arrow_drop_up arrow_drop_down
18 januari 2016 

Snelheid & conversie, maak je bezoekers blij

Je hebt een webshop (of een website, waar dit artikel eveneens voor geldt) en je begint aardig wat bezoekers te trekken. Een knappe prestatie, want dat is iets waar velen nog niet toe komen. Je investeert budget in Adwords en Facebook en je hebt veel tijd gestoken om ook je SEO op orde te hebben en te onderhouden. Je webshop ziet er ook nog eens goed uit, je hebt voldoende betaalmethoden en verzendopties… kortom: alles om goed te gaan verkopen. Maar hoe zit het met de snelheid van je webshop? Weet je wanneer er zich problemen voordoen? Hoe ga je de snelheid meten?

Niemand houdt van wachten

Of het nu in de wachtkamer van de dokter is, in de supermarkt, of op dat berichtje van iemand, wachten doen we niet graag. Dat is ook zo online. Erger zelfs, daar gaat het niet minuten of dagen, maar om seconden of minder. Soms moeten we zo kort wachten dat het ons bijna ontgaat maar toch maakt het ons minder tevreden. Elke seconde die we langer moeten wachten op een webpagina vermindert de tevredenheid met 16%. Dat is wel wat, zeker als je weet dat tevredenheid niet enkel rechtsreeks invloed heeft op je conversie, maar het verhoogt (of verkleint) ook de kans dat klanten een review schrijven of nog een keer iets zullen aankopen. Snelheid heeft dus invloed op de loyaliteit van je bezoekers, maar liefst 75% zal niet terugkeren naar je website als ze een trage ervaring hadden. Jammer, zeker als je weet dat terugkerende bezoekers meestal een veel hoger conversiepercentage vertonen.

Wie kiest nu niet de snelste weg?

In tegenstelling tot de offline wereld is het online erg eenvoudig om naar een andere winkel te gaan. 2 muisklikken en je zit op een andere webshop die misschien wel sneller is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 40% van je bezoekers een trage webpagina (lees: langer dan 3 seconden laadtijd) simpelweg verlaten. Die nieuwsbriefaanmelding of aankoop kan je dan ook vergeten. Op die manier gooi je gewoon met je marketingbudget. Je hebt geld gestoken in Adwords om die ene relevante bezoeker binnen te halen maar deze verlaat je webshop omdat hij te traag is en loopt naar de concurrentie. Dubbel verlies.

Té goede marketing

Je plaatste net een video op Facebook met daarbij een interessante actie. Je had het niet volledig voorzien maar het wordt een enorm succes en bezoekers stromen binnen. Geweldig toch? Ja, natuurlijk! Maar weet je ook wat er gebeurt met de performance van je webshop? Vele bezoekers kunnen immers je snelheid naar beneden halen als je hierop niet voorzien bent. Uiteindelijk kan je niet alles uit je inspanning halen. Zelfs al laadt je webshop maar 1 seconde trager als voorheen, je bezoekers zullen 11% minder pagina’s bekijken. Dat zijn dus erg veel pagina’s als je plots veel bezoekers trekt. Maar nog erger, je zal 7% minder conversies hebben door die ene seconde extra laadtijd. Je ROI zal dalen. Laat dit je natuurlijk niet tegenhouden om grote marketingacties op te zetten, want dit soort zaken zijn te voorkomen.

Realtime Analytics

Meten & monitoren, realtime?

Die ene succesvolle marketingcampagne, trekt m’n server dit of moet er snel ingegrepen worden? Dat weet je alleen als je dit realtime gaat monitoren. En nu volgt de teleurstelling… dat kan niet in Google Analytics. Je kan wel bepaalde zaken gaan meten m.b.t. de laadtijd van je webshop maar dit is nooit realtime en ook niet tot in detail. Je zal dus met een aparte tool zoals de web monitoring van CoScale moeten gaan werken. Deze tool meet voortdurend en realtime de performance van je webshop en geef alerts als er onregelmatigheden zijn (bv. te veel bezoekers, errors…). Zo kan je meteen ingrijpen en dus toch nog volop profiteren van al die bezoekers naar aanleiding van je marketinginspanningen. Zo’n tool heeft trouwens nog andere voordelen, bv. het koppelen van je back-end (magento) met Google Analytics en MailChimp.

SEO, ook dat nog

De meeste online marketeers en webshop managers zullen dit al wel weten, maar Google heeft officieel laten weten dat snelheid invloed heeft op je positie. Moz bracht dit beter in kaart met een onderzoek (waaruit deze invloed ook blijkt). De Google Pagespeed insights geven uiteraard al een indicatie of je goed bezig bent.

Hoe zit het met jouw webshop? Laadt deze snel genoeg? Monitor je de snelheid?

Over de schrijver
Roeland is nog student aan de Universiteit Antwerpen maar is gepassioneerd door e-commerce en online marketing. Zo beheert hij de webshop Speelgoedkiki.be en werkt hij aan een eigen blog Morris Marketing waar hij tips & advies geeft voor (kleine/startende) webshops met ambitie. Roeland houdt zich voornamelijk bezig met SEO, Social Media en contentmarketing. Zo schrijft hij momenteel content voor web monitoring tool Coscale, een Gentse Start-up.
Reactie plaatsen