arrow_drop_up arrow_drop_down
3 juni 2019 

Wat voor microcopy zet je op je knoppie?

Mijn moeder boog zich over de wieg. Haar eerste kleinzoon liep rood aan van het krijsen. Ze knikte voldaan: ‘Een eigen willetje.’

Vóór je kinderen krijgt, denk je dat een ouder heel wat kan kneden aan hun persoonlijkheid. Zodra je ze hebt, weet je wel beter.

Met je eigen persoonlijkheid is het al net zo. In plaats van je te voegen naar wat iedereen van je schijnt te verwachten, kun je er maar beter rond voor uit komen.

Dit ben ik. Zo schrijf ik

Mensen vragen weleens: wat maakt goede webteksten nou echt goed? Het antwoord is simpel: persoonlijkheid.

Nee, niet: tone of voice. Dat is een verzinsel van grote bedrijven, die copywriters in dienst nemen om te spelen dat ze een mens zijn.

Als zelfstandige en als klein bedrijf heb je het veel makkelijker. Je bent gewoon écht jezelf. Overal op je website. Op je homepage, in je blog, en dus óók op je knoppen.

knoppen personaliseren

Zodra je ophoudt met faken kun je gewoon gastvrij zijn

Je zorgt dat je lezer een goede tijd heeft op je site. En jij zelf ook. Dus je doet wat je thuis ook doet: je zorgt dat je er plezier in hebt. Je maakt grapjes. Je schrijft zoals je praat. Het gevolg: jij bent relaxed en je lezer is relaxed. Je bent al bíjna goede vrienden.

En wat je op je buttons zet, heeft dezelfde toon als de rest van je site.

button tekst

Hoe ziet dat er dan uit?

De tekst op buttons moet aan drie eisen voldoen:

  1. hij moet duidelijk zijn: wat gebeurt er als je lezer klikt?
  2. hij moet verwoorden wat je lezer denkt.
  3. hij moet je lezer nudgen – kom op, klik nou maar. En nudgen doe je het allerbest met humor.

Dus voor het downloaden van een weggever kun je schrijven:

Download het e-boek

download ebook knop

Maar je lezer gaat pas grinniken als je schrijft:

Vooruit dan, kom maar door met dat e-boek

welke tekst zet je op je button

of:

Okee. Als jij belooft dat het de moeite waard is, dat e-boek

grappige button tekst

Dus: je schrijft wat je lezer écht denkt. In gewone taal. Dat is zo ongebruikelijk dat hij er om moet lachen.

Waarom werkt humor zo goed?

Omdat het verbroedert. En omdat het je lezer een betere bui geeft. Niks is zo aanstekelijk als levenslust.

En er eerlijk voor uitkomen dat je een eigen willetje hebt.

Over de schrijver
Delicate as a hand grenade. Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen. Blogt as we speak aan een boek over stijl.
Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 3 June 2019

Dank weer voor je leuke blog! Over een onderwerp waar de meningen over verdeeld zijn... ik denk dat ik -in het geval van een knop- de voorkeur geef aan saaie, humorloze copy :) Wel zo duidelijk! Voor grappen en grollen is nog genoeg plek op de rest van de pagina, denk ik dan. Alleen jij krijgt het voor elkaar om internetmarketing hilarisch te maken Kitty...

Kitty Kilian

Door

Kitty Kilian

op 7 June 2019

Nee joh. Cool Blue kan het, Mailchimp kan het, en elke copywriter doet het. Het werkt.

Bilal

Door

Bilal

op 10 June 2019

Leuk blogstuk! Je ziet dat goede copywriting tot aan de knoppen toe nodig is. Een mooie tekst zoals Kitty die omschrijft is inderdaad nog even een steuntje in de rug. Mensen zijn nou eenmaal meer bereid om verder te gaan in een goede bui. Net alsof je een hilarisch stuk (strip) leest online en vervolgens in je goede bui staat er aan het eind een knop met: Gevallen van je stoel van het lachen? Ga naar het volgende stuk!

ilse

Door

ilse

op 19 November 2019

Leuke kijk van copywriting op een website. Helaas werkt het in de praktijk anders en komt het nogal amateuristisch over als je op een knop gaat zetten:"vooruit dan kom maar door met dat e-book". Wanneer je dit wel wilt implementeren denk ik dat je op een bepaalde doelgroep mensen moet richten die deze humor kunnen waarderen. Er zijn slechts enkele bedrijven wat het lukt dit te doen, maar dit is lang niet voor iedereen weg gelegd.

Jan eggen

Door

Jan eggen

op 12 December 2019

Interessant artikel en een erg leuke blog om te lezen. Misschien moeten wij meer speels om gaan met onze teksten.

Reactie plaatsen