Hoe kun je slim gebruik maken van een chatbot op je website?
18 april 2019 

Hoe kun je slim gebruik maken van een chatbot op je website?

Wist je dat een websitebezoeker sneller over gaat tot de gewenste actie met een chatbot op de website? 2019 is het jaar van de chatbots, voicesearch en persoonlijke assistenten. Vaar de juiste koers en groei met deze ontwikkelingen mee!

Een chatbot kan verschillende functies hebben. Je kunt er gebruikers mee informeren, helpen met navigeren of laten converteren. De functie van een chatbot is daarmee een waardevol, maar tijdsintensief proces. Wanneer je een chatbot voor de eerste keer configureert zul je mogelijke vragen van gebuikers, met bijbehorende antwoorden, moeten bedenken en handmatig invoeren. Als er nieuwe vragen van gebruikers binnenkomen, waar de chatbot nog geen antwoord op heeft, zul je de lijst continu moeten blijven aanvullen.

Een chatbot kun je vergelijken met het brein van een kind, het is deels zelflerend, maar heeft veel begeleiding nodig.

feedback-chatbot

Een chatbot kan op twee manieren worden aangeroepen. De meest bekende manier is via een chatvenster op een website, maar een chatbot kan ook middels voice search worden benaderd.

Hieronder staan twee voorbeelden uitgeschreven. Voorbeeld 1 is een chatbot met gesproken feedback via Google Assistant met een online winkelketen. Voorbeeld 2 is een chatgesprek op de website van een restaurant.

Voorbeeld 1 vanuit Google Assistant: “Online kleding shop”

Ik: Hallo, ik wil praten met Bewinkel webshop
Chatbot: Hallo, waar kan ik je mee helpen?
Ik: Ik ben opzoek naar een gele trui met witte strepen.
Chatbot: Oke, lekker zomers. Ik ga eens voor je kijken, wat vind je van deze?
Ik: Niet mooi!
Chatbot: Oke, zie hier het gehele assortiment truien “geel met witte strepen”! Zit hier iets voor je tussen?
Ik: Ja, bedankt!
Chatbot: Geen dank, fijne dag!

Voorbeeld 2 onpage: “Restaurant”

Bezoeker: {navigeert naar: “/menukaart”}
5 seconden later…

Chatbot: Goedenavond, wat vind je van onze menukaart?
Ik: Hallo, die ziet er goed uit zeg.
Chatbot: Wil je misschien een reservering maken? Het is op dit moment al redelijk druk namelijk.
Ik: Graag, maar ik kom niet vanavond maar overmorgen.
Chatbot: Oke, dat is mooi. We hebben zaterdag nog 19 plaatsen vrij: vier tafels voor 2, een tafel voor 5 en een voor 6 personen.
Ik: In dat geval wil ik zaterdag graag om 20:00 uur met zes personen komen eten, kan dat?
Chatbot: Natuurljk! Wat is je naam?
Ik: Mijn naam is Paul
Chatbot: Gezellig dat jullie komen eten, Paul. De reservering ziet er als volgt uit:
Paul
Gereserveerd voor: 6 personen
Datum: Zaterdag a.s. om 20:00u
Klopt dit?
Ik: Ja, dit klopt.
Chatbot: Top! Zijn er nog bijzonderheden waar we rekening mee moeten houden tijdens jullie bezoek (allergieën of een verjaardag)?
Ik: Nee
Chatbot: Oke, bedankt Paul. Graag tot zaterdag! 

Chatbot inzetten om gebruikers te informeren en navigeren

Tegenwoordig is het van levensbelang voor je ranking in de zoekmachines om gebruikers zo lang mogelijk op je site te laten ronddwalen.

Stuur daarom de gebruiker op het juiste moment een berichtje met de vraag of hij of zij kan vinden waar ze naar op zoek zijn. Wat is het juiste moment? 45 seconden na het laden van de pagina, of op het moment dat de gebruiker de contactpagina bezoekt.

Een gebruiker die naar de contactpagina surft heeft waarschijnlijk de intentie om contact op te nemen. Je wilt deze potentiële klant zo goed en snel mogelijk helpen. Zorg daarom dat je chatbot de vragen opvangt die makkelijk te beantwoorden zijn. Op deze manier hoeft er minder tijd (en dus geld) verloren te gaan aan klantenservice

Chatbot inzetten om gebruikers te laten converteren

Omdat een gebruiker goed en snel geholpen wordt, is de kans kleiner dat de gebruiker de website verlaat. In het voorbeeld van de kledingketen kan het zelfs conversie verhogend werken, omdat de vraag van de gebruiker heel snel en specifiek beantwoord wordt. De gebruiker krijgt precies te zien waar hij of zij naar op zoek is.

Daarnaast zijn er nog andere trucjes die je kunt inzetten ter bevordering van het aantal conversies. Stel: de gebruiker zit al 90 seconden op een website maar heeft nog geen actie ondernomen. De chatbot kan in dat geval automatisch een kortingscode verzenden in het chatscherm. De kortingscode zal slechts tijdelijk geldig zijn, waardoor er urgentie wordt gewekt. De gebruiker wordt aangespoord nu te handelen, anders is hij te laat.

Chatbot en Google assistent… De ultieme combinatie

Je kunt, zoals eerdergenoemd, chatbots integreren met de Google Assistent voor spraak gestuurde apprarten/apps. Geen gek idee, gezien deze markt constant aan het door ontwikkelen is.

Google heeft zelfs 32,3% marktaandeel betreft de smartspeaker en heeft hiermee Amazon vorig jaar van de troon gestoten.

google assistent

Hieronder enkele voorbeelden van de huidige mogelijkheden binnen Google Assistant.

  • Je banksaldo checken (Rabobank);
  • Boeken van je vlucht (KLM);
  • Je lichten aanzetten (Philips HUE);
  • Het weer voor volgende week opvragen;
  • Recepten opvragen;
  • Kaartje kopen voor de bioscoop;
  • Boodschappenlijstje aanvullen (Albert Heijn).

chatbot-voorbeeld

De ontwikkelingen op het gebied van persoonlijke assistenten en chatbots zijn nauwelijks bij te benen. Een integratie tussen een chatbot en voice search kan een rib uit je lijf kosten, maar eenmaal aangeschaft kun je deze bijvoorbeeld wel eenvoudig koppelen met social media.

Alvorens je een chatbot aanschaft, is het van groot belang dat je duidelijk voor jezelf bepaalt wat de functie wordt van jouw chatbot en hoe die het meest kan opleveren voor jouw onderneming. Ook zul je erachter moeten komen op welk social medium je doelgroep zich bevindt, of misschien beter gezegd waar niet?

Welke mogelijkheden zijn er?

De chatbot hoeft er niet alleen te zijn op je website maar zeker ook op sociale media. Hieronder zijn de verschillende platformen die chatbotintegraties ondersteunen opgesomd.

  • Facebook chatbot;
  • Google Assistant(inc. spraak feedback);
  • Telegram;
  • Twitter;
  • Slack.

telefoon chat

Tot slot

Eén op de vijf consumenten verwacht in 2021 aankopen te doen via spraak gestuurd apparaat. Ontzorg jezelf daarom door nu al gebruik te maken van chatbots met voice search intergratie, om beter vindbaar te worden, je gebruikers sneller te woord te staan en je conversie te verhogen.

Over de schrijver
Mijn naam is Paul Brock en ik ben bij TIC Online Marketing vooral verantwoordelijk voor de SEO-campagne van klanten. Met een passie voor online marketing beantwoord ik creatieve vraagstukken als 'Hoe krijg je (veel meer) organisch verkeer en backlinks?' en 'Hoe kunnen we onze SEO-campagne zo efficiënt mogelijk insteken?'
Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 23 April 2019

Hoi Paul! Bedankt voor de tips! Wij gebruiken een chatbot in combinatie met facebook... werkt super :) Welkom bij het team gastbloggers!

Jeroen

Door

Jeroen

op 19 June 2019

Wij proberen gebruikers ook te informeren en vervolgens te laten converteren. Wat wij ook handig vinden is dat ook positieve invloed heeft op de TOS.

Reactie plaatsen