Het mysterie van de bulletpoints (en wat je dan wél moet schrijven op je homepage)
Het mysterie van de bulletpoints (en wat je dan wél moet schrijven op je homepage)
29 oktober 2018 

Het mysterie van de bulletpoints (en wat je dan wél moet schrijven op je homepage)

Je komt je beste vriend tegen in de stad. Hij slaat je op je schouder: ‘Biertje? Hoe is ‘ie?’

Jij zegt: ‘Paul, herken je dit?

  • Je hebt het altijd druk
  • je hebt het idee dat je werk nooit af is
  • je ziet je vrouw en je kinderen te weinig
  • je hebt het gevoel dat je collega’s je niet waarderen
  • je zou wel ontslag willen nemen, maar je hebt geen idee wat je dán moet gaan doen.’

Komt je bekend voor? Dan ken je dit vast ook:

Je man belt dat hij in de file staat. ‘Sorry schat, die laatste klantafspraak liep óók al uit.’

Jij zegt: ‘Joris, herken je dit?

  • Je bent een dertiger met een goede baan
  • Je hebt een fantastische relatie, een mooi huis en prachtige kinderen
  • Je hebt net promotie gemaakt
  • En tóch heb je het gevoel dat er iets ontbreekt.’

Wat, praat jij niet in bulletpoints tegen je vrienden?

En waarom dan wél tegen je lezer?

Er is een vreemd misverstand over webteksten schrijven

Dat misverstand is: dat je lezers zich graag gedragen als doelgroep. En dat ze dus niks fijner vinden dan zichzelf omschreven te zien in categorieën. En als jij je homepage nou maar begint met een omschrijving van je gemiddelde klant, dan snapt die klant wel dat hij bij jou moet zijn.

Zoiets.
Denk ik.
Helemaal zeker weet ik het niet. Het kan ook zijn dat er cursussen zijn waarop je leert dat je je homepage met bulletpoints moet beginnen.

Maar gelukkig is het allemaal veel eenvoudiger

Je lezer is geen doelgroep, je lezer is je vriend.

Het leven bestaat niet uit verkopers en klanten: het leven bestaat uit een plakkerige zoen van je zoontje, een knipoog van je buurman, die jou ziet ruziemaken met je vrouw, een e-mail van je zus, dat ze niet meer boos op je is. Het bestaat uit een collega die zonder iets te vragen koffie voor je haalt. Uit zomaar een leuk gesprek met een vrouw in Spakenburgse dracht, in de bus. Uit een bioscoopje pikken met je broer.

Kortom: het leven bestaat uit vriendschap.

Dus schrijf ook je webteksten en je blogs alsof je praat tegen een vriend. Doe op je website niets wat je niet óók bij een vriend zou doen.

Super makkelijk

Je hoeft er nooit meer bij na te denken: je bent altijd eerlijk, je bent altijd jezelf, je doet altijd je best.

En je praat, als vanzelf, nóóit meer in bulletpoints.

Over de schrijver
Delicate as a hand grenade. Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen. Blogt as we speak aan een boek over stijl.

Door

Danielle Bakker

op 30 October 2018

Ik moest hardop lachen om je eerste alinea :) Leuke blog weer Kitty!

Door

Mirjam

op 30 October 2018

Heel grappig ja :-) en waar!

Door

Kitty Kilian

op 1 November 2018

Dank u. Helaas werken de links hier even niet (naar de sites van de commenters) anders ging ik natuurlijk meteen kijken of jj nog bolletjes hebt ergens ;-)

Door

Liesa Everhardus

op 31 October 2018

Super sterk!

Door

Maaike

op 31 October 2018

Ik moest erg lachen om je blog en denk ook dat je gelijk hebt, maar moet eerlijk toegeven dat ik de bulletpoints ook wel lekker overzichtelijk vind. Voor het vergelijk ben ik wel benieuwd wat je hiervan zou maken (niet van mijnzelf): HERKEN JE DIT? vinkje-groen Kost je boekhouding je te veel tijd, geld en energie? vinkje-groen Weet je niet hoe je er financieel gezien voor staat? vinkje-groen Kun je je boekhouder niet volgen? VERLANG JE HIER OOK NAAR? vinkje-groen Je wilt zelf grip op cijfers hebben en je bedrijf zien groeien. vinkje-groen Je wilt nooit meer wakker liggen van je boekhouding. vinkje-groen Je wilt met gemak en zelfvertrouwen hogere tarieven vragen.

Door

Kitty Kilian

op 31 October 2018

Nou, er zou kunnen staan: Help. Je boekhouder legt het je voor de derde keer uit, maar je gedachten dwalen af. Alwéér. Terwijl je het echt wel belangrijk vindt. Je zou bijvoorbeeld best willen weten hoe je er financieel gezien voor staat. Dan hoef je ook niet meer wakker te liggen.. enz. Geen bolletjes, zelfde inhoud. Toch?

Door

Jan

op 10 November 2018

apart dat dit wordt aangeraden door een bedrijf dat advies geeft over hoger scoren/blijven staan op google. Terwijl dit juist goed is om in google te scoren.

Reactie plaatsen