Bezoekers Krijgen of Bezoekers Converteren?
Bezoekers Krijgen of Bezoekers Converteren?

Bezoekers Krijgen of Bezoekers Converteren?

Als ik kijk naar alle vragen die ik binnenkrijg via de mail, op mijn blog, in seminars en tijdens webinars dan gaan veruit de meeste vragen over het krijgen van “meer bezoekers”. Nu is dat sowieso meer een heel seminar dan een losse vraag maar is het krijgen van bezoekers eigenlijk wel het enige wat belangrijk is?

Focus op nieuwe bezoekers naar je site

Ik denk dat het goed is om een focus te hebben op het krijgen van zoveel mogelijk nieuwe bezoekers naar je website. Helemaal wanneer je dit via SEO doet garandeer je in zekere zin de continuïteit van je website en zoals we allemaal geleerd hebben op school is het primaire doel van een onderneming: De continuïteit garanderen. Ik vind echter wel dat het krijgen van nieuwe bezoekers niet een alleenstaand doel kan zijn want: Aan alleen bezoekers heb je niks…

Wanneer je alleen maar focust op het krijgen van nieuwe bezoekers op je website dan zie je iets over het hoofd. Naast het krijgen van die bezoekers is het namelijk van essentieel belang voor je onderneming wat je met die bezoekers doet…

Iets “doen” met je bezoekers

De meeste bedrijven in Nederland hebben geen website die als marketingtool fungeert maar meer een “digitaal visitekaartje” waar gegevens van het bedrijf en een stukje historie op staan weergegeven. Dat zijn bijvoorbeeld de websites die niks met de bezoekers. Ook veel blogs trekken dagelijks honderden of duizenden bezoekers zonder dat daar iets mee wordt gedaan, veelal ligt er alleen een focus op het uitlokken van reacties op de geplaatste blogposts, natuurlijk is dat een prima doel (doe ik ook) maar er valt veel meer winst te behalen!

Zo kun je het volgende doen met bezoekers:

  • Reacties uitlokken (die hadden we al)
  • Mailadressen verzamelen (bijv. via opt-in pagina’s)
  • Producten verkopen (bijv. via salespages)
  • Contactformulier met je op laten nemen
  • Offertes op laten vragen
  • Naar aanmeldpagina’s voor events/coaching sturen
  • Op Google Adsense advertenties laten klikken
  • In een forum betrekken
  • Je website laten “promoten” via Social Media
  • Laten abonneren op je RSS Feed
  • Doorsturen als affiliate naar iemand anders
  • Doorsturen naar je webwinkel
  • Een account laten maken voor je online dienst
  • En vast nog wel andere dingen

Welke doelen heb jij?

Het is natuurlijk aan jou om te bepalen welke van deze “doelen” je belangrijk vind, je kunt ze ongetwijfeld niet allemaal op 1 website zodanig kwijt dat je uit elke bezoeker het maximale resultaat haalt. Ik kies bijvoorbeeld deze (in volgorde van prioriteit):

  1. Mailinglijst opbouwen
  2. Reacties uitlokken
  3. Naar mijn Forum sturen
  4. Mijn Winstmodel Programma aandacht geven
  5. Coaching aanbieden
  6. Mijn Seminars bekend maken

Converteer je bezoekers!

Het omzetten van een bezoeker naar een “doel” noemen we “converteren”. Je moet een goede balans zien te vinden tussen enerzijds nieuwe bezoekers krijgen en anderzijds de bezoekers die je hebt converteren in de door jou gewenste resultaten. Daarom is het ook belangrijk om te meten wat er op je website gebeurt, doe dit o.a. met Google Analytics.

Het krijgen van bezoekers is de sleutel als het gaat om succes op het internet zolang je maar beseft dat je er ook iets mee moet doen. Bezoekersaantallen zeggen mij daarom vrij weinig, het gaat om het resultaat. Zorg dat je de conversieratio’s van je website en je marketingprocessen zowel weet als meet! Splittesten is hierbij ook een belangrijke factor. Als je namelijk in staat bent om je website geleidelijk aan te verbeteren ben je ook in staat om een business van “net verliesgevend” naar “net winstgevend” te tillen en dat is een wereld van verschil.

De mening van Matt Cutts…

Om het even in het “hoor-je-het-ook-eens-van-een-ander-genre” af te sluiten is deze video van Matt Cutts van Google nog wel interessant. Alleen het begin is van toepassing op het bovenstaande maar de rest is ook best interessant ;)

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door Soufyan op 9 May 2011

Goed artikel , goeie afsluiting!

Door Abderrahim op 9 May 2011

Bedankt voor de tips! En een een goede video aan het eind!

Door ali op 10 May 2011

Je hebt gelijk Tonny. Als je niks met je bezoekers doet dan heb je niks aan je bezoekers. Je moet ervoor zorgen dat je bezoekers worden omgedraaid naar euro centen op je bankrekening.

Door Tony op 26 May 2011

Net als insecten.... ze worden naar verloop van tijd, bestand tegen een bepaalde bestrijdingsmethode/medicijn. Net als insecten zal de Internetgebruiker in dit geval op termijn ook bestand zijn... tegen.. en zich zelf gaan irriteren.. aan de diverse manieren van verkoop en informatieverstrekking. Het is prachtig al die mogelijkheden om mensen aan je te verbinden. Via ditjes en datjes. Maar er is al voorspeld dat er een afname zal komen met betrekking tot het aanmelden op een nieuwsbrief, rss-feeds, reacties, forums die bij een "normale website" horen ipv alleen een forumsite, enzovoorts. De wereld en de Internetgebruiker wordt vluchtiger en men neemt straks niet meer al die informatie op. Laat staan dat ze zich abonneren op informatie e.d. en het nog lezen... Ook ik ga er van uit dat mensen straks iets zoeken, eventueel vinden en lezen, maar dan zijn ze ook weer weg. Inschrijven op dit en dat, trucjes om ze op de site te laten blijven of terug te laten komen, zullen straks als blaadjes van de bomen vallen, en.. verrotten. Er komt geen lente meer voor dat soort manufraties. Ik las het op een marketingbureau-site in de USA, maar ben verdraaid de link kwijt, geupgrade naar IE9.... en alles weg... Hoedanook.. ik geloof in dit verhaal. Maar zolang het nog wat oplevert....

Door Oscar op 9 August 2011

Waarom heb je eigenlijk geen RSS knop op je website staan? Wordt het te weinig gebruikt in Nederland? Ik hoorde ook dat als je je RSS laat 'burnen' met Google Feedburner dat je nieuwe artikelen dan sneller worden geïdexeerd. Klopt dat?

Door Arnoud op 4 May 2012

Hoi Tonny, Dank je voor het artikel. Waardevolle content! We zijn onlangs van start gegaan met een (internationale) site voor mannen die beter willen worden met vrouwen/flirten, en daarvoor een stapmaatje zoeken: www.wingman-pua.com. Eigenlijk is het een online planner. Kunnen veel van jouw technieken toepassen. Nogmaals dank. Grts!

Reactie plaatsen