Keuzestress voorkomen op websites (effectiviteit en conversie)
Keuzestress halveren? Conversie verdubbelen!

Keuzestress halveren? Conversie verdubbelen!

Er zijn honderden manieren waarop ik dit stukje kan beginnen, maar ik moet nu toch echt gaan kiezen welke ik ga gebruiken. Je hoort regelmatig dat keuzestress een overdreven welvaartsfenomeen is waarover we op moeten houden te zeuren. Als website eigenaar doe je er echter goed aan om dit soort waarde-oordelen te negeren en er wel degelijk rekening mee te houden bij het indelen van je website.

De wetenschap achter keuzestress

Zoals de Amerikaanse psycholoog Barry Schwartz hierboven geanimeerd uitlegt, is er wel degelijk een wetenschappelijke verklaring voor keuzestress. Wanneer de feiten zo duidelijk voor ons liggen, zou het een beetje stom zijn om daar niets mee te doen.

Wat keuzestress voor je website betekent

Barry Schwartz haalt voorbeelden uit het dagelijks leven naar voren om zijn punt te maken. Maar nu ons leven zich meer en meer online gaat afspreken, zien we dat veel aspecten van het dagelijks leven meegenomen worden naar ons online leven. Zo ook keuzestress. Als website-eigenaar heb je bepaalde doelen van je website. Er zijn bepaalde dingen die je wilt dat een gemiddelde bezoeker idealiter uitvoert. Dit kan zijn dat een bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief (opt-in), een reactie plaatst, je product(en) aankoopt, of wat je verder ook kunt bedenken. Vaak is het idee van website-eigenaren ook zo dat hoe meer een bezoeker op je site kan doen, des te beter dit is. Niks is echter minder waar. Hoe meer opties je site biedt, hoe meer keuzestress dit veroorzaakt, en hoe minder de conversie zal zijn die je uit je bezoekers haalt.

Keuzestress uit je webshop halen

Leer van zombies te houden

Intern bij de Internet Marketing Universiteit hebben we het tegenwoordig steeds vaker liefkozend over “zombies” wanneer we willen generaliseren over websitebezoekers. Dit is niet omdat we een hekel hebben aan onze bezoekers en ze dus graag uitschelden. Nee, we houden juist van onze bezoekers, maar merken dat we zelf ook steeds vaker als zombies achter het scherm zitten ;)

Zombies zijn hersenloze wezens die maar naar 1 specifiek ding op zoek zijn. Wanneer wij in de rol van websitebezoekers zitten, kunnen we vaak onze aandacht maar slecht vasthouden vanwege alle afleidingen (het ecosysteem van afleidingen), maar zijn we wel duidelijk op zoek naar iets: waarde. De manier waarop het internet ons brein heeft veranderd, is ook onderzocht. Het Ondiepe van Nicolas Carr is een boek hierover dat ik iedereen kan aanraden.

Zorg er dus voor dat je van zombies gaat houden en rekening houdt met ze. Dit kun je doen door keuzestress te voorkomen. Deze stress wordt vaak automatisch getriggerd wanneer een bezoeker een grote hoeveelheid opties voor zich heeft. We reageren daarop door onze hersenen deels uit te schakelen en daardoor verminderd geconcentreerd raken. Hoe minder afleiding, des te meer resultaat met je website.

Keep It Simple, Stupid (KISS)

Een oplossing voor deze verminderde staat van concentratie is het aanbieden van minder functies.

Less is more!

Wanneer je bijvoorbeeld zorgt dat je maar een paar opties op je site aanbiedt, is de kans stukken groter dat het de zombies lukt om voor één van deze opties te kiezen. Hoe simpeler de opzet van je site, hoe meer conversie je zal halen.

KISS THE ZOMBIES ;)

Tip: Tonny schreef kortgeleden een artikel over de “Unique Selling Points van je website” waarin je nog meer kunt leren over dit principe. Hij geeft daarin ook enkele praktische tips voor het optimaliseren van de effectiviteit van je website.

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.

Door Davey op 23 October 2013

Bedankt Tim, voor de waardevolle informatie!

Door Mirjam op 24 October 2013

Sorrie, ik heb even een hele andere vraag. Welke social share plugin wordt gebruikt op deze site? Ik zoek me helemaal suf naar een plugin die ook op de homepage wordt getoond, maar kan 'm niet vinden. :-(

Door Tonny Loorbach op 24 October 2013

Dag Mirjam, Wij gebruiken hier een eigen plugin voor. Deze hebben wij ontwikkeld voor ons Winstmodel Websitesysteem.

Door Joey op 25 October 2013

Dit had je al mee gegeven op wondernemenschap seminar. Maar het is zeker een aanvullende informatie. Top! bedankt.

Door Amro op 28 October 2013

Goed artikel. Less is inderdaad vaak more. Dit kun je zowel in optie's toepassen maar ook in je prijsstellingen kan je less is more toepassen.

Door Romano Groenewoud op 26 December 2013

The Shallows van Carr is inderdaad een top boek. Ben wel wat verontrust dat mensen steeds minder attentiespan hebben en bijna geen lange, diepe en insightful teksten kunnen lezen maar alleen open staat voor stimulatie content. Artikel dat een mooie aanvulling is omtrent 'The Terror of Choice' : Socialtriggers.com/get-online-sales/

Reactie plaatsen