arrow_drop_up arrow_drop_down
2 november 2015 

Waardevolle content: vinden, boeien en binden

Contentmarketing is een belangrijke methode om via een website klanten te vinden, boeien en binden. Zover zijn we inmiddels wel. SEO-teksten dragen bij aan de vindbaarheid, een bedrijfsblog genereert leads, converserende webpagina’s sluiten deals. Als de content waardevol is tenminste. Maar wat is waardevolle content eigenlijk precies?

Voor vrijwel alle bedrijven is zakelijk bloggen een geweldig (marketing)instrument. De vindbaarheid van de website wordt vergroot, de naamsbekendheid neemt toe en de bestaande en potentiële klantenkring groeit. Online wordt je dan ook doodgegooid met artikelen die vermelden dat waardevolle content zo belangrijk is. “Content is king.” Of: “waardevolle content is de nieuwe digitale valuta.” Allemaal leuk en aardig, maar wat is waardevolle content dan precies? Dat blijft vaak erg vaag. Iets met bruikbaarheid, het wekken van vertrouwen en een expertstatus. Storytelling ofzo… Daar kun je als bedrijf toch niets mee?

Bezoekers blij, Google blij

In dit blog lees je precies wat waardevolle content is, hoe je die (eenvoudig) produceert en vervolgens toepast op je bedrijfswebsite. Volg het uitgebreide stappenplan en jouw content wordt een digitale goudstaaf voor bezoekers. En de ervaring leert: bezoekers blij, Google ook blij.

klanten vinden

Stap 1: Klanten vinden

Wie is mijn doelgroep?

Het lijkt een schot voor open doel, maar ontzettend veel mensen bouwen een website zonder precies te weten wie de doelgroep is. Of de doelgroep verandert in de loop der tijd, maar de website blijft achter. Ik ben zelf ook in die fout getrapt. Maanden eerder had ik mijn website gevuld met content. Hij was prettig leesbaar en ik kreeg aanvragen binnen, dus ik was tevreden.  Tot een online marketeer mij de simpele vraag stelde: “voor wie schrijf je vooral?” Ik vertelde enthousiast dat ik voorheen vaak voor zzp’ers en MKB schreef, maar dat mijn markt al vrij snel was verschoven webdesigners, online marketingbureaus en grote commerciële bedrijven. ‘Echt joh?’ antwoordde hij. Maar dat zie ik helemaal niet terug op je site.’ Au!

Resumé: je doelgroep vaststellen is belangrijk. Je kunt dit zelf onderzoeken, Google analytics gebruiken, user scenario’s of buyer persona’s gebruiken. Maak het zo gek als je wilt. Weinig tijd? Geef het uit handen aan een online marketeer met verstand van zaken en je hebt een fantastisch uitgangspunt om je website te vullen.

Waarin heeft mijn doelgroep interesse?

Als je hebt vastgesteld wie je doelgroep is, kun je eenvoudiger bepalen waarin die doelgroep interesse heeft.

Stel, je bent autohandelaar. Je hebt een garage bij je showroom waar alle soorten auto’s worden gerepareerd. Ook oldtimers; jouw grote passie. Je website is voornamelijk gericht op de garagewerkzaamheden en openingstijden. Mensen bellen je vaak om te informeren naar (de kosten voor) reparatie van oldtimers. Blijkbaar heeft de doelgroep dus interesse in reparatie van oldtimers. Waarom zou je daar dan niet een pagina aan wijden? Of een digitale showroom aanmaken met daarin de opgeknapte oldtimers die je verkoopt? Dat is blijkbaar waarin jouw doelgroep interesse heeft.

Hoe benader ik mijn doelgroep?

Als je eenmaal weet wie jouw doelgroep is en wat de interesses zijn, moet het lukken om deze mensen naar je website te verleiden met de juiste content.
Oké… je bent weer even de oldtimer-opknappende autohandelaar. Een snel onderzoek wijst uit dat jouw doelgroep vooral uit mannen bestaat, vaak gepensioneerd en met voldoende geld tot hun beschikking. In de vrije tijd die ze nu tot hun beschikking hebben, sleutelen en poetsen ze graag aan hun oldtimer. Daar kun je de content op je website aan aanpassen.

Start bijvoorbeeld een zakelijk blog waarin je tips deelt over de reparatie en schoonmaak van oldtimers. Misschien vind je in dit geval “u” een betere aanspreekvorm dan “je”. Deel dit blog bijvoorbeeld via fora of social media, waar jouw doelgroep zich begeeft.

klanten boeien

Stap 2: Klanten boeien

Uit welke elementen bestaat waardevolle content?

Laat je niet afschrikken door berichten waarin wordt gesteld dat het zo oersimpel is om een goed zakelijk blog te starten of goede teksten voor je bedrijfswebsite te schrijven. Als tekstschrijver vind ik dit al niet eenvoudig voor mijzelf, laat staan als je weinig schrijfervaring hebt of dit helemaal niet zo leuk vindt.  Feit is wel dat je als eigenaar van een bedrijf de aangewezen inhoudelijk expert bent om onderwerpen te verzinnen voor content. De informatie voor het produceren van waardevolle content zit waarschijnlijk in je hoofd, alleen weet je dit nog niet. Door de volgende dingen te doen, weet je precies welke content waardevol is voor jouw bezoekers:

  • Schrijf problemen op waar bezoekers van jouw website (en mogelijk ook je fysieke bedrijf) vaak tegenaan lopen.
  • Luister naar wat (potentiële) klanten zeggen
  • Bewaar vragen die je per e-mail ontvangt
  • Ontdek op fora en social media welke gesprekken en onderwerpen jouw doelgroep bezighoudt
  • Volg andere blogs binnen jouw vakgebied om inspiratie op te doen voor nieuwe onderwerpen of bepaalde onderwerpen verder uit te diepen
  • Neem ter inspiratie deel aan groepen op bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook
  • Houd de actualiteit in de gaten met betrekking tot jouw branche
  • Deel specifieke kennis die alleen jij hebt (Niet bang zijn dat concurrenten hiermee aan de haal gaan. Zorg dat je content zo goed is dat ze de strijd met jou niet eens aandurven, maar je als expert zien en naar je gaan linken.)
  • Geef handige tips
  • Schrijf een boek, handleiding of review waarom jouw klanten zitten te springen
  • Uiteindelijk wil iedereen in grote lijnen hetzelfde bereiken met het lezen van jouw blog: iets leren en daarmee (meer) succesvol zijn. Geef hiervoor bijvoorbeeld tips en stappenplannen

Welke vorm heeft waardevolle content?

In een tijdperk met een overload aan informatie is het belangrijk om eruit te springen; ervoor te zorgen dat mensen bij jouw website even stilstaan. Of die juist bewust opzoeken omdat er voor hen altijd iets leuks of nuttigs te vinden is. Dat doe je zo:

  • Geef je content een gezicht. De website van een garage met daarop wat openingstijden is oersaai, toch? De website van een garagehouder die oldtimers opknapt en zijn beste tips en trucs deelt, komt al wat dichter in de buurt. En nu wordt het pas echt interessant: de website van een garagehouder die vertelt hoe hij met vallen en opstaan nu de mooiste oldtimers ter wereld repareert? Die vol passie foto’s plaatst van de bijzondere auto’s die hij tegenkomt en filmpjes maakt om te laten zien hoe je bepaalde onderdelen uit elkaar schroeft? Deze content is zo waardevol dat de doelgroep er waarschijnlijk niet weg te meppen is.
  • Zorg dat een website gebruiksvriendelijk is. Eenvoudige navigatie, overzichtelijk ingedeelde teksten met voldoende witruimte en duidelijke titels en afbeeldingen die passen bij de tekst
  • Gebruik visuele content om je boodschap te ondersteunen. Afbeeldingen, filmpjes, foto’s. Infographics doen het ontzettend goed om op een snelle en leuke manier een boodschap over te brengen. Of misschien wil je bezoekers de mogelijkheid bieden om jouw content te luisteren in plaats van te lezen door podcasts toe te voegen. Deze mix van middelen maakt de content rijk.
  • Verhalen hebben van oudsher aantrekkingskracht op mensen en ook voor websites werkt dit goed. Storytelling is hier een modernere term voor. Niet zomaar wat onderdelen voor oldtimers verkopen, maar vertellen welke nostalgie er schuilgaat achter de tweedehands verchroomde zijspiegel die een nieuw leven heeft gekregen. Wedden dat kenners hem willen hebben? Berichten met emotie zorgen dat (potentiële) klanten een gevoel krijgen bij jouw dienst of product. Een gevoel van herkenning, blijdschap of ontspanning. Zulke positieve associaties maken je content waardevoller dan die van welke concurrent ook.

klanten binden

Stap 3: Klanten binden

Hoe vaak en wanneer moet ik informatie toevoegen?

Waardevolle content is relevant voor de bezoeker. Dit zijn de toverwoorden die je niet mag vergeten bij het schrijven en plaatsen van informatie op je website: actueel, regelmatig en uniek.

  • Speel het liefst zo snel mogelijk in op actuele gebeurtenissen of ontwikkelingen die betrekking hebben op jouw branche. Giet daar je eigen sausje overheen, laat je eigen stem doorklinken en plaats het online. Ben je de garage-eigenaar en is het oldtimerdag in je stad? Bingo! Worden de kosten voor autoreparaties verlaagd? Bingo! Worden wet- en regelgeving omtrent autoreparaties aangepast? Jawel: bingo!
  • Verkies altijd kwaliteit boven kwantiteit. Natuurlijk is het handig om op regelmatige basis content te verversen of een nieuw blog plaatsen. Dit geeft de vindbaarheid van je website een boost. Google prefereert websites die regelmatig worden aangevuld, omdat die “dus” wel goed zullen zijn. Natuurlijk kan dit in de toekomst weer veranderen, omdat de zoekmachines steeds beter begrijpen wat er op websites staat (semantic search) en de content dus ook echt goed moet zijn. En niet alleen goed lijken.
    Door regelmatig een blog of update te plaatsen, houd je bovendien je klanten geboeid en verliezen ze jouw niet uit het oog.

Hoe tover ik potentiele klanten om in vaste klanten?

Je kunt er vanuit gaan dat mensen je naam meerdere keren – in positieve zin – moeten hebben gehoord, voordat ze met jou in zee gaan. Zij weten dan al dat jij een expert bent binnen jouw branche omdat ze bijvoorbeeld je blogs hebben gelezen of je op social media hebben gevolgd. Bezoekers die vaker terugkomen op je website om jouw handige tips te volgen, kunnen op termijn ook je hulp inschakelen bij iets waar ze zelf niet uitkomen of geen tijd voor hebben.

Als tekstschrijver vind ik het bijvoorbeeld helemaal niet eng om te vertellen hoe ik het schrijven van SEO-teksten of persberichten aanpak. Ik gooi al mijn kaarten op tafel, inclusief de beste tips, trucs en methodes. Mensen vragen vaak of ik niet bang ben dat bedrijven het dan zelf gaan doen en mij niet meer nodig hebben als tekstschrijver. Nee, daar ben ik absoluut niet bang voor. Met mijn zakelijke blogs laat ik zien dat ik een professionele tekstschrijver ben, op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen mijn vakgebied. Er zijn vast bedrijven die de tips gebruiken om zelf mee aan de slag te gaan. Graag zelfs. Blij als ik iemand geholpen heb. Er zijn ook bedrijven die door de blogs bij mij aankloppen. “Heldere uitleg, maar daar heb ik allemaal geen tijd en energie voor hoor. Kun jij dat niet voor ons schrijven?” Maar natuurlijk!

Op deze manier tover je bezoekers van de website om in klanten en als je vervolgens goed werk aflevert in vaste klanten. En omdat je nu toch bezig bent met waardevolle content: vraag dan gelijk even om een leuke review en plaats die op je website en/of social media. Ook deze waardevolle informatie wekt weer vertrouwen bij andere potentiële klanten. Lees: klanten. Lees: vaste klanten.

Natuurlijk kan ik een heleboel vertellen over waardevolle en kwalitatieve content, maar misschien lees je liever wat Google er zelf over te zeggen heeft!? In de 160 pagina’s tellende Google rating guideline vind je alles wat je wilt weten! Heb je zelf nog aanvullende tips en trucs? Plaats ze in de reacties hieronder!

Over de schrijver
Duidelijke taal is een ijzersterk wapen. Dat ontdekte ik jaren geleden al, toen ik nog als jonge politieagente in Amsterdam werkte. Ik werd daar redacteur en later eindredacteur. Tot ik besloot mijn hart te volgen. Ik schreef een ontslagbrief en ging verder door het werkzame leven als BureauTekst. Een compleet ander beroep natuurlijk, maar de allereerste lessen uit dat blauwe uniform blijven me altijd bij: helder met mensen communiceren is een kunst. Zeker ook op papier of online.
Reactie plaatsen