arrow_drop_up arrow_drop_down
12 oktober 2017 

5 tips voor A/B testen die iedere marketeer kan toepassen

“Ik weet het, ik zou meer moeten testen. Maar het kost zoveel tijd/het is moeilijk/ik weet toch al wat beter werkt…” Behoor jij tot het overgrote deel van de marketeers die deze woorden in de mond neemt als het onderwerp A/B testen ter sprake komt? Dan hebben we slecht nieuws: door niet te testen loop je veel mogelijke kansen mis. Diep van binnen wist je dit vast en zeker al. Daarom is dit hét moment om testen tot een vast onderdeel te maken bij het creëren van een campagne.

Want dat is eigenlijk de enige stap die je hoeft te zetten. Neem je de tijd om een campagne op te zetten, neem dan ook direct de tijd om uitgebreid te testen. Met de volgende vijf tips zorg je ervoor dat testen standaard in je werkwijze wordt opgenomen en je dus nooit meer kansrijke mogelijkheden misloopt.

1. Plan vooruit

Je hebt een briljante e-mailcampagne gecreëerd en een goede landingspagina ontworpen, tijd om de lucht in te gaan! Moeten we niet gaan A/B testen, vraagt een collega zich ineens af. Geen enkele marketeer gaat juichen bij het idee dat zijn of haar campagne op het allerlaatste moment nog gewijzigd moet worden…
Dit is dus niet het juiste moment om te gaan testen. Goed testen vergt tijd en daarom is het van belang om het moment van testen van te voren in te plannen, voor iedere campagne opnieuw. Zo calculeer je de nodige tijd voor het testen alvast in je workflow in en voorkom je dat je de deadline voor de lancering van je campagne moet missen.

2. Wees leergierig (en niet ongeduldig)

Soms heb je maar één detail nodig om een waardevolle wijziging door te kunnen voeren in je campagne. Daarom is het van belang om leergierig te zijn als je gaat testen. Want dat ene nuttige detail vind je niet als je niet openstaat voor verandering. Alleen door leergierig te zijn kun je uiteindelijk veranderingen doorvoeren die je campagne verbeteren, zodat je in je volgende campagne (nog) beter in staat bent je doelgroep te bereiken.

Daarnaast is geduld een belangrijke vereiste. Om nauwkeurige en representatieve testresultaten te behalen is het noodzakelijk om één variabele tegelijk op een grote groep te testen. Marketeers die denken tijd te besparen door meerdere variabelen in één keer te testen komen, vanwege de immense hoeveelheid statistiek die dat met zich meebrengt, bijna altijd bedrogen uit.

3. Meet je doel

Wat is het doel van je campagne? Waarschijnlijk gaat het je niet om een bepaald aantal klikken of geopende mails, maar wil je je doelgroep aanzetten tot een concrete actie. Bijvoorbeeld het trekken van bezoekers naar een evenement door middel van een mailing. Toch beperken veel marketeers zich slechts tot het meten van klikken en geopende mails omdat deze elementen gemakkelijk te meten zijn. Natuurlijk kun je hier waardevolle informatie uithalen, maar het meten van je doel levert je uiteindelijk meer bruikbare handvatten op. Maak dus eerst je doel concreet en ga dan gericht, met de juiste instrumenten, meten.

4. Neem de tijd

Je meting heeft bruikbare resultaten opgeleverd; goed werk! Trek echter niet te snel conclusies. Eén van de grootste misvattingen over A/B testen is namelijk dat je er snelle resultaten mee zou genereren. Baseer je je enkel op cijfers die je in een eenmalige meting verkregen hebt, dan is de kans groot dat die resultaten slechts voor een klein deel van je complete doelgroep gelden. Daarom is het van belang om over langere periodes te meten.

Stel: je hebt een automatische e-mail ingesteld die klanten krijgen als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Voor het A/B testen creëer je verschillende versies van die e-mail, maar dat is niet genoeg om bruikbare resultaten mee te genereren. Om te ontdekken hoe binnenkomende aanmeldingen reageren op de varianten zal je, afhankelijk van het volume, bijvoorbeeld een maand lang moeten testen.

5. Betrek het bedrijf

Als marketeer sta je dichterbij de klant dan de meeste anderen in een organisatie en bevind je je dus in de ideale positie om inzicht te bieden in de denkwijze van je klanten. Dat inzicht kan het gehele bedrijf verder helpen. Gooi daarom in de groep dat je bezig bent met metingen en zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van jouw test-activiteiten.

De feiten die je genereert naar aanleiding van je metingen kun je vervolgens delen in periodieke bedrijfsmeetings. Kennisdeling brengt ieder bedrijf verder en als de wijsheid die je deelt ook nog eens is gebaseerd op onbetwistbare meetresultaten, word je geheid de enige echte klantexpert van je organisatie.

Onthoud tot slot: er valt altijd iets te testen. Of het nu gaat om het onderwerp van je mailing, het tijdstip van verzenden, de content op je landingspagina of een ander aspect; elk onderdeel biedt kansen voor optimalisatie. Maak van testen een gewoonte en loop nooit meer een kans mis!

Over de schrijver
Contentmarketeer & (freelance) copywriter. Maakt en coördineert content in tekst en beeld uit naam van Best4u Group, over online producten (websites/shops/online marketing), tips en tricks en online trends.
Reactie plaatsen