arrow_drop_up arrow_drop_down
2 maart 2015 

6 briljante tips zodat ze jouw artikel lezen

Met een blog is het nu eenmaal zo dat je regelmatig een artikel schrijft en publiceert. En ik ken genoeg ondernemers die er net als jij tegenop zien om te beginnen met schrijven. Ik herken het bij mijzelf. Ik zie er als een berg tegenop, maar als ik eenmaal bezig ben kan ik niet meer stoppen. En wanneer ik klaar ben denk ik: ‘Dat ging lekker!’ Of ‘Waar heb ik mij zo druk over lopen maken?’

Het schrijven lijkt zo veel werk te zijn en het zou zo jammer zijn als niemand het leest. Al dat werk, al die inspanning voor niets.

Voor de lezer is er ook een drempel. Die weet dat af en toe een artikel lezen geen kwaad kan en goed is voor de persoonlijke ontwikkeling of voor de bedrijfsgroei. Extra kennis verbreedt je horizon en geeft je meer keuzevrijheid en mogelijkheid. Toch wil een lezer geen tijd verspillen aan een artikel waar geen waardevolle informatie in staat, net zo als jij als schrijver je tijd niet wil verspillen aan een artikel dat niemand leest.

Wat kun je doen, zodat de bezoeker die artikelen WEL leest? Het belangrijkste criterium voor een artikel dat veel mensen lezen is het schrijven van een waardevol artikel. Een artikel waar de lezer echt iets aan heeft. Het lost een probleem op of het geeft een inzicht.

Natuurlijk gaat het artikel over een onderwerp waar jij alle kennis van hebt als expert en dat waarde geeft aan je lezer. Gebruik al je creativiteit om het artikel te schrijven en super interessant te maken. Om ervoor te zorgen dat jouw artikelen gelezen worden en dat mensen er van genieten en op reageren geef ik je 6 briljante tips die er voor zorgen dat nog meer mensen jouw artikelen lezen.

Deze tips hebben niet eens zo zeer met de inhoud te maken, maar met het uiterlijk van het artikel. Je maakt het de lezer gemakkelijk om het artikel te lezen.

Short but sweet

Wanneer ik op een website kom waar artikelen staan met enorme paragrafen en alinea’s, haak ik 9 van de 10 keer af. Lange alinea’s schrikken niet alleen af, ze gooien de woorden als het ware in de geest van de lezer en die kan er alleen maar naar kijken.

Het is een hele klus voor de lezer om het artikel echt te lezen. Meestal gebeurt dat lezen NIET. Formuleer dus korte alinea’s.

Je kunt zelfs alinea’s van één enkele zin hebben.

Of 1 woord.

Onthoud ook dat van een beeldscherm lezen vele malen langzamer gaat. Dat komt om dat een beeldscherm is opgebouwd uit bewegende pixels. Die beweging neemt je oog waar en dat is vermoeid bij het lezen

Simpel als 1 2 3

Een opsomming is overzichtelijk en vangt belangrijke informatie die snel herkenbaar is voor de lezer. Een opsomming is een hulpmiddel die je lezer helpt het artikel sneller te lezen en inhoudelijk tot zich te nemen.

Gebruik dus opsommingen met tekens of nummers. Laat het er uit springen en houd het kort, zodat het niet alsnog blokken tekst worden die afschrikken. Om niet steeds een bullet of een nummer te gebruiken, kun je een eigen tekentje maken of een afwijkend teken gebruiken. Zorg wel dat het past bij je huisstijl en de uitstraling van je onderneming.

Laat je lezer door het artikel glijden

Ben je bezig met schrijven en kom je erachter dat er toch één grote alinea dreigt te ontstaan, ga dan  werken met tussenkopjes. Breek de grote alinea op in een aantal kleinere alinea’s die samen één paragraaf vormen. Dit helpt de lezer ook om van het ene naar het andere punt te gaan. Je maakt de overgang soepel en gemakkelijk. De lezer hoeft niet meer zelf de tekst te gaan analyseren, dat doe jij als schrijver voor hem of haar.

Het bespaart tijd, geeft extra informatie en waarde en je lezer zal tevreden zijn over het artikel dat hij of zij heeft gelezen. Laat ze door je artikel glijden. En maak de overgangen van alinea naar alinea soepel.

Trek de lezer aan zijn haren naar binnen

Met een titel trek je de lezer naar binnen. Die moet direct de lezer als het ware aan de haren naar binnen slepen. Wanneer je met een titel de nieuwsgierigheid van je lezer kan wekken, dan ben je al halverwege om hem ook het hele artikel te laten lezen.

Gebruik in je titel uitdagende verklaringen, maar ook zoekwoorden die je lezer gebruikt om iets te zoeken op Google. Zorg dat de titel de inhoud beschrijft en kort en bondig is. Lastig maar absoluut haalbaar. Oefening baart kunst, dus oefen met het formuleren van een pakkende titel.

Zorg er voor dat het niet teleurstellend is. Zo kom ik vaak titels tegen die heel veel beloven en weinig waarmaken. Probeer ook niet extra leuk te zijn met goed gevonden verdekte termen. Dit werkt vaak averechts, omdat mensen het niet begrijpen. Ze klikken eerder weg, dan door.

Show, don’t tell

Houd je lezer geïnteresseerd. Gebruik situaties en voorbeelden uit je eigen leven en praktijk. Laat zien hoe jij met die situaties omgaat met een leuke anekdote. Creëer een beeld dat de lezer voor zich kan zien. Dat kun je doen met woorden, maar ook met beelden. De afbeeldingen bij je artikel ondersteunen het verhaal en maken het visueel. Als je het met woorden niet kunt zeggen, gebruik dan een afbeelding.

Druk ze met hun neus op de feiten

Is het lastig om iets uit te leggen en helpt een beeld ook niet om het verhaal dat je hebt geschreven te ondersteunen? Maak dan gebruik van cijfers en feiten. Iets dat onderzoek heeft uitgewezen (en je verwijst dan ook naar het onderzoek). Iets waar iemand anders iets over heeft gezegd (en geef een voorbeeld in de vorm van een citaat). Of gebruik cijfers die uit onderzoek naar voren zijn gekomen. Kan je eigen onderzoek zijn met behulp van een survey of een onderzoek dat iemand anders heeft gedaan.

De formulering:

Ondernemers die bloggen genereren 67% meer leads dan ondernemers die dat niet doen.

Zegt meer dan:

Bloggen helpt je meer leads te genereren.

Allebei is waar en toch maakt de formulering met het percentage de uitspraak meer waar.

Hand in hand door je artikel

In mijn boek Bloggen doe je zo! geef ik ook aan hoe belangrijk het is om je lezer een handje te helpen het artikel te lezen. Dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen lezen, maar dat ze weinig tijd hebben en op basis van uiterlijkheden beslissen of ze verder gaan lezen of niet. Die beslissing vindt plaats binnen 3 seconden. Binnen 3 seconden klikken ze weg of klikken ze door.

Hart onder de riem

Wanneer je geen reacties krijgt op je artikel, wil dat nog niet zeggen dat er geen lezers zijn. Wanneer je Google Analytics gebruikt (ik hoop dat je Google Analytics gebruikt) kun je per artikel zien hoeveel bezoekers er zijn geweest en hoe lang iemand op de pagina is gebleven. Soms krijg je 3 of 4 reacties en zie je in Google Analytics dat er 80 mensen de pagina hebben bezocht, die gemiddeld 5 minuten zijn geweest. Dat zijn cijfers die je vertellen dat je artikel echt wordt gelezen.

BONUS tip

Wanneer je artikel klaar is, laat het dan aan iemand lezen die het artikel nog nooit eerder heeft gezien of gelezen en neem de tijd op. Bovenaan je artikel vermeld je de tijd die het kost om het artikel te lezen. Je maakt daarmee de drempel nog lager voor de bezoeker om het artikel te gaan lezen. Immers, het aantal minuten is afgebakend en overzichtelijk. Of maak gebruik van een handige plugin wanneer je WordPress gebruikt. Je kunt het ook in je mailing opnemen. Ga er mee experimenteren en kijk wat het beste werkt voor jouw en je lezers.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw artikel aantrekkelijk is om te lezen? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld.

Over de schrijver
Met je blog deel je kennis en geef je waarde waar je lezers echt wat aan hebben. Het is mijn visie om van iedereen een kennisdeler te maken, zodat we met elkaar meer vrijheid en meer keuzemogelijkheden creëren voor onszelf en de ander.
Reactie plaatsen