Het nieuwe jaar is net van start gegaan, en dat betekent dat het tijd is om alvast een blik vooruit te werpen: wat heeft 2019 voor ons in petto? Op het gebied van contentmarketing is er de afgelopen jaren veel veranderd en dat zal het komende jaar niet anders zijn. De marketing wereld is namelijk volop in beweging en voor je het weet rijzen er alweer allerlei nieuwe tools, technologieën en trends als paddenstoelen uit de grond: geen tijd dus om even je aandacht te laten verslappen.
Wat zijn de niet te missen contentmarketing trends en ontwikkelingen voor 2019?
1: Contentmarketing ís marketing
Anno 2019 is contentmarketing niet meer weg te denken uit je marketingstrategie; het is een effectieve manier om klanten aan je te binden, meer verkeer naar je website te generen en nieuwe leads aan te trekken. Je zou haast vergeten dat contentmarketing zoals we het nu kennen een relatief nieuw fenomeen is. Tot een paar jaar geleden werd contentmarketing vooral gezien als ‘side project' en was het iets dat erbij gedaan werd, mits er tijd voor was natuurlijk. Waar men zich vroeger nog weleens achter de oren krabde en zich afvroeg: wat is contentmarketing nu eigenlijk? Is dat nu wel anders: in 2019 is contentmarketing gewoon marketing en neemt het een centrale rol in.
Maar de bewezen effectiviteit en ongekende populariteit van content heeft ook een keerzijde: de concurrentie is moordend. Probeer in al dat marketinggeweld maar eens op te vallen met je blog, video, whitepaper of infographic. Timelines raken overvol en het organisch bereik van zowel social media als Google neemt af. Een goede contentstrategie is dus essentieel en veel tactieken die vroeger wel werkten zijn tegenwoordig niet meer toereikend. Alleen content produceren om te produceren is allang niet meer voldoende.
Wat werkt dan wel?
2: Kwalitatieve content – Long format
Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van contentmarketing. Dat zorgt ervoor dat consumenten een overvloed aan content te zien krijgen. Je zult dus van goeden huizen moeten komen als je wilt dat jouw content ook daadwerkelijk gezien én gelezen wordt.
Af en toe even snel een blog schijven, is niet meer genoeg.
De tijd van snackable content is niet meer; content moet relevant en diepgaand zijn. Een ontwikkeling die zich het afgelopen jaar al aankondigde en het komende jaar alleen maar duidelijker zichtbaar belooft te worden, is de toenemende populariteit van zogenaamde long-form content. Denk aan documentaires, podcasts en longreads, oftewel waardevolle artikelen die uit meer dan 2.000 woorden bestaan.
“Less is more” geldt in 2019 niet meer. Sterker nog, de consument neemt graag de tijd voor verrassende, unieke of waardevolle content.
3: Multimediaal
Met alle technologische en digitale ontwikkelingen het afgelopen jaar – denk aan Artificial Intelligence, Voice Search, Marketing Automation en chatbots – is het erg verleidelijk om bij campagnes alleen naar het virtuele, online domein te kijken en op deze ontwikkelingen in te springen. Een opvallende trend is dan ook de inzet en herontdekking van de kracht van offline marketingmiddelen, zoals folders, magazines en offline evenementen. Zo is de ouderwetse print weer helemaal terug van weggeweest! De print als waardevolle en exclusieve informatiedrager waarmee je kunt laten zien hoeveel je om de ontvanger geeft.
Maar denk ook aan offline evenementen zoals open dagen en lezingen: evenementen waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten. Hier maak jij als contentmarketeer foto's en (live)video's van, die je weer kunt delen op social media, je website en in de nieuwsbrief.
In het aankomende jaar liggen er veel kansen voor een slimme marketing mix van offline en online content.
4: Purpose marketing
Contentmarketing in 2019 draait om de woorden authenticiteit en vertrouwen. Consumenten waarderen authenticiteit en zullen eerder klant worden als zij je vertrouwen. Als merk is het belangrijk om ergens voor te staan, een eerlijk verhaal te vertellen en deze waarden op consistente wijze uit te dragen. Gebakken lucht verkopen is dus een no-go; hier kom je in 2019 echt niet meer mee weg. Positioneer jezelf en je bedrijf in maatschappelijke discussies. Wees niet bang dat klanten massaal zullen weglopen als je je uitspreekt. Integendeel: dat is juist wat klanten en consumenten verwachten van een bedrijf.
5: IJzersterke contentstrategie is essentieel
Nu de consument overspoeld wordt met content is het hebben van een ijzersterke contentstrategie crucialer dan ooit tevoren. In plaats van gelijk van start gaan met het creëren en publiceren van content, is het essentieel om vooraf scherpe doelstellingen te formuleren en te zorgen voor meetbare KPI's. Zo vergroot je de kans dat consumenten jouw content zien en ook daadwerkelijk lezen. Zeker als je de content opknipt in verschillende delen, ook wel content-atomisatie genoemd.
Zo houd je de aandacht van de bezoeker langer vast en komt je boodschap beter over.
Al met al: het belooft een mooi nieuw jaar te worden met spannende ontwikkelingen.
Spring jij al in op deze contentmarketingtrends?
Nigel Hooijmans
op 31 January 2019De Koffie Blogger
op 1 February 2019Peter
op 6 March 2019Contentmarketing
op 14 February 2019https://www.loterijen-vergelijken.nl
op 12 March 2019Get! Webmedia
op 27 March 2019connect
op 22 July 2019roy
op 19 November 2019