Social Listening en 5 Andere bronnen van contentinspiratie
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 februari 2015 

Social listening en 5 Andere bronnen van contentinspiratie

Het is 2015. Je hebt besloten om dit jaar écht met contentmarketing te beginnen. Of je was er al goed mee bezig, in dat geval niets dan lof. Maar dat betekent nog niet dat het altijd van een leien dakje gaat. Je contentmarketing leunt op je inspiratie, en die is er simpelweg niet altijd. Gelukkig valt inspiratie ook te inspireren!

1. Storytelling

Eerst was er contentmarketing, toen kwam storytelling. Of niet? Eigenlijk bestaat ‘verhalen vertellen’ natuurlijk al eeuwen. Zo gaf men in de oudheid de volksgeschiedenis door van generatie op generatie. Tegenwoordig vormt jouw verhaal het hart van je contentmarketing. Waarom doet jouw bedrijf wat het doet? Hoe steekt jouw product of dienst in elkaar? Hoe maak jij de wereld hiermee een stukje beter? Je merk hoeft niet eens het middelpunt van je verhaal te vormen, misschien wil je wel een verhaal vertellen dat je hoorde van een klant of een relatie. Of een verhaal dat meer beïnvloed is door je merkbeleving. In ieder geval kun je het beste denken als een schrijver of journalist, en dat is niet altijd makkelijk. Maar wel authentiek.

Storytelling voorbeeld

Een uniek geval van storytelling zagen we onlangs op de Facebook-evenementpagina van de Huishoudbeurs. Daar werd het verhaal niet verteld door de organisatie zelf, maar door ‘fans’, vooral jongeren. Niet direct de doelgroep van het evenement, maar wel een groep die het hele ‘HuisHousebeurs’-verhaal (inclusief line-up, versnaperingen en afterparty) zó goed vertelde dat de beurs een veel groter publiek bereikte. Het merk bouwde bovendien zelf mee aan het verhaal door toegangskaarten aan de beste reactie weg te geven, zoals hierboven te zien is.

2. Newsjacking & Eventjacking

Newsjacking heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Zo gek is dat niet: alles wat je nodig hebt is een goede nieuwsradar en een snelle creatieve geest. En wat dat eerste betreft, zijn er genoeg hulpmiddelen: Twitters trending topics, een RSS feed van grote media en sectorpublicaties, of tools als Trendmap en Icerocket. Zorg vervolgens dat je een frisse draai kunt geven die gelinkt is aan jouw merk of organisatie, en je bent er al. Eventjacking is een term die ik gebruik om aan te geven dat je precies hetzelfde kunt doen met evenementen: stel een goede contentkalender op en je kunt van tevoren al bedenken waar je op welke manier op kunt inhaken. Hieronder zie je bijvoorbeeld hoe Windows Nederland onlangs met humor inspeelde op de beruchte ‘Blue Monday’.

Inhaker Blue monday

3. Kijk naar je concurrenten

Hoewel het natuurlijk leuk is als jij de eerste in je branche bent die serieus bezig is met bloggen en contentmarketing, hoef je niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk eens online rond bij je concurrenten: wat staat er op hun website, hoe komen ze in het nieuws, hebben ze een nieuwsbrief waarop je jezelf kunt aanmelden? Natuurlijk ga je geen teksten kopiëren, maar je kunt ze wel analyseren:

  • Hoe vaak publiceren ze bedrijfsnieuws?
  • Gebruiken ze meer evergreen of trending content? Wat werkt beter?
  • Welke emotionele pulls gebruiken ze?
  • Hoe proberen ze de lezer te overtuigen? Werkt het?
  • Wat is hun tone of voice?
  • Hoe kun je jouw merk differentiëren?

Vervolgens is het aan jou om overal het beste van mee te pakken en zelf te implementeren!

4. Social listening

Als je de gelukkige bezitter van een (social) mediamonitoringtool bent, kun je deze natuurlijk inzetten om contentideeën op te doen. Waar praat jouw doelgroep over? Zijn er trends te zien binnen je community? Keren dezelfde problemen of wensen steeds terug? Dit is social listening. Analyseer de volumes van buzz rond de besproken thema’s en behandel vervolgens een onderwerp waarvan je van tevoren al weet dat er interesse voor is! Hieronder zie je bijvoorbeeld wat de zoekterm “contentmarketing” mij aan resultaten opleverde over de afgelopen maand.

Social media analyseren

5. Vraag het aan je publiek

Als een kijkje in de social media-buzz je niet direct iets oplevert, is er nog altijd een simpele oplossing om te weten te komen waar je doelgroep graag over leest: vraag het ze gewoon! Zo sla je twee spreekwoordelijke vliegen in één klap: je hebt interactie met je publiek én je biedt ze iets dat sowieso waardevol voor ze is. Dat kan op verschillende manieren:

  • Vraag klanten en relaties waar ze tegenaan lopen
  • Plaats een poll of stuur een enquête uit
  • Identificeer influencers binnen jouw branche en vraag hun waar ze graag over zouden lezen
  • Stel een open vraag op je Twitter, Facebook of in een LinkedIn-groep.

6. Vraag Het Aan Je Collega’s

Met dit punt komen we eigenlijk weer terug bij het eerste punt. Storytelling gaat namelijk over de passie waarop jouw bedrijf gebouwd is. Als het goed is, leeft deze passie ook onder alle werknemers. Misschien dat ik het nu wat te rooskleurig voorstel, maar het zou niet onmogelijk moeten zijn om een collega te vinden die zijn of haar passie maar al te graag kwijt wil. Is er een klant op een mooie, creatieve manier geholpen? Een nieuwe technologische ontwikkeling binnen de sector die nieuwe mogelijkheden brengt? Of wil iemand gewoon graag een ei kwijt, dat ineens een prachtig verhaal blijkt te bevatten? Kijk eens rond en vind die collega’s die jou maar wat graag inspireren. Dat is content vanuit het hart!

Waar haal je zelf je inspiratie vandaan? Ik hoor het graag!

Over de schrijver
Jan-Hendrik is marketeer bij Traintool, een snelgroeiend Nederlands bedrijf met een team van leerspecialisten en software ontwikkelaars.
Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 12 February 2015

Tip 4 vind ik sowieso een hele goede. Wat speelt er bij je doelgroep? Waar willen ze iets over horen? Maar nr.5 en 6 zijn wel alleen geschikt voor bedrijven die al een publiek hebben. Vaak struikelen bloggers juist over de content omdat ze net beginnen en niet weten waar ze over moeten schrijven. Dan is het natuurlijk al een veel lastiger verhaal.

Jan-Hendrik Vervelde

Door

Jan-Hendrik Vervelde

op 13 February 2015

Dank voor je reactie Chelsea! Tip 5 en 6 kun je wel gebruiken om een publiek te creëren. Als jij een klant, relatie, collega of wie dan ook input hebt gevraagd en op basis daarvan een blog schrijft, zal die persoon de blog hopelijk weer verspreiden. Omdat hij/zij nuttige kennis heeft opgedaan, trots is genoemd de worden, of iets anders. Alle begin blijft moeilijk, maar ik denk dat het direct betrekken van mensen juist een beter begin vormt.

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 13 February 2015

Dat sowieso. De tips stimuleren de start. Maar een begin van een blog is niet lastig... maar enorm lastig.

Reactie plaatsen