De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

AIDA Model: Uitleg, Voorbeelden en Meer!

article content

AIDA Model: Uitleg, Voorbeelden en Meer!

Het AIDA Model (of formule) is een model wat je kunt gebruiken om betere marketingteksten te schrijven die voor meer resultaat zorgen.

Hieronder vind je een voorbeeld en uitleg over deze formule en tips aan de hand van een aantal praktijk-voorbeelden. De AIDA formule is in feite een stappenplan van 4 stappen die je kunt zetten om een marketingtekst van voor tot eind goed op te bouwen met een goede rode draad.

AIDA Model in 4 stappen:

Attention

In de eerste stap van AIDA, de attention grijp je de aandacht van de lezer.

Dit is een hele belangrijke stap omdat je hier een zo groot mogelijk percentage van je lezers moet grijpen. Iedere lezer waarvan je niet direct de aandacht grijpt ben je kwijt en kun je dus niet verder overtuigen.

Op het internet wijzen statistieken uit dat je gemiddeld maar 3 seconden de tijd hebt om de aandacht van een bezoeker op je website te grijpen. Bij vrouwen is het 2 seconden en bij mannen 4 (mannen zijn blijkbaar wat trager…).

Mede door dit gegeven wordt er op het internet gebruik gemaakt van zogenaamde salespages die beginnen met een grote knallende headline om de “attention” te grijpen. Dit is bijvoorbeeld de headline van mijn salespage voor mijn Internet Marketing Cursus:

AIDA Model - Attention (Headline)

Je ziet dat ik ervoor gekozen heb om deze headline in het rood te doen, met quotes aan het begin en eind. Al deze factoren hebben een doel, ze zijn namelijk getest op effectiviteit. In deze video vertel ik je iets over quotes om een headline:

Als je eenmaal de aandacht hebt gegrepen kun je door naar het tweede onderdeel van de AIDA formule, de I van Interest:

Interest

De “Interest” is het gedeelte van je AIDA Model waar je de interesse gaat weken van de lezer van wie je zojuist de aandacht hebt gegrepen. Dit kun je het beste doen door iets over jezelf te vertellen waarmee jij jezelf kunt identificeren met je lezers.

Als je in staat bent om iets te schrijven waarin je lezer zich herkent dan weet je zeker dat je de interesse losmaakt. Hier zie je een voorbeeld:

Interest (stap 2 AIDA Model)

Wanneer je niet over jezelf wilt schrijven kun je natuurlijk de interesse van je lezer wekken door over de oplossing te vertellen die je product biedt voor het probleem van je lezer. Onthoud namelijk altijd dat je niet een product verkoopt maar een oplossing voor het probleem van je doelgroep.

Vragen in plaats van vertellen…

Je kunt ook de interesse wekken door enkele vragen te stellen, bijvoorbeeld zoals je hier ziet op mijn aanmeldpagina voor de telefonische coaching die ik aanbied:

Interest vragen op een salespage (AIDA Formule)

Als je de interesse van je lezer opgewekt hebt ga je over tot het derde onderdeel van de AIDA formule, de D van Desire:

Desire

Als je aangekomen bent bij de Desire ga je in principe de basis leggen voor het resultaat wat je met je tekst wilt behalen. Meestal zal dit het verkopen van je product zijn. Bij de desire moet je een behoefte gaan creëren bij je lezer.

Je hebt de aandacht en interesse gewekt, nu moet je er nog voor gaan zorgen dat de lezer een behoefte voor jouw product ontwikkelt. Je kunt dit doen door een lijst met voordelen van jouw product of dienst te plaatsen, we noemen dit ook wel Bulletpoints en deze zien er bijvoorbeeld zo uit:

Desire / behoefte opwekken op een salespage (AIDA)

Gebruik copywriting technieken

Bij bulletpoints is het belangrijk dat je de lezer een beetje gaat prikkelen en nieuwsgierig maakt naar je product. Je kunt hierbij goed gebruik maken van copywriting technieken zoals bijvoorbeeld schrijven in ‘verliestaal‘:

Testimonials voor social proof

Wat ook ontzettend goed werkt bij de desire is om “testimonials” te plaatsen. Dit zijn positieve gebruikerservaringen van jouw klanten. Hier kun je nieuwe klanten mee overtuigen dat je product of dienst goed is. Als je eenmaal de behoefte van je klant hebt gewekt dan hoef je hem/haar alleen nog over te laten gaan op actie.

Action

Direct een verkoop afsluiten is essentieel voor het succes van je bedrijf. Je geïnteresseerde bezoeker moet dus niet meer afgeleid worden maar direct zijn/haar transactie afronden. Je kunt dit simpelweg doen door een grote “call to action” te plaatsen, dit is een duidelijk signaal/oproep tot het nemen van de benodigde actie, bijvoorbeeld een toegangsknop zoals deze:
Action: Betaalknop op je salespage

Call-to-action verbeteren

Iedereen kan goed schrijven met het AIDA-Model!

Met de AIDA Formule kan iedereen een goede verkooptekst schrijven, of je nu een geboren schrijver bent of niet. Volg simpelweg deze vier stappen en klaar ben je. Wanneer je zo’n tekst online zet dan is het aan te raden om deze te gaan splittesten zodat je het resultaat blijft verhogen.

AIDA Model

Comment Section

5 reacties op “AIDA Model: Uitleg, Voorbeelden en Meer!


Door James op 2 september 2011

Ik ga er vanuit dat de “AIDA Formula” alleen gebruikt kan worden bij het schrijven van verkoopteksten of advertenties. Voor webteksten die geoptimaliseerd moeten worden voor zoekmachines kunnen er een aantal punten uit de AIDA methode gebruikt worden. Desondanks moeten SEO teksten ook aan andere richtlijnen voldoen. Zo moeten zoekmachine vriendelijke teksten o.a. subkopjes, headings en de juiste zoekwoorden bevatten. Daarnaast moeten gebruiksvriendelijke webteksten weer zodanig opgestelt worden dat ze scanbaar zijn voor de lezers.


Door Paul Nagel op 20 september 2011

Ik heb een voedingssupplement ontwikkeld wat helpt tegen ‘hangovers’ van met name cocaine en ecstasy. Alhoewel het product echt werkt, de werking van de ingrediënten is in meerdere wetenschappelijke studies bewezen, gebeurt er niet veel. Ik krijg op mijn artikelen wel bezoekers, alleen zetten die nauwelijks om in verkopen.

Hoe kan ik interesse testen voor mijn product, of ligt het aan de teksten of ‘look’ van de site?

De ingrediënten van Recover Fast, werken zowel reinigend (detox formule) en stimuleren aanmaak van serotonine, dus tegen depressie.

Via Google kan ik niet adverteren, zij accepteren
het product niet in hun programma.

Ik ken wel andere kanalen om grote bezoekers aantallen te genereren, maar om die investering te doen zou ik graag de vraag naar het product
willen onderzoeken.

Enig idee hoe ik dat het best kan aanpakken?

Alvast bedankt.

Paul

http://recoverfaststore.com

Verder


Door Hans op 10 februari 2012

huh? bericht weg?


Door Robert op 9 maart 2017

Er wordt steeds verwezen naar “onderzoeken” maar ik zie nergens een bron of iets dergelijke. Welke bronnen worden hier aangesproken?


Plaats een reactie