dat je er al zo mee aan de slag bent gegaan. Klopt mijn eerste zin ook gelijk :-)

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 10 June 2014

Gezien de reacties leeft dit onderwerp wel bij jullie. Vind je het waardevol, deel het dan, zodat andere ondernemers er ook wat aan hebben! :-)

Mike Nuijs

Door

Mike Nuijs

op 11 June 2014

Hoi Nathan, Goed artikel, het boeide mij echt wat je schreef. Nu vraag ik mij af, als je naan hebt waar men (deels) uit kan halen wat je doet, is een tagline dan niet dubbel. Ik heb nu dit: Naam: Uw Social Media Marketing Slogan: Leer vissen in de vijver van social media Wat adviseer jij mij? Alvast bedankt! Groet Mike

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 11 June 2014

Hoi Mike, Als je "Uw Social Media Marketing" als bedrijfsnaam hebt, is dat al duidelijk ja. Overigens is het wel zo dat we in Nederland spreken van "sociale media" (https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/social-media-sociale-media). De slogan vind ik wel heel speels als ik eerlijk ben en doet wat mij betreft niet recht aan de professionaliteit van zowel het bedrijf als het vak socialemediabeheer. Wel wekt de slogan de indruk dat je enkel trainingen geeft, terwijl ik dat op je site niet zo ervaar. Dus zou ik gaan voor "begeleiding, ondersteuning en trainingen in sociale media marketing" of iets van die strekking. Kun je hiermee verder?

Mike Nuijs

Door

Mike Nuijs

op 11 June 2014

Hoi Nathan, Ja hier kan ik zeker wat mee, heel erg bedankt. Ik ga even nadenken over de ideale combinatie van woorden. Ik laat je via G+ wel weten wat de tagline gaat worden. Groet Mike

ingrid scholte

Door

ingrid scholte

op 12 June 2014

Wat een leuk blog is dit, ik heb er ook een: Massage Praktijk Oase Een plaats voor rust, ontspanning en zelfonderzoek.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 12 June 2014

Dank je voor het compliment Ingrid. Voor jou geldt, net als voor mijn eerste "tagline", dat je hem zelf heel goed begrijpt, maar dat hij voor de nieuwe bezoeker geen richting geeft in wat jij concreet voor hem of haar kunt betekenen. Het eerste wat ik dacht is: "zelfonderzoek? als ik voor een massage kom, ga ik toch zelf niks doen? Als ik op jouw website kijk, zie ik dat je meer doet dan alleen massages. In je naam komt voor dat je je bezighoudt met massages, dus ik verwacht vooral ook dat. Echter, het is wel goed om dat te benadrukken of wellicht nog verder uit te diepen. Een idee: "massages - stoelmassages- massageworkshops" Dan weet ik concreter wat jij te bieden hebt. Ik heb ook nog wel wat andere tips voor je website, want ik zie dat je daar nog wel wat meer uit kunt halen :)

ingrid scholte

Door

ingrid scholte

op 12 June 2014

Dank je, voor de feedback, ik ga er mee aan de slag. En idd moet ik nog het een en ander aan de website veranderen.

rocco

Door

rocco

op 12 June 2014

"Moved by Movement" Wat doe ik????? groetjes rocco

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 13 June 2014

Iets met bewegen denk ik Rocco. Maar dit is eerlijk gezegd dus weer typisch een slogan en geen tagline. "Moved by" heeft iets met emoties te maken voor mijn gevoel en "movement" is beweging. Dat kan sport zijn, dat kan iets met bewegend beeld zijn... (stiekem heb ik al even op je site gekeken ;-) ) Heel eenvoudig, de belangrijkste vraag is: - Wat doe je? Daarna kun je daar dieper op ingaan door de volgende vragen te beantwoorden: - Voor wie? - Hoe onderscheid jij je? Stel dat ik op mijn site zou hebben staan: "zorgt dat jouw website converteert", is dat dan duidelijk? Of is "meer omzet voor ZZP'ers door sterke webteksten" duidelijker?

Gerda Haagen

Door

Gerda Haagen

op 16 June 2014

Goedemorgen Nathan, Na alle voorgaande reacties durf ik bijna niet meer. Maar aangezien ik serieus loop te denken (en googlen) over de vorm en inhoud van onze website, waag ik toch de sprong. Ik kan er alleen maar wijzer van worden. Groet, Gerda

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 16 June 2014

Hallo Gerda, Leuk dat je reageert! Hoezo zou je niet durven? Ik mag toch hopen dat mijn reacties niet erg negatief waren naar anderen? Mijn insteek is vooral om mensen zelf te laten nadenken om zo zelf in te zien of hun tagline duidelijk is. Je kunt er alleen maar mee winnen. En niet alleen jij: ook je (potentiële) klanten hebben er belang bij dat het direct duidelijk is wat ze aan je hebben wanneer ze op je website komen. Dus: help je klant door meer duidelijkheid te geven. In het ergste geval raak je bezoekers kwijt die direct doorhebben dat ze niet bij jou moeten zijn :-)

Jacoline Steegstra

Door

Jacoline Steegstra

op 19 June 2014

Wow, wat een inzicht. Ik vrees dat die van mij toch meer eens slogan is dan een tagline, maar ik hoor graag je reactie. Huwelijkstrainer. Tagline: Zeg JA tegen een inspirerend huwelijk.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 19 June 2014

Dank voor je compliment Jacoline. Jou inzicht(en) geven is precies waarom ik blogs publiceer. Je geeft het heel goed aan, jij gebruikt nu nog een slogan. Dus jij gaat aan het werk nu, denk ik :-) . De naam van je bedrijf is al aan interpretatie onderhevig; huwelijk kan het in het huwelijk treden zijn, maar ook een bestaand huwelijk. Wat train je dan? Kortom: geef antwoord op de vraag die je bezoeker stelt: waarvoor moet ik bij jou zijn? En vooral: wat kun jij daarin concreet voor mij betekenen? Volgens mij kom je daar in je tekst op de homepage al op, en valt het samen te vatten als: Voorkom scheiding, verbeter je huwelijk. Let wel, dit is een eerste voorzet, even heel snel gebaseerd op de eerste informatie die ik op je homepage gefilterd heb. Zoals ik al aangeef in mijn blog is een tagline niet zomaar ineens bedacht. Je bedenkt wat en blijft eraan werken, schaven, schrappen et cetera, totdat je iets hebt waarvan je merkt dat het helemaal past. Kun je hier wat mee?

Gabriela van Gemert

Door

Gabriela van Gemert

op 19 June 2014

Beste Nathan, Jij reageerde op onze linkedin update dus ik ben je blog gaan doornemen. Ik snap je punt. Maar wij hebben 4 taglines met fotos er op staan en eronder zie je ook direct waar we voor staan. Echter , jij reageert niet voor niets dus trigger je me zeker… Waarvoor dank! of moeten we het zoeken in "meer resultaat in samenwerking, organisatie en maatschappij?.. of mis je het voor wie? Suggesties?

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 20 June 2014

Dank voor de reactie Gabriela en fijn dat je hiervoor openstaat. Eerlijk gezegd vind ik de informatie bij de 4 foto's niet allemaal even helder. Wat is "maatschappelijk resultaat"? Wat voor "transformatie" realiseren jullie? Even wat eerste vragen die de zinnen waar je op doelt bij mij persoonlijk losmaken. Komt net een van de zinnen voorbij die ik niet begrijp of waar ik niks mee kan, ben ik weg. Sterker nog, ik liet de site even zien aan iemand, vroeg wat jullie deden en de eerste reactie was "iets met vlinders, onderzoek of zo? In Wageningen?". Zo zie je dat de eerste indruk direct duidelijkheid moet bieden. De tagline onder het logo of de bedrijfsnaam moet direct duidelijk maken wat je te bieden hebt. Zo snapt de bezoeker direct wat je doet. Het is beter om dat direct te doen dan iemand de 4 slides te moeten laten afwachten. Aangezien bezoekers binnen luttele seconden beslissen of ze op je website blijven of niet, moet direct duidelijk worden wat ze op je site kunnen vinden. Bij “meer resultaat in samenwerking, organisatie en maatschappij" mis ik vooral het "hoe" en is "meer resultaat" weinig concreet. Hoezo "organisatie en maatschappij"? Zijn jullie een maatschappelijke organisatie? Hoe kunnen jullie iets voor "de maatschappij" betekenen? Ik begrijp dat ik heel kritisch overkom, maar pas na wat onderzoek op jullie site kom ik er achter dat jullie je (als ik het tenminste goed begrijp) bezighouden met het ontwikkelen van personeel en organisaties en met verandermanagement, klopt dat?

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 3 July 2014

Ik vind 'm al aardig sterk, hoewel je kritisch kunt zijn op "effectieve" (is dat meetbaar te maken, aan te tonen?), maar vooral op "oplossing". Hoe dan? Heb je boekjes, video's, behandelingen? In je reactie hier geef je al aan dat je dat in 1 behandeling doet. Waarom niet "Angst en stress weg in 1 behandeling"? Netjes in de voor mij geldende maximum van 8 woorden, met vooral korte woorden, en wat mij betreft in één keer duidelijk. Ik ben benieuwd wat ji jhiervan vindt :-)

Mark Biemans

Door

Mark Biemans

op 3 July 2014

De vorige was: "In 1 behandeling van angst verlost" Oplossing is hier eigenlijk dubbel: Het is enerzijds de oplossing van een probleem, maar anderzijds is het echt vergelijkbaar met verdwijnen, oplossen, als sneeuw voor de zon. Iemand komt binnen met angst voor de tandarts bijvoorbeeld, ik behandel ze d.m.v. de Paradigma Therapie, en ze gaan naar huis zonder die angst voor de tandarts. De angst is verdwenen omdat ik het paradigma verwijderd heb. Paradigmas "Oplossing voor angst of stress in 1 behandeling." Paradigmas "Angst en stress oplossing in 1 behandeling." (Yes!) (Zet je wel of niet 'n punt achter de tagline?) We zitten heel dicht bij elkaar nu. Your votes please.. De site staat er pas net op zoals hij er nu uit ziet. En is nog zeker niet af. Ben er nagenoeg al dagen de hele dag mee bezig. Zo direkt weer nieuwe pagina's erbij. Geen reacties tot op heden...

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 3 July 2014

Ik zou kiezen voor je tweede, die komt op mij het meest concreet over. Als ik er goed over nadenk vooral omdat je de problemen die je oplost als eerste benoemt. Wanneer je de problemen direct benoemt, triggert dat degenen die het aangaat. Pas dan komt wat je aanbiedt: de oplossing in 1 behandeling. En de punt mag je weglaten, een tagline hoeft geen grammaticaal hoogstandje te zijn. Dus het hoeft geen volzin te zijn en.of beëindigd te worden met een punt. Zo was ik vandaag bij een café-restaurant annex vergader- en trouwlocatie, die zouden (even zo uit de losse pols) gewoon lunchen - dineren- vergaderen - trouwen kunnen gebruiken. Direct duidelijk wanneer je al ziet dat ze een café-restaurant zijn toch?

Mark Biemans

Door

Mark Biemans

op 3 July 2014

Dank je wel Nathan! Je hebt me een stuk verder gebracht. Inmiddels staat hij op de homepage. Moet nog wel wat aan de layout doen. Als ik iets voor je kan doen, laat het me weten.

M. Biemans

Door

M. Biemans

op 17 February 2015

Angst? Er is nu Therapie die je angst in 1 keer oplost. Iets te lang maar ik wou perse de woorden "Angst" en "Therapie" er in hebben. + de 4 U's er in verwerken. Kan beter, maar voor nu OK. Wat denk je?

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 18 February 2015

Ik ken "de 4 u's" niet? Je hoeft geen volzinnen te gebruiken, dus inkorten kan ook. Daarnaast gebruik je 2x het woord "angst". Kort en krachtig: "therapie die je angst in 1x oplost" of "angst in 1x opgelost". Je hoeft niet per se uit te leggen hoe je het doet, maar wel wát je doet.

Marja Best

Door

Marja Best

op 4 July 2014

Hallo Nathan, het blijft moeilijk dat verschil tussen slogan en tagline. Als beletteraar gebruik ik voor mijn bedrijf "Alfalet maakt graag reclame voor anderen" naast de bedrijfsnaam Alfalet Belettering. Hoe kan ik duidelijk maken dat ik niet in het advertentiewerk zit? Goed om te lezen dat veel mensen hier mee worstelen, zelfs de grote bedrijven. groet, Marja

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 5 July 2014

Hallo Marja, Je geeft zelf eigenlijk al aan dat je je realiseert dat je nu een slogan gebruikt. Als ik jullie (overigens nogal beperkte) website bekijk, zie ik dat jullie een behoorlijk breed scala aan promotionele diensten en producten leveren. Ik zie het niet heel makkelijk gevangen in enkele woorden, maar zal me er even aan wagen: Belettering van voertuigen, ramen en borden Of: Bedrijfsbelettering en promomaterialen Eerlijk gezegd vind ik de breedte van jullie assortiment het wel een heel stuk moeilijker maken. Kun je hier wat mee? Wellicht iets om zelf verder op te broeden om straks met een ijzersterke eigen tagline te komen?

Jenny Kuipers

Door

Jenny Kuipers

op 22 September 2014

Hallo Nathan, Ik wil graag ook nog even reageren en je mening horen. Ik heb als slogan: met aandacht meer omzet. Nu zit ik aan de volgende Tagline te denken: "Helpt ondernemers aan meer omzet door gastvrijheid" maar eerlijk gezegd vind ik hem zelf iets te lang. Iemand ideeën? Met hartelijke groet, Jenny Kuipers

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 23 September 2014

Hoi Jenny, "Helpt ondernemers aan meer omzet door gastvrijheid” is inderdaad wat lang. het (voor mij) maximum aantal woorden, maar vooral ook een aantal lange woorden. Daarbij stel ik me vooral direct de vraag: wat voor ondernemers? Bij gastvrijheid denk ik aan horeca en retail, dus wellicht dat wat duidelijker maken? Ik kan je website op het moment niet openen, dus even uit de losse pols, met enkele aannames: "Meer winkelomzet door gastvrije medewerkers" "Brengt gastvrijheid in horeca voor meer omzet" Kun je hier zelf verder op borduren? :)

Jenny Kuipers

Door

Jenny Kuipers

op 24 September 2014

Dankjewel Nathan, Mijn website is nog niet online, ben druk bezig alles op poten te zetten nu. Ik richt me in eerste instantie op de horeca, maar gastvrijheid is inderdaad op meer branches van toepassing. Daarom wilde ik het woord "horeca" eigenlijk niet benoemen. Begrijp ik je goed dat ik dat juist wel moet benoemen? Meer omzet door gastvrije medewerkers is een mooie, daar ga ik even mee verder! Bedankt.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 9 November 2014

Hallo Jenny, Excuses voor de late reactie op jouw reactie. Ik zou 'horeca' nu zeker wel meenemen. Als je daar nu de focus op hebt, mag je dat ook laten zien. Het is krachtig en zal je doelgroep directer aanspreken. Wanneer klanten uit andere branches geïnteresseerd raken, zullen ze vast niet schromen om je te benaderen of je ook wat voor hun vakgebied kunt betekenen :-)

Natasja

Door

Natasja

op 7 November 2014

Hallo Nathan, Via een zoektocht over wél of géén adwords campagne via DTG kwam ik op jouw site!En na even doorklikken las ik bovenstaand blog. Fijn dat je de informatie zo helder weergeeft, het zet direct aan het denken. Vandaar ook mijn bericht met daarin onze 'tagline', die inmiddels al vaak is aangepast omdat we het zelf nét niet goed kunnen samenvatten. Lastig omdat we aanbod hebben voor diverse doelgroepen en het dus voor iedereen toepasbaar moet zijn. Graag zien we jouw advies/mening tegemoet! 'Bijzondere workshops en inspirerende activiteiten'

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 9 November 2014

Hallo Natasja, Leuk dat je reageert. En eerlijk gezegd vind ik het van iedereen dapper om de tagline hier te plaatsen. Wat de tagline ‘Bijzondere workshops en inspirerende activiteiten’ betreft: dat kan wat mij betreft concreter. Woorden als "bijzonder" en "inspirerend" zijn persoonlijk, meningen. Kun je dat werkelijk waarmaken voor iedereen? Het zegt verder weinig over wat voor soort workshops je biedt. Zijn het kookworkshops, workshops breien of muziekworkshops? Zijn ze bestemd voor individuen of groepen, zakelijk of (ook) voor privégelegenheden als familiebijeenkomsten of verjaardagsfeesten? Je ziet het, de tagline roept nog te veel vragen op. Overigens is het ook te adviseren om de tagline boven het menu van je website te plaatsen. De tagline is als het ware een aanvulling op je logo en bedrijfsnaam en hoort daarom ook daarbij in de buurt te staan. Liefst onder het logo, maar ernaast is ook prima. Kun je hiermee verder? :)

M. Biemans

Door

M. Biemans

op 9 February 2015

Hallo Nathan, Ik ben een nieuwe site aan het bouwen, http://www.biemans-angst-therapie.nl nu dus met de zoekwoorden in de domeinnaam. "Van Angst naar Ontspannen in 1 Behandeling" als tagline voor de homepage. Andere pagina's ga ik andere taglines geven. Groeten, Mark

M. Biemans

Door

M. Biemans

op 9 February 2015

Sorry, ik doe iets fout met die HTML-tags..

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 13 February 2015

Hoi Mark, De HTML tags heb ik verwijderd, zo ziet het er beter uit :-) Knap als je voor iedere pagina een tagline kan verzinnen. Ik zou het overigens niet doen, maar het is uiteraard aan jou. De tagline gaat over jou en/of je bedrijf en geldt dus voor alle pagina's, websitebreed. Zou je per pagina iets willen bedenken, zou ik die eerder als prikkelende kop voor een alinea uit je tekst gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat dit mensen namelijk aanzet tot doorlezen. Zeker als je een echt goede zin weet te bedenken. Succes!

M. Biemans

Door

M. Biemans

op 22 February 2015

Hoi Nathan, Zoals je zegt, een tagline per pagina zal niet echt lukken. Voor de homepage zit ik nog te dubben: “Van Angst naar Ontspannen in 1 Behandeling” “Angst en stress weg in 1 behandeling” “Oplossing voor angst of stress in 1 behandeling.” “Angst en stress oplossing in 1 behandeling.” “therapie die je angst in 1x oplost" “angst in 1x opgelost” Nu ze zo onder elkaar staan blijf er 1 over uit dit rijtje en komt er nog 1 bij: “Van Angst naar Ontspannen in 1 Behandeling” en "Oplossing voor angst in 1 behandeling" Tjonge, nu denk ik weer dat het zoekwoord 'therapie' ontbreekt... ofwel “therapie die je angst in 1x oplost" moet het maar worden. “Therapie die je angst in 1 keer oplost" zonder x. Als je "stan lenssen 4u" in Google zet vind je een aantal artikelen hierover. Het is niet voor taglines bedoeld. Ik gebruik het o.a. voor Twitter. Groeten en bedankt Nathan. Het was jouw idee. Mark

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 23 February 2015

Wat ik vooral zo mooi vind is hoe je hier dus kunt zien hoe het proces gaat. Er liggen wat ideeën, je wikt en weegt, schrijft en schrapt en dan ben je er vaak nóg niet. Je blijft continu bezig met je tagline en die kan nu goed zijn voor je, maar volgend jaar weer aan wijziging toe zijn. Zo te zien heb je 'm nu wel, en anders ligt er nu een basis die nog wat aangescherpt gaat worden. De 4 u's vat ik nu en is op zijn minst deels ook van toepassing op je tagline. Als je maar zo veel mogelijk van deze elementen in je tagline kunt krijgen, zit je behoorlijk goed naar mijn mening. Zeker useful en ultra-specific zijn wat mij betreft relevant.

R. Moonen

Door

R. Moonen

op 10 June 2015

Hallo Nathan, we hebben een nieuwe webshop op het gebied van beveiliging. Met name producten om dingen en dierbaren via WiFi of Sim kaart te beveiligen. Nadenkend over een tagline kwam ik op de volgende : Op afstand het beste beveiligd. Met name omdat "het beste" ook op dingen kan slaan die mensen dierbaar zijn. Ben benieuwd of iedereen de link snapt naar wat wij doen. http://www.gsm-secure.nl/

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 10 June 2015

Eerlijk? Als jij zelf al zegt "Ben benieuwd of iedereen de link snapt naar wat wij doen", denk ik dat je zelf de conclusie al hebt getrokken dat het niet 100% duidelijk en concreet is. En dat je de dubbele betekenis van "het beste" moet toelichten, maakt het ook geen sterk verhaal. Niet dat ik het een gekke of slechte gedachte vind hoor, maar als tagline gaat het dan dus niet werken. Want wat zegt het werkelijk over wat jullie doen? Want dat is waar het om gaat.

René Moonen

Door

René Moonen

op 11 June 2015

Bedankt voor je eerlijke antwoord. Het is inderdaad dan niet zo eenvoudig om met iets goeds te komen. We hebben dus producten om dingen op afstand te beveiligen. Zou dan zoiets als "uw dierbaarste bezit goed beveiligd" beter zijn. Persoonlijk vind ik dat te lang, maar het beschrijft wel meer wat we doen.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 11 June 2015

Altijd een eerlijk antwoord René :-) Met je nieuwe voorstel kom je op 5 woorden, netjes. Wellicht kun je "goed" nog weglaten, want beveiligen is beveiligen toch? Maakt het ook krachtiger: "Uw dierbare bezit goed beveiligd". Als dat is wat ik wil, heb je me en kijk ik de verder op je webshop.

I. Brakman

Door

I. Brakman

op 12 March 2016

Hallo Nathan, ik start een bedrijf in het begeleiden en coachen van vrouwen. Van onzeker naar zelfzeker. De naam van mijn bedrijf is Blossom. Voor mijn tagline denk ik aan: Unfold your life.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 2 March 2017

Omdat ik geen meldingen krijg van reacties, zie ik dit nu pas. "Unfold your life" is wat mij betreft vergelijkbaar met "Just do it". Zonder meer informatie zegt het niks. In ieder geval niets over wat je echt doet.

Bernardi Noordman

Door

Bernardi Noordman

op 22 February 2017

Hoi Nathan, Ik heb nog geen echte tagline voor mijn oefentherapie Veendam site. Ik zit te denken aan Actieve behandeling bij lichamelijke klachten (of therapie ipv behandeling) Dit dekt niet de hele lading, maar wel een groot deel. Wat vind je er van? Groetjes Bernardi

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 2 March 2017

Hoi Bernardi, De enige vraag die telt bij een tagline is: is het zonder bedrijfsnaam duidelijk wat je doet? In jouw geval zou ik me afvragen: wat voor behandeling of therapie? En: wat is actief? Kijk of je in een paar woorden kunt vatten wat je precies doet, eventueel met wat het oplevert en/of wat de doelgroep is. Bijvoorbeeld "Oefentherapie voor betere beweeglijkheid en minder pijn". Kun je hier mee verder?

Abigaël Raben

Door

Abigaël Raben

op 5 March 2017

Hoi Nathan, Leuke blog! Bedankt voor de info! Zonder te vertellen welke shop ik heb ;-) zat ik te denken aan de volgende taglines: "de leukste servieswinkel van Nederland" of "alles voor bij u op tafel" (de leukste kan ook vervangen worden voor de gezelligste of mooiste) Wat is je eerste indruk? Gr Abigaël

René Fransen

Door

René Fransen

op 9 March 2017

Onze tagline is eigenlijk hetzelfde als de slogan: Basic Hondenschool in Alphen aan den Rijn: de leukste, de béste !

Roos Zwager

Door

Roos Zwager

op 15 April 2017

Wat vind je van onze tagline? 'Rustieke appartementen in een authentieke boerderij in Umbrië voor natuur- en cultuurliefhebbers bij Nederlandse eigenaren' Alvast heel erg bedankt als je je mening wilt geven. Ik ben bezig een nieuwe site te ontwikkelen. Op de oude site had ik alleen 'Vakantieappartementen in een rustieke boerderij in Umbrië' Hartelijke groeten, Roos

Peer Froehling

Door

Peer Froehling

op 16 April 2017

Niet alleen op de website, ook op bussiness card, alle drukwerk, rapporten etc.: logo HollandPatentSearch + tagline (tweetalig) "octrooi-informatie op maat / tailor-made patent information", zie http://www.hollandpatentsearch.com https://uploads.disquscdn.com/images/b0ac577b2339fd54a8104d6b3a8f6f7416e9c882e6a7d7779a9f4a8496af21e5.jpg

Coleta van Bekhoven

Door

Coleta van Bekhoven

op 19 October 2017

Een romantisch uitje in de Escaperoom voor de liefde Wel of niet een . achter de tagline? Mag ik u vragen wat het verschil daarin is? Met plezier Coleta namens Altijd Blijven Spelen

Coleta van Bekhoven

Door

Coleta van Bekhoven

op 19 October 2017

Een romantisch uitje in de escaperoom voor de liefde Wel of niet een . achter de tagline? Kunt u me vertellen wat het beste is en waarom? Met plezier Coleta namens Altijd Blijven Spelen

Jeanet Verbij

Door

Jeanet Verbij

op 8 January 2018

Mooie leerzame blog : Dit is mijn tagline misschien haha : Verbind het gezin als geen enkel ander spel. Mijn man heeft deze : Opvoeden is geen spelletje. Voordat we ruzie krijgen, zou het fijn zijn het door een professional te laten keuren haha . Website is : www.workthatout.nl Alvast bedankt. Liefs Jeanet

Remke

Door

Remke

op 13 April 2019

Dank je wel voor het schrijven van je blog. Ik bouw an het fundament van mijn praktijk en ben benieuwd naar je reactie op mijn bedrijfsnaam en tagline: Maak je toekomst mooi Verder leven met onverklaarbare kinderloosheid Ik ontvang graag je reactie. Hartelijke groet, Remke Perk-Jansen

Linsey

Door

Linsey

op 19 April 2019

Bedankt voor de informatieve blog! Ik ga een webshop beginnen in milieubewuste artikelen, die gemaakt zijn van bamboe, hout, rvs etc. Het assortiment is breed, van bamboe zonnebrillen tot rvs thermosflessen. De huidige tagline is 'Milieubewust modieus'. Ik ben enorm benieuwd wat je ervan vindt en wat jij voorstelt. Alvast bedankt voor je tijd :)

Maurice

Door

Maurice

op 19 July 2019

Hoi, Ik weet niet of je hier nog op gaat reageren maar ik doe een poging: Slogan is: Let Carma do the job Tagline daar onder: Kalknagel genezen. Gegarandeerd!

Kristel

Door

Kristel

op 26 July 2019

Ik doe ook even een poging. Bedrijfsnaam is Eylo Telecom Tagline is Magic in communication

Reactie plaatsen