Visual content is vele malen effectiever
28 januari 2014 

Visual content is vele malen effectiever

In 2014 gaan al steeds vaker de geruchten dat visual content belangrijker gaat worden en daarnaast dat veel posts veel effectiever zijn met visual content dan zonder. Het aantal leads, het aantal reacties, het aantal likes/RT’s/+1’s en zeker Pins is in vele gevallen groter met visual content. In dit blog laat ik zien wat de mogelijkheden hierin zijn, hoe dit komt en een vergelijking.

Wat kunnen we nu verstaan onder visual content? Onder deze term vallen meerdere soorten namelijk:

  • Afbeeldingen toevoegen aan een post
  • Video’s toevoegen aan een post
  • Presentaties toevoegen aan een post
  • Infographics toevoegen aan een post

Dit zijn allemaal mogelijke manieren om visual content te delen. In dit blog wil ik een vergelijking laten zien met een post met ‘PURE CONTENT’ en een post met visual content. Ook ga ik dieper in op de mogelijkheden hierin, oorzaken (als ik het zo mag noemen) en voordelen hiervan.

Waarom is visual content nou zoveel effectiever?

Allereerst de oorzaken hiervan. Wat maakt het nu dat visual content zoveel meer effect heeft dan bijvoorbeeld een droge post met enkel content. Dan kan je natuurlijk zoals iedereen roepen: ‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ waar ze ook allemaal gelijk in hebben. Maar ik denk dat er meer achter zit, namelijk ‘affectie’.

Affectie, gevoel en emotie

Dat zijn grote rollen die meespelen in de reactie van de consument, zowel online als offline. Maar ook online gaat affectie een nog grotere rol spelen voor de marketeers. Een post met een afbeelding roept een bepaald ‘gevoel’ op, een gevoel dat ervoor zorgt dat de houding veranderd ten opzichte van het merk. Een simpele foto kan al vrij snel een bepaald gevoel, emotie of affectie oproepen. Op basis van dit gevoel wordt er bepaald wat de desbetreffende persoon ervan denkt en ermee gaat doen. Gaat hij/zij het liken, delen, of pinnen aan zijn/haar bord op Pinterest? Het hangt allemaal af van het gevoel dat het oproept. Doe je voordeel ermee door op het gevoel van jouw consument in te spelen door middel van bovenstaande middelen.

Dat was slechts één oorzaak waardoor visual content meer oplevert dan droge content. Dan hebben we het nog niet eens gehad over social media. We zitten nu al een aantal jaar in een fase waarin we volop actief zijn op social media. Daarbij zijn steeds meer media bijgekomen die puur om beeld draaien, voorbeelden hiervan zijn: Pinterest, Instagram & Flickr. Allemaal media waarbij het draait om het delen van visual content. Mede door de enorme opkomst van deze media, hebben ze ervoor gezorgd dat het beeld steeds belangrijker gaat worden in de andere social media en offline media. Daarnaast is het vrij simpel om even een afbeelding te delen via jouw smartphone zonder tekst te melden. Dit doordat één beeld al veel meer kan doen zeggen of oproepen.

Visual content belangrijker dan pure content? Niet altijd!

En om het blog af te sluiten heb ik een vergelijking gemaakt met één groot bedrijf. Als voorbeeld hiervoor heb ik genomen: Coolblue. Deze vergelijking heb ik gemaakt op basis van likes, reacties en het delen van de post. Dit is allemaal zorgvuldig uitgezocht.

Hieronder heb ik dus vergelijking gemaakt van twee posts van Coolblue. Één post met visual content door de video. En één met enkel content. Beide posts draaien niet om actualiteiten maar om het bedrijf zelf, daarmee even aan te geven dat ik geen appels met peren aan het vergelijken ben. Wat wel erg duidelijk blijkt uit deze test is dat visual content voor veel meer respons kan zorgen dan enkel een post met alleen content. Het verschil in respons overduidelijk en dit geeft wel aan hoeveel een video kan doen.

Voorbeeld Coolblue

Voorbeeld Coolblue

Maar het kan niet altijd even veel opleveren. Dit hangt af van je post en jouw online doelgroep natuurlijk. Als we even gaan kijken naar de Hypotheker. Een hypotheek is een serieus onderwerp, dus zoals het onderwerp hieronder al aangeeft is het wellicht praktischer om bij een wat serieuzer onderwerp toch meer in te gaan op de content en minder op de leuke afbeeldingen of video’s. Deze post levert namelijk veel minder op.
Voorbeeld de Hypotheker

 

Maak zorgvuldige keuzes!

Kortom: Visual content kan zeer belangrijk zijn in de respons die het je oplevert, Maar… dit is afhankelijk van jouw online doelgroep en op welke manier jij deze benaderd. Maak zorgvuldige keuzes is mijn tip!

Mijn lezersvraag: Bij het plaatsen van een post inclusief visual content (video, afbeelding, presentatie of infographic) merk je dan dat de respons hoger is?

Over de schrijver
Mijn naam is Bryan Berendsen. Een jonge (online) marketeer die zijn passie, motivatie en gedrevenheid voor online marketing en social media graag omzet in informatieve blogs en succesvolle campagnes. Let's connect!
Reactie plaatsen