Hoe kom je tot relevante en unieke content
14 mei 2014 

Hoe kom je tot relevante en unieke content?

Het zijn dé toverwoorden van 2014: relevante en unieke content. Meer dan ooit gaat het daarom, wil je met je website scoren in Google. Want het lukrake gegoochel met zoekwoorden werpt steeds minder zijn vruchten af; gelukkig maar. Maar hoe kom je tot relevante en unieke content? Hieronder vind je 6 unieke tips.

Mik op zowel ratio als emotie

Inlevingsvermogen is de basis van succesvolle communicatie. Leef je maximaal in je doelgroepen in. Houd je oren open tijdens klantgesprekken (luisteren!) en houd onderzoekjes onder klanten. Grote kans dat jouw doelgroepen het helemaal niet zo interessant vinden wat jij hebt te melden. Dat jij pocht met de pk’s in die luxe BMW met open dak, terwijl jouw klant in gedachten al een stoer-romantische rit maakt met zijn vriendin. Ofwel: jij gaat op de rationele tour, maar jouw klant op de emotionele. En dat is eigenlijk altijd het geval: mensen laten zich namelijk voor 95% leiden door hun onderbewuste, irrationele ik. Kortom: communiceer dus niet alleen de rationele functionaliteiten en voordelen van je product of dienst. Maar mik vooral ook op het hart van je klanten. Zijn jouw klanten statusgevoelig? Of gaan zij juist voor zekerheid en veiligheid? Benut dit dan in je communicatie.

Leer van verkopers

Communicatiemensen kunnen heel veel leren van verkopers. Want zij kennen hun klanten als geen ander. De verkopers weet als beste welke behoeften, vragen en onzekerheden zijn klanten hebben. En voor welke argumenten, tone-of-voice en benadering zij gevoelig zijn. En minstens zo belangrijk: waar zij absoluut allergisch voor zijn.

Online verkopen

Ga op zoek naar het unieke verhaal van jouw bedrijf

Bekijk het nu van de andere kant: jouw eigen bedrijf. Dat voelt vertrouwd aan. En dat is precies de valkuil. Ik daag mijn klanten altijd graag uit om een laagje dieper te graven. Want een bedrijf is veel meer dan zijn producten en diensten. Ga dus op zoek naar het onderscheidende DNA van je bedrijf. Naar een antwoord op de vraag: ‘What makes your company tick?’ Want let wel: jouw bedrijf is uniek, ook al heb je nog zoveel concurrenten. Positioneer je dan ook met jouw unieke verhaal. En koppel dit aan de behoeften van jouw klanten. Want zij moeten wel warm lopen voor jouw verhaal.

 Laat de websites van concurrenten links liggen

Regelmatig krijg ik van klanten een lijstje met referentiewebsites mee naar huis. In alle eerlijkheid: daar doe ik nooit heel veel mee. Ik vind: laat de websites van je concurrenten gerust links liggen.

En gebruik ze vooral niet als inspiratiebron voor de ideeënarme momenten. Want bedenk: jouw organisatie is uniek en heeft zijn eigen verhaal. De enige reden om deze websites te bezoeken is wat mij betreft om te bekijken welke (zoek)woorden zij zoal hanteren. Maar over het algemeen geldt: hoe meer je bij de concurrentie kijkt, hoe lastiger het wordt je eigen verhaal overeind te houden.

What's your story

Klanten vinden jouw bedrijf helemaal niet interessant

Google vindt het belangrijk dat jouw website tegemoetkomt aan de behoeften van jouw (potentiële) klanten. En wat willen jouw klanten? Een oplossing voor hun eigen probleem of behoefte. Zij zijn in eerste instantie helemaal niet geïnteresseerd in jouw bedrijf. Wat ze vooral willen weten: is jouw bedrijf betrouwbaar en leveren ze de producten en diensten die ik nodig heb. En dat unieke bedrijfsverhaal dan? Dat helpt om klanten beter en langduriger aan je te binden. Want we voelen ons nu eenmaal aangetrokken tot een goed verhaal.

Schrijven: besteed het uit

Schrijf je zelf de teksten voor de website van je bedrijf? Oef. Begin 2013, toen ik begon als zelfstandig tekstschrijver, heb ik enorm geworsteld om mijn eigen verhaal goed op papier te krijgen. Ik had daar echt de hulp van anderen voor nodig. Mijn advies: besteed het uit. Aan een tekstschrijver die met frisse, onafhankelijke blik en een helikopterview aankijkt tegen jouw bedrijf, klanten en markt. Waarom? Omdat je te dicht op je eigen bedrijf zit. Je bent al gauw te eager om van alles en nog wat te schrijven over je eigen bedrijf en je producten en diensten. Bovendien blijkt het lastig om hoofdzaken van bijzaken te scheiden. Nóg lastiger is het om jouw boodschap 180 graden om te draaien en plaats te nemen op de stoel van de klant. En dat laatste is nu net de bedoeling.

Ik ben benieuwd: Schrijven jullie zelf de teksten voor jullie website?

Over de schrijver
SEO-tekstschrijver/eigenaar van Zeg. tekst en concept in Harderwijk. Schep graag orde in communicatieboodschappen van mijn klanten. En daarmee: in het hoofd van hun doelgroepen. Hoe? Door de marketingboodschap van de klant terug te brengen tot de heldere essentie. Met de juiste woorden en beste argumenten voor de doelgroep. Voor maximaal resultaat.
Reactie plaatsen