LeadPages: tool voor landingspagina's aanmaken
17 februari 2015 

LeadPages: van 0 naar 30.000 klanten binnen 2 jaar

Een half jaar geleden maakte ik voor het eerste kennis met LeadPages, een eenvoudig te gebruiken tool om landingspagina’s mee te maken. Op het eerste oog nog niks bijzonders, maar gaandeweg heb ik de kracht van deze tool leren kennen en groeide mijn database en die van mijn klanten als kool. Wat is het geheim van LeadPages en hoe zijn zij erin geslaagd om binnen 2 jaar te groeien naar meer dan 30.000 klanten, 120.000 nieuwsbriefleden en 90+ medewerkers?

Wat is LeadPages?

In essentie doet LeadPages slechts één ding, namelijk het aanbieden van een platform waarin op eenvoudige wijze landingspagina’s samengesteld kunnen worden om bepaalde doelen te bereiken. Toch is dit bedrijf erin geslaagd om dit ene ding zo goed in te richten, dat er inmiddels meer dan 120.000 klanten gebruik van maken. Gebruikersgemak speelt hierbij een centrale rol. Vergelijk het met het gemak waarmee je een iPhone bedient. Je hoeft er (bijna) niet bij na te denken. Je kunt allerlei soorten landingspagina’s maken op basis van bestaande templates, je kunt pagina’s sorteren op conversieratio en naast landingspagina zijn er nog aan aantal heel slimme tools beschikbaar om klanten mee te werven, zoals de LeadBox.

Kort na de oprichting van LeadPages 2013 slaagde het bedrijf er al in om een kapitaal bij investeerders los te weken van 5 miljoen dollar. Hiermee werden de nodige investeringen in het platform gedaan en kon een snelle groei gefaciliteerd worden. De focus van LeadPages ligt volledig op conversie optimalisatie. Dit komt o.a. naar voren in de in 2014 gelanceerde podcast ConversionCast, beschikbaar via Soundcloud, en het anonieme gebruik van de data van al hun klanten. Deze data biedt een schat aan informatie en inzicht in wat wel en niet werkt op het gebied van conversie.

Voorbeeld leadpages inschrijven

Soorten landingspagina’s

Er zijn natuurlijk allerlei verschillende soorten conversies en de ene pagina is beter geschikt om een e-mail adres te werven en de andere meer voor een offerte aanvraag. Binnen het overzicht van templates kun je kiezen uit pagina’s geschikt voor directe verkoop, het werven van deelnemers voor een webinar, het werven van e-mail adressen, bedankt pagina’s met follow up, product lancering pagina’s, et cetera. Doordat dit soort pagina’s allemaal beschikbaar zijn hoef je als gebruiker alleen maar de teksten en foto’s aan te passen om snel een professionele pagina te maken. Heb je geen idee welk template je wilt gebruiken, sorteer dan eens op conversieratio.

Sorteren op conversieratio?!

Je leest het goed, sorteren op conversieratio is een van de meest krachtige opties binnen LeadPages. Letterlijk met één druk op de knop kun je de templates weergeven in de volgorde van het binnenhalen van daadwerkelijke leads en sales. Deze optie wordt gevoed door het anoniem gebruiken van de data van alle klanten, waardoor een rijke bron van informatie aan de achterkant van het systeem zijn werk kan doen.

LeadBox

Een persoonlijke favoriet van mij is de LeadBox. Een LeadBox is een pop-up vanuit een lightbox op een website. Je kent het wel, je bent net een pagina aan het leen en dan verschijnt er zo’n box voor je neus. Irritant of niet, feit blijft dat deze boxen er niet zomaar zijn. Ze hebben vaak conversieratio’s van tientallen procenten op nieuwsbrief inschrijvingen. De cijfers liegen niet. Combineer een LeadBox met een beloning bij inschrijving, zoals een gratis e-book, en je het gegarandeerd succes.

Voorbeeld leadpages mail inschrijving

Integraties met Facebook en WordPress

Ook een fijne mogelijkheid van LeadPages is de eenvoudige integraties die ze hebben. Facebook en WordPress springen er hierbij bovenuit. Bij Facebook kun je een landingspagina publiceren als tab op je pagina en voor WordPress is er een complete plugin waarin je alles kunt regelen. Hierdoor is het heel eenvoudig de in LeadPages gemaakte pagina’s direct op je eigen domein te publiceren.

Verder zijn er ook integraties met een aantal grote en bekende e-mail software pakketten, zoals Aweber, GetResponse en MailChimp. Wanneer je het goed aanpakt kun je door een eenmalige installatie met LeadPages e-mail adressen gaan verzamelen en deze automatisch laten opvolgen via je e-mail software door een autoresponder serie.

Conclusie

Met dit artikel raak ik slechts de top van de mogelijkheden van LeadPages aan. Er is geen geheim achter het succes van LeadPages. Het is simpelweg de tool zelf die zich keer op keer bewijst. Hierdoor blijven klanten klant en praten enthousiast over het product. Ook de marketingmachine van LeadPages doet zijn werk door het publiceren van blogs en podcasts, het organiseren van webinars en mobiliseren van affilates. Het sneeuwbaleffect vindt hier duidelijk plaats. Zelf ook LeadPages een proberen? Maak dan hier een account aan.

Over de schrijver
Marc de Groot is veelgevraagd spreker, trainer en auteur op het gebied van Online Marketing. In navolging van 'Succes met e-commerce' verscheen eind 2016 zijn nieuwe boek 'Handboek SEA'. Marc is tevens eigenaar van het snel groeiende Venlose online marketingbureau DGOC. Zijn motto is "MEER verdienen en MINDER uitgeven met Online Marketing".
Reactie plaatsen