arrow_drop_up arrow_drop_down
17 juni 2019 

Waarom een tekstschrijver geen SEO teksten moet schrijven

Het is een waar fenomeen: ‘SEO teksten’. Een SEO geoptimaliseerde tekst die ervoor gaat zorgen dat je op nummer één in de zoekmachine komt. Een tekst die google zo om de tuin weet te leiden dat je binnen no-time honderden bezoekers op je pagina hebt. En iedereen heeft het zo onder de knie. Volg een eenvoudige cursus “teksten voor google” en je scoort gegarandeerd beter dan de concurrent. Geen gezeik, iedereen rijk.

Aan alle tekstschrijvers: Het is tijd om afscheid te nemen van deze waanzin. SEO teksten bestaan niet! In dit artikel bespreek ik 3 redenen waarom een tekstschrijver geen SEO teksten moet schrijven.

SEO-lezer

1. Schrijven doe je voor de lezer, niet voor de zoekmachine

De belangrijkste regel voor het schrijven van een tekst: Schrijf voor je lezer, niet voor de zoekmachine. Deze regel wordt door Google zelf benoemd als eerste basisprincipe in de Google Webmaster Guidelines:

“Make pages primarily for users, not for search engines.”

Er bestaan namelijk geen perfecte regels voor het schrijven van een tekst. Elke tekst is anders. Hoe een tekst eruit moet komen te zien hangt onder andere af van het onderwerp, de doelgroep, het doel van de tekst en waar de tekst wordt gepubliceerd. Een tekst moet aan de verwachtingen van de lezer voldoen. Het doel is een tevreden lezer, niet een plekje hoog in de zoekmachines.

Er wordt vaak gesuggereerd dat er iets bestaat als “de perfecte SEO tekst” waarmee je gegarandeerd gaat scoren in de zoekmachines. Met het toepassen van een aantal trucjes zoals een bepaalde lengte van je artikel en het gebruiken van een exact aantal keywords, titels of alinea’s zou jij je website zo naar de top kunnen loodsen. Niets is minder waar. Er bestaat geen vast stramien waarin elke tekst van de wereld aan zou moet voldoen. Je artikel inrichten speciaal voor google heeft dus totaal geen nut. Google is intelligent genoeg om te begrijpen dat er maar één trucje werkt: een tevreden lezer!

google-bezoeker

2. Google is niet om de tuin te leiden

De algoritmes van een zoekmachine als Google zijn enorm intelligent en gecompliceerd. Er zijn duizenden factoren die bepalen of je website hoog komt in de resultaten. Door de jaren heen zijn deze algoritmes zover ontwikkeld dat ze de beste resultaten kunnen tonen op basis van onder andere relevantie, kwaliteit, geografie en autoriteit. Het gaat hierbij dus om veel meer dan een paar regeltjes waaraan een tekstschrijver zich moet houden.

Op het moment dat jouw artikel wordt bekeken door google hebben ze precies door of je het artikel hebt geschreven voor de lezer, of voor de zoekmachine. Het heeft dus totaal geen zin om je artikel vol te stoppen met een aantal gouden SEO snufjes. Teksten en titels volstoppen met keywords werkt zelfs averechts. Daarnaast is het onzin om een exact aantal woorden aan te houden voor je teksten of alinea’s. Afhankelijk van het onderwerp en de doelgroep is de opbouw en lengte van elke tekst uniek. Dit bepaal je niet aan de hand van een aantal SEO regels.

Ook Google zelf geeft een tip over het gebruik van de zogenoemde SEO trucs. In de Google webmaster Guidelines staat het volgende:

“Avoid tricks intended to improve search engine rankings.”

Oftewel: vermijd trucs om de positie in zoekmachines te verbeteren.

webteksten-leesbaarheid

3. Leesbaarheid

Een belangrijke eigenschap van een online tekst is een goede leesbaarheid. Veel van de SEO tips die je online kunt vinden gaan over het optimaliseren van teksten, alinea’s en titels. Vaak gaan deze SEO aanpassingen ten koste van de leesbaarheid van je tekst.

Lengte van de tekst
Schuif de SEO regels over de lengte van je tekst in de prullenbak. Bedenk wat je artikel uniek, waardevol en boeiend maakt. Een tekst van 3000 woorden tegenover 1000 woorden klinkt aantrekkelijk voor de zoekmachine, maar als het na 1000 woorden al niet meer boeiend is, dan voegt het ook niets toe voor de lezer. In dat geval zullen die laatste 2000 woorden je ook niet helpen om te scoren in de zoekmachine.

Keyword stuffing
Titels en teksten worden veelal volgestopt met keywords om maar zo hoog mogelijk te scoren in de zoekmachines. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd. Dit gebeurt voornamelijk bij titels. Volgens veel SEO tips is dit de gouden tip om te scoren in google. In de realiteit werkt het vaak averechts en helpt het jou en je lezer niet veel verder.

Daarom hameren we opnieuw op de meest eenvoudige keuze: Kies voor je lezer. Het gebruik maken van duidelijke headings (h1,h2 etc) is absoluut aan te raden maar hou hier altijd de wens van de lezer in gedachte. Kies voor een titel welke fijn leest boven een veel te lange titel vol met keywords.

Een voorbeeldje uit eigen werk; Met de site datingsitekiezen.nl schrijven we veel over datingapps waaronder ook Tinder. Op het zoekwoord “Nadelen tinder” staan we al maandenlang op nummer één. Dit terwijl het woordje nadelen maar zelden voorkomt in het artikel. Het is zoals we dat noemen natuurlijk geschreven.

voorbeeld-seo-tekst

Het artikel is geschreven voor de lezer en niet voor de zoekmachine. Het algoritme van Google beslist dat dit het meest relevante artikel is voor de bezoeker.

Over de schrijver
Jeroen Wijnja is vanaf april 2010 actief als internet ondernemer. Houdt zich dagelijks bezig met affiliate marketing, SEO, WordPress en webontwikkeling. Samen met zijn compagnon heeft hij diverse succesvolle affiliate websites opgezet zoals onder andere dik.nl en datingsitekiezen.nl. Andere interesses: voetbal, surfen & cryptocurrencies.
Henk Hofstra

Door

Henk Hofstra

op 20 June 2019

Goed artikel! Ik houd per artikel wel aan specifiek onderwerp aan en gebruik synoniemen, maar schrijf niet volgens zogenaamde seo richtlijnen.

Ivar

Door

Ivar

op 26 June 2019

Teksten zijn ons ook vaker bijna onleesbaar (ongegeneerd) aangeboden door tekstschrijvers. Spelfouten, ontbrekende woorden etc., maar wel volgens de SEO 'regels' opgebouwd. Die gingen uiteraard niet online. Bedankt voor de bevestiging!

Rutger Steenbergen

Door

Rutger Steenbergen

op 1 July 2019

Je doet zelf een aantal aannames. En zegt vervolgens dat ze nergens op slaan. Wie zegt dat SEO-schrijven anno 2019 nog draait om trucjes en om de tuin leiden? Anderzijds zijn er genoeg signalen die je een zoekmachine wel kunt geven waardoor je eerder goed rankt. En waar je je voordeel mee kunt doen als tekstschrijver. Kwaliteit is er trouwens ook een signaal. In je inleiding lees ik: waarom een tekstschrijver geen SEO teksten moeten.... Het is moet en niet moeten. Het is SEO-schrijven en niet SEO schrijven. En je geeft in het stuk maar 3 redenen, in plaats van de 5 die je benoemt. Maar dit even terzijde 😊 Voor de rest ben ik het wel een heel eind met je eens. Als je bedoelt dat je altijd op de eerste plaats moet schrijven voor lezers en niet voor zoekmachines. Maar de stelling dat SEO-schrijven onzin is klopt echt niet.

Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 2 July 2019

Dank voor je oplettendheid mbt de inleiding. Ik heb het foutje rechtgebreid.

Ivan

Door

Ivan

op 17 July 2019

Interessant artikel, maar dan kunnen we dus stellen dat SEO-schrijven gericht is op de gebruiker want dat zorgt voor een hogere vindbaarheid. SEO-schrijven blijft bestaan echter hoe er geschreven wordt veranderd

Calvin

Door

Calvin

op 31 July 2019

Interessant artikel en hoewel er een kern van waarheid in zit ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik geloof ook niet dat jullie puur en alleen voor de lezer schrijven en de SEO trucjes/richtlijnen links laten liggen. Voor het beste resultaat en de meeste traffic zul je je toch echt aan een groot deel van die betreffende richtlijnen moeten houden.

Gitana

Door

Gitana

op 3 August 2019

Interessant artikel. Volgens mij is hét recept een combinatie van natuurlijk schrijven en normaal gebruik van keywords de beste methode om goede SEO-tekste te schrijven. Ik denk dat een beetje goede tekstschrijver hier prima mee uit de voeten kan.

marianne

Door

marianne

op 19 November 2019

Een erg goed onderbouwt artikel dat een aantal kritische punten en verschillen tussen een blog en seo schrijver goed weergeeft. Bedankt voor deze blog.

Hans van Dijk

Door

Hans van Dijk

op 10 December 2019

Dit artikel komt op het juiste moment. Wij waren net bezig met blogs schrijven gefocust op onze productnamen. Door dit artikel zien wij nu in dat dit tot minder resultaat leidt dan gedacht.

Reactie plaatsen