Storytelling: Zo pas je het toe in contentmarketing
30 augustus 2016 

Storytelling: Zo pas je het toe in contentmarketing

Storytelling is een hippe term binnen contentmarketing. Maar ook een lastige. Want hoe vertel je het verhaal van jouw organisatie, product of jezelf nou goed op je website of je andere content? Je bent er niet met eenvoudigweg een keertje het woord ‘verhaal’ gebruiken in je tekst, een advies dat ik laatst serieus tegenkwam op internet.

Misschien moeten we eerst eens even dieper ingaan op het doel van een verhaal vertellen: overtuigingskracht.  Storytelling expert Annet Simmons vertelt in haar boek The Story Factor dat je met feiten en data kunt strooien zoveel je wilt, maar dat verhalen pas echt de potentie hebben om te overtuigen en iemands gedachten te veranderen.

Goede redenen dus om storytelling wel toe te passen binnen contentmarketing. Maar hoe? Door te begrijpen hoe je verhalen kunt vertellen.

6 verhaalvormen

Annet Simmons definieert 6 verschillende verhaalvormen waarbinnen alle typen verhalen kunnen worden ingedeeld:

  1. Over mij;
  2. Waarom ben ik hier;
  3. Droombeeld;
  4. Waarden;
  5. Lessen;
  6. Ik weet wat je denkt.

Storytelling is een boek

Volgens haar analyse kun je alle verhalen in één van deze zes categorieën plaatsen. Als je deze zes vormen begrijpt en onder de knie hebt, kun je ze toepassen in al je content. Een korte uitleg van de verschillende verhaalvormen:

Over mij

Over mij-verhalen vertel je om een band te creëren. Je vertelt bijvoorbeeld iets over je huidige omstandigheden. Of je kinderen hebt, wat voor hobby’s, waar je woont. Of wat je leerde in je eerste baan, tijdens je opleiding, wat je ouders vroeger belangrijk vonden.

Door persoonlijke dingen te delen, help je de ander om jou te leren kennen en je te gaan vertrouwen. Het geeft de mogelijkheid om wederzijdse interesses of eigenschappen te ontdekken. Wees wel zuinig. Twee of drie voorbeelden of goede eigenschappen per keer zijn echt voldoende.

Waarom ben ik hier

Waarom ben ik hier-verhalen vertellen iets over je motieven. Mensen gaan er in eerste instantie van uit dat je alleen geld aan ze wilt verdienen. Vertel waarom je een passie hebt voor jouw product of dienst. Heb je bijvoorbeeld in het verleden bepaalde problemen zelf ervaren in je werk en wilde je dat graag oplossen? Je helpt hiermee de ander bij het nemen van een beslissing.

Droombeeld

Droombeelden schetsen een situatie waarin alle problemen en moeilijkheden opgelost zijn. Denk bijvoorbeeld aan een verhaal hoe jouw product of dienst ervoor heeft gezorgd dat mensen niet meer steeds tegen hetzelfde probleem aanlopen. Vergeet vooral niet te vertellen hoe jouw product of dienst dat probleem heeft opgelost.

Waarden

Waarden kunnen tricky zijn. Je wilt natuurlijk niet overkomen als een mister know-it-all. Maar als je ze op een bescheiden manier toepast, kunnen ze heel verhelderend zijn.Denk er eens over na hoe je beslissingen neemt. Wat vind je daarbij belangrijk? Toewijding? Compassie?

Gebruik echte situaties, verzin ze niet. Als mensen een andere ervaring hebben in real-life contact, zal je dat niet in dank afgenomen worden.

Lessen

Lessen lijken een beetje op verhalen over waarden. Maar in dit geval gaat het meer over wat je kunt leren van bepaalde situaties zonder ze ook echt zelf mee te hoeven maken. Door het probleem te beschrijven, met de bijbehorende emoties, kunnen anderen zich inleven in de gebeurtenis.

Ik weet wat je denkt

Mensen hebben altijd vragen en zien hobbels op de weg. Als je weet wat die vragen en hobbels zijn, kun je daar op inspelen door ze weg te nemen nog voor ze uitgesproken zijn. Je geeft daarmee het vertrouwen dat je meer begrijpt dan ze in eerste instantie vermoedden. En door niet alleen maar de mooie kant te belichten, weten mensen ook dat je niet bang bent om nadelen te benoemen.

Storytelling door bedrijven

Hoe pas je dit nu toe?

Wat voor content je ook maakt, blogteksten, webteksten, cases, whitepapers, etc., je kunt altijd een verhaal vertellen. Het is mens-eigen om vanuit jezelf te denken als je het verhaal wilt gaan vertellen. Doe dat niet, denk echt vanuit je buyer’s persona (bp). Wat vindt hij belangrijk om te lezen, waar wordt hij enthousiast van?

Voorbeelden

Neem bijvoorbeeld een case. Je kunt vertellen wat je zelf allemaal hebt gedaan. Maar beter is als je kunt achterhalen met welke vraag je klant precies kwam, welke behoeftes er waren en om pas daarna te vertellen hoe je dat hebt opgelost. Je bp zal de vragen en behoeftes erkennen en blij zijn dat er een oplossing is. Geschikte verhaalvormen: Lessen, Droombeelden, Ik weet wat je denkt.

Nog een voorbeeld. Je ‘ over ons’  pagina. Maar al te vaak wordt die pagina gebruikt om te vertellen wat je allemaal te bieden hebt. Maak de omslag en vertel je ‘ waarom’. Waarom ben je hier? Vertel bijvoorbeeld waar je zelf tegenaan liep voor je dit product of deze dienst ging aanbieden. Of vertel je droombeeld: hoe ziet het leven eruit als mensen jouw product of dienst gaan gebruiken? Geschikte verhaalvormen: Over mij, Waarom ben ik hier, Droombeeld, Waarden.

Genoeg voorbeelden, het is tijd om zelf aan de slag te gaan. Voor iedere soort content kun je één of meerdere van deze verhaalvormen gebruiken. Twee gouden regels: vraag je altijd af wat je bp interessant vindt en overdrijf het niet. Succes!

Over de schrijver
Judith adviseert vanuit start-up Contenticiteit andere bedrijven over de beste contentstrategie. Ze heeft een passie voor storytelling en duikt graag in het verhaal en de cultuur van haar opdrachtgevers. Dat vertaalt ze weer naar authentieke content die relevant is voor de doelgroep. Ze weet dat content moeilijk gevonden wordt zonder goede basis en daarom verliest ze daarbij de technische kant van SEO niet uit het oog.
Reactie plaatsen