De 4-1-1 regel voor het delen van content
16 december 2016 

De 4-1-1 regel voor het delen van content

Veel bedrijven denken dat Social Selling betekent dat werknemers bedrijfscontent delen via social media. Campagne materiaal wordt met het sales teams gedeeld en er wordt verwacht dat de sales teams de content delen met hun netwerk. Wanneer bedrijven Social Selling op deze manier benaderen zullen zij nooit hun Social (Selling) doelen behalen. De volgers van werknemers zijn niet geïnteresseerd in een grote hoeveelheid product- of bedrijfscontent in hun tijdlijn wanneer zij op LinkedIn actief zijn. Het is daarom belangrijk dat bedrijven een goede contentstrategie hanteren als het om Social Selling content gaat.

4-1-1 Regel

De simpele uitleg van de 4-1-1 regel is dat wanneer iemand 6 artikelen deelt per week of per dag (afhankelijk van de doelen) dat 4 artikelen industrie gerelateerde artikelen zijn, dus geen bedrijfscontent, 1 artikel is bedrijfscontent en 1 artikel is persoonlijke content. Het grote voordeel van deze regel is dat werknemers hiermee hun eigen online personal brand opbouwen en dit helpt bedrijven bij het behalen van hun doelen.

4 artikelen die niet bedrijfsgerelateerd zijn

Artikelen die niet bedrijfsgerelateerd zijn moet volgers helpen en iets leren. Zeer geschikte artikelen zijn artikelen met industrietrends, whitepapers over specifieke onderwerpen die relevant zijn voor de prospect of content dat bepaalde onderwerpen uitlegt of toelicht. De focus ligt vooral op het delen van kennis vanuit de Social Seller. Door het delen van dit type content bouwt de Social Seller een online personal brand. Hierdoor zullen prospect en klanten de Social Seller sneller gaan vertrouwen en gaan prospect en klanten de Social Seller als industrie expert zien. Dit zorgt ervoor dat wanneer de Social Seller bedrijfscontent deelt dat prospect en klanten sneller deze content zullen lezen of bekijken.

1 artikel met bedrijfscontent

1 van de zes artikelen is een artikel met bedrijfscontent. Dit kunnen allerlei verschillende typen content zijn maar het is belangrijk om een balans te vinden tussen sales focused content en niet sales focused content. Sales focused content zijn artikelen met productinformatie, aanbiedingen, demo’s of reviews. Niet sales gerelateerde content zijn artikelen die waarde toevoegen zoals uitleg over bepaalde trends of tips. Uiteraard is dit artikel ontwikkeld door het bedrijf en heeft het een bedrijfslogo en een call to action naar een product website. Wanneer de Social Seller een goed online brand heeft zullen de volgers of het netwerk van de Social Seller erop vertrouwen dat ook de bedrijfscontent relevant is om te bekijken.

1 artikel met persoonlijke content

Om echt succesvol te zijn met Social Selling is het belangrijk om te laten zien dat de Social Seller een echt persoon is. Mensen houden ervan om relaties op te bouwen met “echte” mensen, ze vertrouwen echte Social Media profielen sneller en zijn ze vaak argwanend over geautomatiseerde Social Media profielen. Persoonlijke content is daarom erg belangrijk. Uiteraard is persoonlijke content verschillend per Social Media kanaal.

Persoonlijke content op Linkedin is meer bedrijfsgerelateerd dan persoonlijke content die de Social Seller deelt via Twitter. LinkedIn content kan een foto zijn van een event, een meeting, een teamactiviteit of een boek of whitepaper. Maar ook motivatie quotes werken erg goed. Twitter is minder business gerelateerd, de Social Seller kan meer persoonlijke content delen zoals een mooie zonsondergang, een sportwedstrijd of een mooi uitzicht. Het is belangrijk om in gedachte te houden dat de content geschikt moet zijn om te delen met prospects en klanten! Persoonlijke content is ontzettend belangrijk om een online personal brand op te bouwen.

Samenvattend:

content is ontzettend belangrijk voor Social Selling succes. Wanneer een Social Seller de 4-1-1 regel gebruikt is er een goede balans tussen de verschillende typen content. Maak jij ook gebruik van een soortgelijke regel?

Over de schrijver
Wendy is Social Media Marketing Manager bij Sage in Dublin. Haar grootste passie is mensen succesvol maken met Social Selling en Social data op de best mogelijke manier inzetten om relaties te bouwen en de klant beleving te verbeteren.
Reactie plaatsen