arrow_drop_up arrow_drop_down
24 december 2013 

9 tips: Verhoog je conversie met goede productfoto's

Goede productfoto’s kunnen de conversie van je webwinkel een enorme boost geven. Ga maar na: zou je zelf online een product kopen als er slechts een klein, onduidelijk fotootje bij staat? Waarschijnlijk niet. Dus waarom zouden je klanten dat dan wel doen? Met mooie foto’s kun je potentiële klanten verleiden en enthousiast maken over een product. De uitdrukking ‘een foto zegt meer dan 1000 woorden’ is er niet voor niks. Mooie productfoto’s trekken direct de aandacht, terwijl teksten online vaak maar deels gelezen worden.

Door extra aandacht te besteden aan de productfoto’s verlaag je de drempel om online tot een aankoop over te gaan. Het niet kunnen zien, voelen en aanraken van een product is immers een van de grootste nadelen van online winkelen, blijkt uit onderzoek. Natuurlijk kun je dit nadeel als webwinkel eigenaar nooit helemaal wegnemen, maar bij veel webwinkels is er zeker nog winst te behalen. Met goede, duidelijke productfoto’s en mooie sfeerbeelden verleid je meer bezoekers tot een aankoop. Bovendien verlaag je hiermee het aantal retouren. Het resultaat is een hogere omzet.

Duidelijke productfoto's op je webshop levert meer conversie op.
Bron: twinklemagazine.nl

Het maken van professionele productfoto’s kun je natuurlijk uitbesteden. Er zijn zelfs fotografen die hierin gespecialiseerd zijn. Wil je het zelf doen? Lees dan hieronder 9 tips voor productfoto’s die de conversie verhogen.

1. Fotografeer producten van alle kanten

Klanten willen een zo goed mogelijk beeld krijgen van een product. In een fysieke winkel kunnen zij het product van alle kanten bekijken. Zorg ervoor dat je die ervaring zo goed mogelijk evenaart. Toon voor elk product meerdere afbeeldingen zodat bezoekers een compleet beeld krijgen van het product. Zorg ervoor dat foto’s ingezoomd kunnen worden.

2. Toon details van producten

Maak aparte foto’s van opvallende en bijzondere details. Verkoop je bijvoorbeeld tassen, maak dan ook foto’s van de binnenzijde van de tas en eventuele extra opbergvakjes. Verkoop je kleding, toon dan foto’s van bijzondere details als mooie knopen, een rits, bijzondere stiksels of een aparte voering. Fotografeer de kleding niet terwijl deze plat ligt, maar bij voorkeur op een model of paspop. Is een product in meerdere kleuren verkrijgbaar, plaats dan van elke kleur een aparte foto op de productpagina.

3. Zorg voor een rustige achtergrond

Een rustige, liefst witte, achtergrond zorgt ervoor dat alle aandacht naar het product gaat. Een witte achtergrond creëer je door te fotograferen voor een witte muur, witte vellen papier te gebruiken of een speciale fotografie-tent. Met een beetje na bewerken in bijvoorbeeld Photoshop maak je zo eenvoudig vrijstaande afbeeldingen.

4. Maak gebruik van sfeerfoto’s

Soms is een sfeerbeeld beter dan een vrijstaande afbeelding. Denk bijvoorbeeld aan een dekbedovertrek. Een foto van een mooi opgemaakt bed spreekt meer aan dan een afbeelding van het dekbedovertrek in de verpakking.

5. Let op de kleuren

Zorg ervoor dat de kleuren op de foto zo goed mogelijk overeenkomen met de werkelijkheid. Fotografeer bij voorkeur bij daglicht of met daglichtlampen. Vermijd felle zon en het ontstaan van donkere schaduwen.

6. Wees consequent

Maak alle foto’s op dezelfde manier. Gebruik dezelfde manier van presenteren en belichten en voor elk product dezelfde achtergrond. Kies je voor vrijstaande afbeeldingen, pas dit dan toe op alle productfoto’s. Toon je kleding op een paspop of model, doe dit dan voor alle kleding. Op deze manier creëer je rust in de beelden en voorkom je dat je webshop rommelig oogt.

7. Geef alle productfoto’s hetzelfde formaat

Houd je webwinkel overzichtelijk en rustig door alle afbeeldingen in hetzelfde formaat te tonen. Kies één formaat voor de thumbnails, één formaat voor de afbeeldingen op de productpagina en één formaat voor de ingezoomde productfoto’s.

8. Upload de afbeeldingen zo klein mogelijk

Grote productfoto’s kunnen een negatieve invloed hebben op de snelheid van je webwinkel en zorgen ervoor dat pagina’s langzaam laden. Hebben de ingezoomde afbeeldingen een formaat van 600 x 600 pixels, dan heeft het weinig zin om de afbeelding in een groter formaat te uploaden.

9. Zorg voor goed materiaal

Zorg dat je beschikt over een goede fotocamera die scherpe foto’s maakt. Fotograferen met je smartphone is leuk voor privé zaken, maar meestal niet geschikt voor productfoto’s. Gebruik zo nodig daglichtlampen of investeer in een fotografie tent. Dit komt je foto’s zeker ten goede, waardoor de investering zichzelf terugbetaalt.
Lezersvraag: Hoe ga jij om met de productfoto’s in je webwinkel? Voldoen ze aan wat hierboven beschreven is of zie je nog ruimte voor verbetering?

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Succes met je Webshop, waar ik webwinkeliers leer hoe zij hun bedrijf kunnen laten groeien. Ik breng webwinkeliers samen in een online community waar zij kunnen netwerken, kennis opdoen en advies krijgen van mij en andere experts. Daarnaast schreef ik het boek Meer verdienen met je webshop.
Maud Ebbekink

Door

Maud Ebbekink

op 17 February 2014

Goede tips Astrid, ik wil er graag nog eentje aan toevoegen. Roger Dooley gaf een mooie tip op zijn blog hoe je communiceert hoe groot/klein een product is. Dit kun je doen met weinig/veel witruimte rondom het product op de foto. Lees meer hierover in zijn artikel: http://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/product-bigger.htm

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 17 February 2014

Bedankt voor de aanvulling Maud, hele goede tip. Ik vind het altijd fascinerend hoe zoiets werkt en invloed heeft op het koopgedrag van consumenten.

Reactie plaatsen