arrow_drop_up arrow_drop_down
25 november 2015 

Val op in de grijze massa: creëer unieke content!

Dat contentmarketing booming is, is voor jou als marketeer hopelijk niets nieuws. Het is één van de belangrijkste pijlers van een marketingstrategie en het belang van content kunnen we anno 2015 niet ontkennen.

Ben jij DARC genoeg?

De perfecte marketeer voldoet volgens marktleider in marketingsoftware HubSpot aan het DARC-principe; Een marketeer moet voldoen aan de volgende comptenties:

  • Digital (hij is online aanwezig en heeft kennis van bloggen en social media);
  • Analytical (hij erkent het belang van meten wat je doet);
  • Reach (de marketeer heeft online een groot bereik en weet ook hoe hij dat moet bereiken voor klanten);
  • Content (hij is een natural content creator).

Opvallen: “Verspreid eens wat anders dan tekst”

Van marketeers wordt dus verwacht dat contentcreatie in hun bloed zit. Ondanks dat, lijkt contentcreatie toch een grote valkuil te zijn voor veel marketeers. Waar in 2011 41% van de marketeers zichzelf effectief vond in het creëren van content (wat mij betreft al een laag percentage), is dat in 2015 slechts 38%. (Bron: B2B Content Marketing Benchmarks and Trends report)

Een opvallende uitkomst van het onderzoek, omdat wij als marketeers toch continu horen en verkondigen hoe belangrijk content is. Ik denk dat het probleem niet per se is dat marketeers niet kunnen schrijven. Oké, een tekst zonder spelfouten is niet voor elke marketeer een fluitje van een cent, maar een tekst schrijven an sich: dat kunnen we. Het probleem is dat marketeers merken dat het steeds lastiger wordt om unieke en originele teksten te schrijven. Er zijn immers al zoveel blogs, hoe val je op tussen de grijze massa? Marketeers denken niet altijd verder en beseffen niet dat er nog meer vormen van content zijn dan alleen tekst.

Bas Bergsma, marketeer bij CTB xRM vertelt me dat “Anders” het sleutelwoord is voor volgend jaar. “Verspreid eens wat anders dan alleen tekst en afbeeldingen!” zegt ook Bas Vermond, projectmanager Digital & Online Innovatie bij RBI.

Video

Wat we zien als opkomende contenttrend, is videomarketing. Mensen van vandaag zijn vluchtig en kijken vaak liever een korte video dan een blog te lezen van 1200 woorden. Uit een onderzoek van communicatiewetenschapper Christine Liebrecht blijkt dat video vooral effectief is ten opzichte van content als het gaat om aandacht trekken of om complexe zaken helder uit te leggen.

Zo zet één van onze klanten video in om hun ingewikkelde HR-software uit te leggen. In korte video’s van maximaal anderhalve minuut lang, leggen ze een onderdeel van de software uit door printscreens te laten zien en de kijker stap voor stap door de software mee te nemen. Zo’n video werkt veel effectiever dan een lange tekst.

Contentcreatie

Infographic

Infographics zijn een vorm van visuele content waarin verbanden goed worden weergeven en door middel van data een verhaal wordt verteld. Het is een vorm van content die erg shareable is op social media en wat voor veel websitebezoekers als fijne vorm van content wordt gezien.

Let er wel op dat je het verhaal als uitgangspunt neemt. Lezers geven in eerste instantie niets om de cijfers die je in je infographic laat zien, maar wel om het verhaal wat je met je infographic wilt vertellen. Zorg er ook voor dat je infographic er overzichtelijk en niet te rommelig uitziet. Bezoekers willen in hoogstens een paar minuten jouw infographic hebben gelezen. Ik vind deze infographic van HubSpot een goed voorbeeld van een effectieve infographic. Hierin worden 19 tips genoemd waardoor je een ochtendmens wordt. Deze tips zou je natuurlijk ook in een blog kunnen zetten, maar door de content te verwerken in een infographic, ziet je content er ineens een stuk aantrekkelijker en professioneler uit.

presentation

Presentaties

Als jij een potentiële klant wilt overtuigen van jouw product of dienst, dan wil je natuurlijk het liefst direct de beslisser spreken. Bij een kleine organisatie zal dat de directeur zijn, bij grotere organisaties misschien de financieel manager. Toch is de kans klein dat je direct bij de belangrijkste decision maker van de organisatie aan tafel zit. Wat ik op onze eigen website zie, is dat het voornamelijk de zogenaamde influencers zijn die content aanvragen of meer informatie over onze diensten opvragen. Dit zijn vaak marketingmedewerkers, die niet direct de beslissers van de organisatie zijn.

Hoe fijn is het als jij als bedrijf deze influencers content kunt aanbieden die ze direct kunnen inzetten om hun baas te overtuigen? Zo hebben wij bij One4Marketing een presentatie “Overtuig je baas van inbound marketing” met daarin feitjes en cijfers over inbound marketing. De beslisser van een organisatie is vaak druk en heeft geen tijd om een lange brochure of e-book te lezen. In een paar minuten wil hij weten wie jouw bedrijf is, waarom hij deze nieuwe dienst of dit product moet aanschaffen en hoeveel dat gaat kosten. Een mooi opgemaakte presentatie is daarbij een effectief middel.

Dit zijn drie vormen van content die ik als relevant zie voor 2016. Na het lezen van deze blog hoef jij als marketeer nooit meer te zeggen dat jij geen content kunt creëren. Want content creëren, dat kun jij als de beste! Het is belangrijk dat je zoekt naar de juiste vorm van content, die past bij jouw doelgroep.

Wat is volgens jou de meest relevante vorm van content voor 2016?

Over de schrijver
Nicole werkt sinds 2013 als Inbound Marketing Consultant bij One4Marketing. Daarnaast ben is ze ook al bijna vijf jaar blogger en interesseert ze zich erg in contentmarketing en social media marketing. Bij haar werk als Inbound Marketing Consultant helpt ze andere bedrijven met een inbound marketing strategie: marketing waar klanten blij van worden én zij ook!
BillyKing

Door

BillyKing

op 14 February 2019

Schrijf vanuit je persoonlijke ervaringen. Ik weet zeker dat je veel ervaringen hebt die te maken hebben met het onderwerp van je blog, en dat je eigen ervaringen unieker zullen zijn dan andere dingen waar je over zou kunnen schrijven. Een van de redenen waarom er zoveel herhalende inhoud is in de blog van bloggen waar geld wordt verdiend, is dat veel mensen schrijven over wat ze van anderen lezen, in plaats van te schrijven vanuit hun eigen ervaringen.

Reactie plaatsen