5 Conversiehacks om klanten van je bezoekers te maken
23 september 2019 

5 Conversiehacks om klanten van je bezoekers te maken

Bezoekers, bezoekers, bezoekers… als beginnend ondernemer kun je er niet genoeg hebben, toch? Alles wat je doet is gericht op het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers. Adverteren in bladen en op televisie, bovenaan staan in Google… als er maar zoveel mogelijk mensen bij je terechtkomen, word je vanzelf succesvol. Toch? Helaas is dat een misvatting…

Het echte succes zit ‘m niet in de hoeveelheid bezoekers, maar in de juiste bezoekers.

En nog belangrijker: het echt grote succes zit ‘m in de conversie van je website. Oftewel: van een bezoeker, een lead of betalende klant maken.

Maar hoe maak je leads en klanten van je bezoekers? Daar kun je 5 slimme conversiehacks voor gebruiken. Tonny en Martijn vertelden er alles over tijdens IMU Live 2019.

Het hele verhaal kun je hier direct terugkijken:

Of lees de uitgebreide samenvatting hieronder.

#1. Mensen opwarmen: vertel over jezelf en je product

Uit hoeveel pagina’s bestaat je website? Grote kans dat het er tientallen of honderden zijn. Een homepage, over ons-pagina, diensten-pagina… Begrijpelijk, maar toch is er maar 1 pagina waar je het verschil kunt maken. De pagina waar je bezoeker de daadwerkelijke aankoopbeslissing maakt en waar je van tevoren weet welk resultaat je daar wilt behalen. Daarom wil je eigenlijk 99% van je tijd en energie in die ene pagina steken.

belangrijkste-pagina

Maar deze pagina begin je niet meteen met je product en een betaalknop. De pagina vertelt je bezoeker een verhaal. Je trekt de aandacht en verleidt de bezoeker om te gaan lezen. Je vertelt iets over jezelf, laat een stukje autoriteit en testimonials zien, en noemt de voordelen van je product… alles om bezoekers op te warmen en langzaam naar je product toe te werken.

Deze pagina – de landingspagina of salespagina – moet afleidingsvrij zijn. Je wilt geen interne links of socialmediakoppelingen die je bezoeker naar een andere pagina sturen.

#2. Elementen inbouwen om de aandacht vast te houden

Maar hoe geef je deze pagina vorm? Wat werkt wel en wat niet? Wanneer gaan bezoekers het snelst tot actie over? De laatste jaren zien we dat een aantal dingen goed werken.

Om de aandacht vast te houden, kun je een aantal slimme elementen gebruiken:

  • Laat de zijbalk en menu weg.
  • Voorkom dat er afleidende elementen op de pagina staan.
  • Bewegende objecten gebruiken die de aandacht herpakken zijn een goed idee.

  • Denk aan een reading progress bar of bewegende elementen die een nieuw contentblok markeren.

Ook heeft de pagina maar 1 call-to-action. Dan kun je denken aan ‘het aanmelden voor een webinar’ of ‘het inschrijven voor een YouTube-kanaal’. Je leidt je bezoekers zonder enige afleiding van boven naar beneden over de pagina en werkt toe naar het moment dat ze actie moeten ondernemen.

Bezoekers kunnen op je pagina maar 1 actie ondernemen. Want hoe meer je van een bezoeker op een pagina vraagt, des te minder die bezoeker doet.

#3. Wacht even met je aanbod, geef eerst een beetje waarde

Maar is het niet beter om je bezoeker meteen met een ‘Koop’ of ‘Offerte’-knop te confronteren? Nu de bezoeker op je website is, moet je daar toch van profiteren…

Dat klinkt misschien logisch, maar dat doe je in het ‘echt’ ook niet. Meteen op mensen afstappen, je product in hun gezicht duwen en vragen ‘Wil je mijn product kopen?’.

Wat je in het ‘echt’ niet doet, kun je online beter ook niet doen. Door je bezoekers eerst waarde te geven – bijvoorbeeld een gratis e-book – en pas daarna te kijken of ze interesse hebben in het kopen van je product, bouw je een band met je bezoekers op. Dat bezoekers hun naam en e-mailadres achterlaten, vertelt je immers dat ze in ieder geval interesse hebben in je product.

Als je wilt dat mensen hun naam en e-mailadres achterlaten, moet je wel iets gratis weggeven dat echt waarde heeft. Iets wat ze ook hadden kunnen kopen. Je weggever moet zoveel waarde hebben, dat bezoekers geen moment twijfelen om hun naam en e-mailadres in te vullen…

emailadressen-verzamelen

#4. Verwijs vanaf de andere pagina’s op je website naar de belangrijkste pagina

Hoeveel pagina’s je website ook telt, er is dus 1 belangrijkste pagina waar je al je bezoekers naartoe wilt sturen. Dé pagina waar alles moet gebeuren. Waar een bezoeker beslist of hij overgaat tot aankoop of zich inschrijft voor de mailinglijst. Dat betekent niet dat de andere pagina’s op je website niet belangrijk zijn. Want wat je op de andere pagina’s wilt doen, is bezoekers naar je belangrijkste pagina sturen.

Maar hoe doe je dat? Dat kunnen we het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld dat Martijn gaf:

Stel, bezoekers lezen op IMU.nl een blog over zoekmachineoptimalisatie en ze zijn halverwege de post, dan weten we dat de bezoeker hier interesse in heeft. Een goed moment voor een boodschap met de tekst ‘Tip: voorkom dat je gaat dalen in Google. Als je dit e-book downloadt, maak je niet dezelfde fout als 70% van de andere ondernemers’. Zo verzamelen we de naam en het e-mailadres van de bezoekers. Dat is dé kern van onze business.

#5. De pop-up als laatste redmiddel

De meeste websitebezoekers vinden pop-ups ontzettend vervelend. En laten we eerlijk wezen: dat zijn ze ook wel een beetje. Als je net op een pagina bent aanbeland, is het laatste waar je op zit te wachten dat er meteen een pop-up verschijnt… Toch is het aan te raden om de pop-up te omarmen. Vooral wanneer je bezoeker je website gaat verlaten.

Want als iemand je website toch al verlaat, wat kan het dan nog kwaad om even de aandacht te trekken? Niets dus. Lijkt het erop dat je bezoeker op het punt staat je website te verlaten? Trek dan nog 1 keer de aandacht van je bezoeker met een pop-up. Je gijzelt het beeldscherm van je bezoeker met de boodschap ‘Voordat je gaat, check dan dit nog even..’. We noemen dit een exit intent pop-up.

Want stel je bezoeker was gewoon even afgeleid en er niet meer bij met zijn hoofd. Dan wilde hij jouw pagina misschien helemaal niet verlaten, maar deed hij dat uit een soort automatisme. Dan is het maar goed dat jouw pop-up er is om de bezoeker nog even wakker te schudden.

popup-exit-intent

Slimme conversiehacks voor direct resultaat

Dus, hoe maak je leads en klanten van je bezoekers? Kort samengevat:

  • Er is maar 1 echt belangrijke pagina op je website. Op deze pagina begin je niet meteen met je product of een betaalknop. Je warmt je bezoekers eerst een beetje op door over jezelf en je product te vertellen.
  • Je belangrijkste pagina bevat slimme elementen om de aandacht van je bezoekers te vast te houden en heeft maar 1 call-to-action.
  • Je probeert je bezoekers niet meteen je product te verkopen, maar geeft ze eerst waarde in de vorm van een weggever.
  • Je website telt meer pagina’s dan alleen de allerbelangrijkste, maar al deze pagina’s zijn er om bezoekers naar je belangrijkste pagina te dirigeren.
  • Je omarmt de pop-up, vooral als bezoekers op het punt staan je website te verlaten.

Kortom: je gebruikt allemaal kleine conversiehacks die je eenvoudig kunt implementeren en die je meteen resultaat opleveren!

Pas jij bovengenoemde hacks al toe?

Over de schrijver
Ik verzorg de content op IMU.nl. Ik ben elke dag druk bezig om ons blogoverzicht, de online marketing bioscoop en social mediakanalen vol te pompen met waardevolle blogs en video’s. Ik schrijf, film en edit en ook de gastblogs lopen via mij. Dit alles terwijl ik een witte alpaca aai en thee drink uit een augurkenpot.
Reactie plaatsen