arrow_drop_up arrow_drop_down
5 november 2015 

De contentstrategie van Omdenken

In deze nieuwe serie ga ik in gesprek met bedrijven die een interessante contentstrategie handhaven. Hoe pakken ze dit aan? En, op welke manier bereiken jullie hun potentiële klanten? In dit deel van deze serie ga ik in gesprek met Nelleke Poorthuis van Omdenken.

Over het bedrijf:

Omdenken is een manier van denken waarmee je van een probleem een mogelijkheid maakt. Berthold Gunster is grondlegger van het Omdenken. Over zijn gedachtegoed schreef hij inmiddels acht bestsellers, waaronder ‘Huh?! De techniek van het omdenken’ en ‘Ja, maar wat als alles lukt?’. Daarnaast staan zijn trainers en acteurs iedere dag bij bedrijven om mensen door middel van shows, workshops en trainingen kennis te laten maken met omdenken.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

In 1996 krijgt Berthold Gunster, van oorsprong theaterregisseur, het idee om onder de titel Ja-maar een interactief theater- annex trainingsprogramma te maken. Het moet een mengeling van cabaret, theater, lezing en interactie met het publiek worden, dit alles uiteraard rond het begrip ‘ja-maar’. De eerste jaren ontwikkelt het programma zich gestaag en in alle rust.

Vanaf 2005 komt het bedrijf in een stroomversnelling. In dat jaar vraagt A.W. Bruna Uitgeverij aan Berthold om een boek te schrijven over zijn concept. Dit verzoek leidt tot de verschijning van ‘Ja-maar wat als alles lukt?’ aan het eind van dat jaar. Het boek komt met stip in de bestseller lijst van managementboeken, wordt in 2006 genomineerd voor de Managementboek van het Jaar verkiezing en is vertaald naar het Engels en Duits. Op dit moment zijn er meer dan 40.000 exemplaren van verkocht.

De groei zet eind 2006 zo stevig door, dat Berthold besluit trainers en acteurs op te leiden. Vanaf dat moment worden door verschillende mensen shows en trainingen gegeven in het bedrijfsleven. Wanneer in 2008 het boek ‘Huh?! De techniek van het omdenken’ verschijnt, komt het begrip omdenken centraal te staan in de trainingen. Gaandeweg verdiept het gedachtegoed zich en in loop der jaren verschijnen meerdere boeken, onder andere over communicatie, relaties en opvoeding.

We zijn in de loop der jaren een steeds groter begrip geworden. Op Twitter heeft Omdenken al meer dan 215.000 volgers, op Facebook ruim 280.000 vind-ik-leuks en de website is een enorme database voor omdenkverhalen en best practices. Op dit moment werken er 22 mensen voor Omdenken, worden er per jaar ongeveer 50.000 mensen getraind en is er net een nieuwe theatershow in première gegaan.

Omdenken op Twitter

Jullie zijn bekend van quotes op Twitter en Facebook. Wat is het doel daarachter?

Dat kan ik me goed voorstellen aangezien we met onze rode tegeltjes op Facebook per week ongeveer 1 miljoen mensen bereiken. Ik ben daar toen ik in januari 2013 bij Omdenken kwam werken mee begonnen en we hadden van tevoren niet kunnen bedenken dat ze zo succesvol zouden zijn. Berthold had zelf al zo’n 50.000 volgers vergaard op Twitter door het delen van quotes en verhalen dus dat ben ik uit gaan bouwen.

Het doel is op de eerste plaats mensen kennis laten maken met Omdenken. Dat kan zijn in de vorm van een inspirerende quote waardoor je weer even anders tegen een probleem aankijkt. Maar we delen een paar keer per week omdenkverhalen. Inmiddels is onze website omdenken.nl een enorme database met meer dan 1000 praktijkvoorbeelden en best practices. Daarnaast delen we bijvoorbeeld ook filmpjes waarin Berthold ingezonden problemen omdenkt.

Met deze contentstrategie bereiken we alle doelgroepen die voor ons interessant zijn. Van de lurkers die het gewoon leuk vinden om iedere dag een quote in hun timeline te zien, tot onze grootste fans die alle boeken gelezen hebben, naar iedere theatershow komen en omdenken bijna dagelijks toepassen. Waarom ik het zo leuk vind om dit werk voor Omdenken te doen is omdat het een mooie combinatie is van een commercieel bedrijf met een waardevolle boodschap die mensen echt kan helpen.

Omdenken offline reclame

Welke kanalen zetten jullie in om de potentiële klanten te bereiken?

Online zijn we op dit moment actief op Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest. Daarnaast hebben we natuurlijk onze website en verschillende nieuwsbrieven. Offline adverteren we weinig. We promoten onze theatershow via reclameborden in plaatsen waar we de theaters bezoeken en onze uitgever A.W. Bruna adverteert bij het verschijnen van een nieuw boek soms voor ons op abri’s. Voor onze in company shows, workshops en trainingen moeten we het vooral hebben van mond-tot-mond reclame.

Als klanten enthousiast en tevreden zijn, en dat zijn de meesten, dan vertellen ze over ons en dat levert ons weer nieuwe klussen op. Daardoor hebben we in al die jaren bijvoorbeeld nog nooit hoeven adverteren. Daar is onze online strategie ook op ingericht. Natuurlijk is het geweldig als een Facebook fan of Twitter volger door onze content een boek koopt, het theater bezoekt of een in company programma boekt. Maar ons primaire doel is informeren en inspireren. Ervoor zorgen dat zo veel mogelijk mensen weten wat Omdenken is. Willen ze meer, dan weten ze ons te vinden.

Hoe spelen jullie in op emoties?

Emoties zijn een belangrijk onderdeel van de techniek van het omdenken. Problemen bestaan uit feiten. Dat wat-er-is. Dat jij het als een probleem ervaart, is omdat jij allerlei verwachtingen en wensen hebt. Dat wat-er-zou-moeten-zijn. Als die twee niet met elkaar overeen komen, ervaar je dat als een probleem. Hierbij spelen natuurlijk allerlei emoties een rol. Bij het bedenken van onze quotes spelen we daar zeker op in.

We denken na over wat mensen bezig houdt, wat mensen willen horen. Of wat ze juist niet willen horen, wat ze ontregeld. Vanuit dat uitgangspunt bedenken we vaak onze content, zoals de omdenkvragen of vastdenkers. Voor ons is succesvolle content niet alleen een bericht dat vaak geliket of geretweet wordt, maar ook een bericht dat mensen raakt of aan het denken zet.

Omdenken Quote

Hoe zit het met de naamsbekendheid van Omdenken op dit moment?

Mede dankzij ons succes op social media is de naamsbekendheid van Omdenken enorm gegroeid. Als nieuwe klanten ons tegenwoordig bellen is dat niet meer alleen maar omdat ze al eens een show van ons gezien hebben, maar ook omdat ze ons van Facebook kennen. Dat is natuurlijk geweldig, maar we moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat die mensen wel weten wie we precies zijn en wat we doen. Het gevaar is dat mensen denken dat we alleen maar quotes van Einstein en Oprah Winfrey delen en verder niets te bieden hebben. Dus daar zijn we constant mee bezig. Hoe zien mensen ons? Wat is ons imago?

Wat zijn de doelen voor komende jaren?

Eigenlijk twee dingen. Uitbreiden naar het buitenland en blijven werken aan ons imago. Laat ik met dat laatste beginnen. Zoals gezegd willen we dus niet te braaf zijn. Een blije-dozen-beweging, om het maar even oneerbiedig te zeggen. Daarom zijn we op dit moment bezig met nog meer eigen content produceren. Zo veel mogelijk quotes uit eigen stal, maar ook allerlei verschillende filmpjes. Het is voor een klein bedrijf hard werken om steeds maar weer goede, originele en eigen content te produceren, maar het is wel heel erg belangrijk. Dus daar gaat al onze tijd en aandacht naartoe.

Daarnaast zijn we ook bezig met uitbreiden naar het buitenland. We geven al regelmatig shows in het Engels en zo nu en dan in het buitenland, maar we geloven dat ook de rest van de wereld iets kan met omdenken. Dus hebben we een Engelse website en social media accounts gelanceerd en werken we hard om dat van de grond te krijgen. Mensen kennen ons natuurlijk nog niet, dus ook daarvoor zullen we hard moeten werken. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we over een paar jaar ook in de VS op het podium staan.

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Reactie plaatsen